Get Adobe Flash player

Csúcs aerodinamikával jön az újgenerációs Fabia Rally2

A Rally2-es kategória technikai szabályai világos útmutatást adnak a technikai fejlesztések különféle területeit illetően. Az újgenerációs Skoda Fabia Rally2 aerodinamikája például nagyban függ a modell utcai változatának kialakításától. A kategóriájának legjobb légellenállási tényezőjével rendelkező sorozatgyártású Skoda Fabia a Skoda Motorsport mérnökeinek tökéletes alapot biztosított ahhoz, hogy rendkívül hatékony aerodinamikával lássák el a jövőbeli raliautót.

A hatékony aerodinamika az egyik legfontosabb területe bármilyen fajta versenyautó fejlesztésének. A Rally2-es kategória esetében a versenyváltozatot sorozatgyártású modellből kell származtatni. A mérnökök emiatt teljesen más kihívásokkal szembesülnek, mint azon kollégáik, akik például az együléses sorozatokban dolgoznak. Amikor a Skoda Motorsport megkezdte az újgenerációs Skoda Fabia Rally2 fejlesztését, az utcai modell tökéletes kiindulási pontként szolgált. A mérnökök célja az volt, hogy a sorozatgyártású Fabia kiváló aerodinamikáját a versenyautónál is hasznosítsák.

„Kiderült, hogy az utcai autón használt aerodinamikai elemek versenykörülmények között is működnek, és kiváló alapot adtak a Skoda Fabia Rally2 aerodinamikai csomagjához” – magyarázza Lukas Vojik, a Skoda Auto technikai fejlesztési osztályának aerodinamikával foglalkozó munkatársa. „Még nagyobb figyelmet fordítottunk az aerodinamikára, mint ahogyan tettünk már a jelenlegi raliautó esetében.”


„A fő fejlesztési cél a nagyobb leszorítóerő volt, ugyanakkor növelni az autó aerodinamikájának hatékonyságát összességében” – mondja Lukas Vojik.

 

Az utcai Skoda Fabia első lökhárítója mindkét végén nyílással rendelkezik. Az úgynevezett légfüggönyök rendkívül kontrollált formában irányítják a levegőt a karosszéria oldalelemei és a kerékjárati ívek mellett. A Skoda Motorsport mérnökei hasonló megoldást választottak az újgenerációs Skoda Fabia Rally2 első lökhárítójához. A raliautón a légfüggönyök az első lökhárító teljes alsó élén húzódó splitterrel együtt dolgoznak az első szekció legoptimálisabb aerodinamikai hatékonysága érdekében.

Az autósportokat felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség által felállított Rally2-es szabályokat szem előtt tartva a Skoda Motorsport mérnökeinek és a Skoda Auto kutatás-fejlesztési részlegének új utakat kellett találnia, hogy optimalizálják az egyensúlyt a jövőbeli raliautó leszorítóereje és légellenállása között. A költségcsökkentést szem előtt tartva a Rally2-es szabályok tiltják például az aktív aerodinamikai elemeket. Ennek következtében az újgenerációs Skoda Fabia Rally2-nek nélkülöznie kell a légellenállási tényezőt javító elektromos állítású zsalut, amivel a sorozatgyártású modell alsó hűtőrácsa rendelkezik.

Két kulcsfontosságú pont a teljesen új hátsó szárny és a tető felett a megtisztított légáramlás. Lukas Vojik hangsúlyozza: „Ahogy a Rally2-es szabályok lehetővé teszik, az újgenerációs raliautó hátsó szárnya sokkal nagyobb, mint az utcai Skoda Fabia kis spoilere. Az újgenerációs Skoda Fabia Rally2 kétszer akkora leszorítóerőt is ér el a jelenlegi raliautóhoz képest.”

A módosított formájú nyílás, ami a szélvédő fölül a friss levegőt a pilótafülkébe irányítja, optimalizálja a légáramlást a tető felett. A kérdéses légbeömlő egy utcai autón általában a szélvédő alsó részén helyezkedik el. A murvás versenyek gyorsasági szakaszain az autó ezen területe ugyanakkor nagyon hajlamos a porosodásra, illetve a víz a motorháztető tetejére fröcskölődik.

A Skoda Motorsport fejlesztőcsapata a numerikus áramlástani szimulációk (computational fluid dynamics – CFD) eredményeit szélcsatornás tanulmányokkal igazolták vissza, amiket kiterjedt tesztek követtek. Az utóbbi időszakban több tesztpilóta is szerepet kapott a fejlesztési autó kormánya mögött Spanyolország murvás és aszfaltos útjain.

Andrew

 

2022. április 4.