Get Adobe Flash player

Rovanpera aszfalton is

A 2022-es Horvát Rally összefoglalója


A Horvátországban rendezett első rali világbajnoki viadal különleges versenyt, a diadalért az utolsó pillanatig tartó csatát hozott, ez pedig 2022-ben is megismétlődött, és a befejező szakaszon fordított ismét a győztes, aki a tavalyihoz hasonlóan idén is Toyotát hajtott.

A sikeres 2021-es bemutatkozást követően Horvátország hosszútávra kapott lehetőséget, hogy rali világbajnoki futamot rendezzen. A különleges, változatos aszfaltpályák idén már nem okoztak akkora meglepetést a mezőnynek, a gyorsaságik zöme ráadásul ugyanabban a konfigurációban szerepelt, mint egy évvel korábban. Az időjárás viszont bekavart, és feladta a leckét a rajthoz állóknak. A gyáriak a helyszínen teszteltek, de általában szárazon.

A gyártói pontversenyben élen álló Toyota ugyanazokkal a GR Yaris Rally1-esekkel érkezett, mint amik az eddigi versenyeken szolgálták idén a csapatot. A listavezető, de a tavalyi itteni viadalon már az első szakaszon balesetet szenvedő, így a pályaismeret terén némi hátrányban lévő Kalle Rovanpera és Elfyn Evans mellett Esapekka Lappi kapott lehetőséget, Sebastien Ogier távollétében tehát már a nevezés lezárása után tudni lehetett, hogy új győztest avatnak.

Az M-Sportnál Craig Breen vadonatúj autóba ülhetett, ez a 7-es karosszériaszámmal rendelkezett. Gus Greensmith abba a 4-es számúba ülhetett bele, amivel Breen ment eddig, Adrien Fourmaux pedig a 6-os, Svédországban használt Puma Rally1-gyel állhatott rajthoz. Idén először adta le nevezését világbajnoki futamra Pierre-Louis Loubet, aki abba a 3-as kasztniszámú gépbe ülhetett bele, amivel Sebastien Loeb a Monte-Carlo Rallye-t nyerte, majd Greensmith szerepelt vele Svédországban. A Hyundai ugyanúgy Thierry Neuville, Ott Tanak, Oliver Solberg felállásban adta le a nevezését, és azokkal az i20 N Rally1-esekkel érkezett Zágrábba, amikkel Svédországban is szerepeltek. A dél-koreai márkának jól jött a nyolchetes szünet, hiszen nem éppen a várakozásaik szerint alakult az új korszak első két versenye számukra.

Jóllehet Rovanpera egy évvel korábban nem sokáig jutott a horvát viadalon, most máshogy alakult számára az – esős, saras, ködös körülmények között zajló – első nap, és a nyolc szakaszból hatot megnyerve egyperces előnyre tett szert a pénteken, ami ritkaság manapság a rali világbajnokságon. Ebben segítségére volt, hogy elsőként rajtolt, hiszen az útviszonyok egyre rosszabbá váltak a mezőny elhaladásával. A fiatal finn úgy nyilatkozott, talán ez volt az egyik legjobb napja raliautóban.

Neuville mindössze tizenkét másodpercre volt Rovanperától a nap közbeni szervizig, oda azonban kézi erővel érkezett meg a Hyundai i20 N Rally1, miután két generátor ékszíj is elszakadt az autóban. Neuville és navigátora, Martijn Wydaeghe nyolcszáz métert tolta a gépet a szervizparkig, hogy négy perccel az ideális idejük után, kifulladva átadják azt a csapatnak. A késés miatt hátraestek, de délután egy szakaszgyőzelmet is aratva feljöttek másodiknak. Az első kör végén történteknek azonban nem volt még vége, a versenyfelügyelőség – pénzbírság mellett – további egy perc büntetéssel sújtotta őket többszöri gyorshajtás miatt. A páros így csak a negyedik pozíciót foglalta el a második nap előtt.


