Get Adobe Flash player

Frank Williams kéznyoma a ralisportban

Ugyan Forma-1-es munkásságáról híres, a néhai Frank Williams a ralisportban is letette névjegyét, csapata volt a felelős az MG Metro 6R4 megszületéséért.

1983. február 7-én Frank Williams és Patrick Head John Davenport oldalán egy élénkpiros kisautó mellett mutatkoztak, mely a „prototípus LC8” nevet viselte. Ez volt a Mini Metro. A fotó az Austin Rover cowley-i létesítményében készült, az MG Metro 6R4-en – ahogyan a nagyközönség megismerte – végzett munkálatok nagy része Didcot-ban, a Williams Grand Prix Engineering otthonában történt.

Az Austin Rover ralisportos visszatéréséért felelős Davenport megnyerő karakterrel rendelkezett, Williams-nek azonban nem kellett hosszasan hízelegni, hogy benne legyen a projektben. „A Williams csapatot a Leyland támogatta” – mesélte Davenport. „Az 1980-as év végén a Paul Ricard-on teszteltek. Voltak versenyautóink, melyeken dolgozni kellett, úgyhogy osztoztunk a versenypályán. Beszélgettem Patrick-kal a Metróról, és érdekelte. Néhány hónappal később, 1981 januárjában Didcot-ban voltam, hogy beszéljek Frank-kel és Patrick-kal az ötletről.”

Az együttműködés eredeti terve szerint egy orrmotoros, hátsókerékhajtásos autót fejlesztettek volna, a projekt pedig a Metro VHPD (Very High Performance Derivative – azaz nagyon nagy teljesítményű leszármazott) nevet kapta. Amikor azonban megjelent az Audi a Quattróval, újragondolták a dolgot.

„Az emberek nem voltak még mindig meggyőződve a négykerékhajtásról, de világosabbá vált, hogy ez a jövő” – magyarázta Davenport. Egy megbeszélésen voltunk, és a Metro terveit néztük át, amikor Patrick azt mondta: ’Ha minden ilyen gondba belemegyünk, miért nem csináljuk négykerékhajtásosra?’ Én nem voltam benne biztos, hogy ezt meg lehet csinálni.”

Meg lehetett csinálni, és a Williams Grand Prix Engineering volt az a cég, aki megcsinálta. Az első két prototípus 1983-ban készült el Didcot-ban.

Felfedezve, hogy aerodinamikai előnyökkel jár – ami egy Finnország ugratóin történt teszten vált egyértelművé –, a Metro első spoilert és hátsó szárnyat kapott. Közvetlenül a Williams raktárából érkezett mindkettő, a kezdeti hátsó szárny Forma-1-es autóról származott.

A Williams a Hondával formált egy új szövetséget ebben az időszakban – akik az Austin Rover partnerei voltak már –, hogy Keke Rosberg FW09-esébe egy turbófeltöltéses V6-os erőforrást szereljenek. Davenport remélte, hogy ez az egység passzol majd a Metróba is. Nem így lett. Ehelyett levágtak a Rover saját V8-as motorjából egy hengerpárt, és az így keletkezett hathengerest építették be a 6R4-be.

Az autó az 1985-ös RAC Rally-n remek eredménnyel mutatkozott be, Tony Pond dobogós helyezést ért el, de aztán nem volt meg az esélye arra, hogy tökéletesítésre kerüljön, mivel a következő szezon végén beszüntetésre került a B csoport.

Minden, a projektben részt vevőt büszkeséggel töltött el az, hogy részesei lehettek ennek, és már akkoriban is megmutatkozott, hogy mennyire sokdimenziós a Williams vezetősége és műszaki képessége.

A Forma-1-ben csapatával tizenhat világbajnoki címet szerző Sir Frank Williams 2021. november 28-án 79 évesen hunyt el. Neve természetesen mindig is a Forma-1-re asszociál, de nem szabad elfelejteni, hogy a ralisport ikonikus B csoportjának egyik különleges versenygépe sosem született volna meg, ha a brit csapat nem vállal szerepet a tervezésben és fejlesztésében.


Andrew