Get Adobe Flash player

A hó és jég világában tesztelt a Skoda

A tesztelés egy maraton, nem egy sprint, és teljes elkötelezettséget kíván meg a fejlesztőcsapat minden tagjától, nem csak a főhadiszálláson, jelen esetben a Skoda Motorsport mlada boleslavi központjában, de a tesztpályákon is szerte Európában.

Ennek megfelelően a zöld-fehér alakulat Spanyolországba, Franciaországba, Korzikára, Németországba és Finnországba is ellátogatott, hogy nyúzópróba alá vesse az új Skoda Fabia fejlesztés alatt álló Rally2-es változatát.

Az Északi-sarkkör határán megtartott teszten a mérnökök az igazi skandináv tél körülményei között tették próbára az autót, ami ennek megfelelően szöges gumikon futott a havas, jeges felületen. Az álcadekorral ellátott gép volánja mögött a ralisport kiemelkedő alakljai váltották egymást, a jelenlegi WRC2-es és Európa-bajnoki címvédő, korábban több világbajnoki fordulót is nyerő Andreas Mikkelsenhez a finn bajnok Emil Lindholm, valamint a szintén világbajnoki futamgyőztes Kris Meeke csatlakozott.

Mindhárom pilóta elégedett volt az új autó havon mutatott teljesítményével. „Már aszfalton és murván is nagyon jó érzésem volt az autóval, és ugyanezt tudom most elmondani havon is. Nagyon-nagyon jól érzem magam az autóban. Pilóta szempontból nincs olyan nagyon különbség a hó és a murva között, de mind neked, mind az autónak alkalmazkodni kell. Úgy gondolom, a megfelelő irányba megy a fejlesztés, és boldog vagyok az autó által tett fejlődéssel” – nyilatkozta Mikkelsen.

Meeke, aki havon szeret a legjobban vezetni, ugyancsak elégedett volt. „Gördülékenyen zajlott az egész teszt, nem volt semmilyen komoly akadály. Különböző elemeket próbáltak ki a mérnökök az autón, és úgy gondolom, sikerült letesztelnünk mindent, amit terveztünk. Azt kell mondanom, nagyon élveztem az új autó vezetését” – mondta el a brit versenyző.

Nap nap után tesztelés, este pedig kiértékelés, szervizelés

Jan Krasula, az újgenerációs Skoda Fabia Rally2 fejlesztéséért felelős projektvezető a www.skoda-storyboard.com-nak beszélt a tesztelési folyamatról és az előkészületekről, valamint arról, hogy hogyan is mentek a dolgok Finnországban.

- Mit teszteltek aktuálisan és hogyan kerül megtervezésre egy ilyen teszt?

- A teszt előtt az autó különböző részeiért felelős mérnökök összeállítanak egy listát az elvárásaikról. Aztán össze kell állítanunk egy tervet, hogy olyan módon teszteljük mindezeket az elvárásokat a specifikus futások során, hogy biztosítsuk, hogy a különböző szempontok, amiket tesztelünk, nem interferálnak egymással. Az nem elég ugyanakkor, ha csak egyszer teszteljük az új alkatrészeket, úgyhogy különböző pályákon teszteljük őket, minden alkalommal más pilótával. Még ha egy nagyon részletes tervünk is van, végül improvizálnunk kell egy kicsit, hogy megfelelő tesztelésre kerüljön a lehető legtöbb elvárás.

- Hogyan néz ki egy standard tesztnap?

- Elkezdünk összerakni mindent, hogy készen álljunk a délelőtt kilenc órai kezdésre. Ez előtt a párosnak ki kell próbálnia a pilótafülkét, és kell néhányat futnia, hogy megismerje a pályát. A mérnökök felállítják az időméréshez a fotocellákat a pályán. Általában délután hatig tesztelünk. Tíz-tizenöt futást sikerül csinálnunk egy nap alatt, közöttük szervizeléssel az alkatrészek cseréjére vagy a beállítások miatt. Az utolsó futás után a mérnökök és a páros kielemzik a napot, a szerelők pedig egy esti szervizt végeznek, ellenőrzik az autót, és hozzáigazítják a következő naphoz. Az esti szervizelés hossza változó lehet. Néha megvan két óra alatt, máskor pedig éjfél utánig dolgozunk.

- Milyen felületeken teszteltétek az autót?

- Megpróbáljuk a lehető legtöbb felületen tesztelni az autót, hogy ne érjék meglepetések a párosokat, amikor elkezdenek versenyezni ténylegesen. Teszteltünk sima és dobálós aszfalton, nagy tapadású és csúszós aszfalton, szárazon és nedves körülmények között. Ami a murvát illeti, hasonló a dolog: ott homokosabb felületeken kezdtünk, aztán kövesebb murvára mentünk. Teszteltük az autót lassú és gyors pályákon, most pedig Finnországban vagyunk havon és jégen.

- Milyen szakaszban van az új autó tesztelése, és mire fókuszáltok most?

- Kicsit túlvagyunk a féltávon. Az első dolog, amit leellenőriztünk, hogy elég megbízható-e az autó. Most érünk annak a fázisnak a végére, amikor különféle technikai megoldásokat próbálunk ki, és lassan belépünk abba a fázisba, amikor a technikai specifikáció véglegesítésre kerül, és elkezdünk dolgozni az autó beállításán.

- Elégedettek vagytok azzal, ahogyan a téli teszt zajlott Finnországban?

- Igen, azok vagyunk. Először is jók voltak a körülmények, másodsorban pedig rengeteg kilométert tudtunk beletenni anélkül, hogy bármilyen komoly technikai problémánk lett volna, ami lehetővé tette számunkra, hogy minden szükséges dolgot megcsináljunk.

- Véleményed szerint mik a legfőbb különbségek a versenyautók és a normál sorozatgyártású autók tesztelése között?

- A mi helyzetünk egy kicsit egyszerűbb abban a tekintetben, hogy az autónk egy specifikációval rendelkezik – nem kell különböző motorokat és sebességváltókat tesztelnünk és az autó különféle terheléseit. Töréstesztekkel sem kell foglalkoznunk például, mint a tömeggyártású autók esetében. Kevesebb prototípussal folytatjuk le a tesztelést. Másrészt viszont folyamatosan szét kell szednünk és összeszerelnünk a prototípusokat, sokkal kevesebb időnk jut a tesztelésre, és az autónknak meg kell felelnie az FIA által kiadott szigorú homologizációs, biztonsági és technikai szabályoknak.


Andrew

 

2022. február 19.