A pénteki napot Tanak zárta másodikként csaknem másfél perc lemaradással Rovanpera mögött. A Hyundai versenyzőjét késői rajtpozíciója is hátráltatta, valamint kapott egy defektet is délután. Breen tíz másodpercre követte az észt versenyzőt. Az M-Sport pilótája elkövetett egy-két kisebb hibát, miközben első kilométereit teljesítette vizes aszfalton a Ford Puma Rally1-essel. Neuville-t a másik csapattárs, Solberg követte az ötödik helyen. A fiatal svédnek is voltak kalandjai, egyszer meg is forgott. Utána Evans következett, aki nyert egy szakaszt délelőtt, de összeszedett két defektet is, amivel el is szálltak vérmesebb reményei. Az ugyancsak toyotás Katsuta nem találta magabiztosságát, ennek köszönhetően csak a hetedik helyen szerepelt, Lappi pedig még rosszabbul járt, hiszen rögtön az első szakaszon kiütötte Yaris Rally1-esének jobb első futóművét.

Ugyancsak vezetői hiba miatt szállt ki Fourmaux, aki beesett egy gazda birtokára. Az M-Sport gyászos napot tudhatott maga mögött, hiszen Greensmith és Loubet sem teljesítette a teljes napi programot, ugyanis több defektet kaptak mindketten, mint amennyi pótkerék volt náluk. A pontszerző zónában így Yohan Rossel, Nikolay Gryazin és Eric Camilli zártak.

Rovanpera szombat délelőtt az egyik gyorsasági elején összeszedett egy defektet, amivel csaknem egy percet bukott, és a többi szakaszon sem tudta azt a teljesítményt nyújtani, mint amit az előző napon. A délután, melyen a rossz időjárási viszonyok miatt törölni kellett egy különpróbát, jobban alakult már, így húsz másodperc előnnyel várhatta a folytatást. Tanak az esőben, ködben megrendezett tizenhat kilométeres plataki szakaszt – melyen Rovanpera defektet kapott – nagy előnnyel, tizenkilenc másodperccel nyerte Rovanpera mellett egyedüliként autózva kizárólag vízre való gumikon, és lőtávolba került toyotás ellenfeléhez képest. A második körben a sebességváltással akadtak gondjai, és nem is igazán volt meg az az érzése, hogy a határon menjen.


Breen nem tudta tartani a lépést Tanakkal, és az előző esti időkülönbség a tíz szekundumról csaknem egy percre nőtt, köszönhetően egy elrontott hajtűkanyarnak is. Neuville reggel késve jött ki a szervizparkból, amiért újabb tíz másodperces büntetés járt, utána azonban már gondmentesen alakult a napja, és több mint fél percet ledolgozva megérkezett Breen nyakára. Az ötödik helyen a Toyota GAZOO Racing két versenyzője, Evans és Katsuta következtek, miután Solberg reggel kicsúszott. A Hyundai hátulja lángra kapott, emiatt a szakaszt is törölni kellett az utána érkezők számára. A legjobb tízben Rally2-es autók voltak még találhatók ekkor Rossellel, Nikolay Gryazinnal, Kajetan Kajetanowicz-cal és Emil Lindholmmal a volánjuknál. Lappi visszaállt, és elsőként autózva, a kedvező rajtpozíciót kihasználva három gyorsaságit is meg tudott nyerni.

A befejező napon a versenyt részben meghatározó tényező, az időjárás immár teljes szerepet vállalt. Rovanpera nem készülve esőre a keményebb Pirelliken ment ki reggel a szervizparkból, míg Tanakék csapadékra számítva a puhább keverékű gumikra szavaztak. Az első szakasz száraz volt, ahol Rovapera fél percre hizlalta előnyét Tanakkal szemben. A második helyenként koszosnak bizonyult, ami a Hyundai pilótájának kedvezett, így néhány szekundumot vissza tudott hozni. A harmadikon jött el az ideje és a puha Pirelliké, Tanak kilométerenként több mint egy másodperccel bizonyult gyorsabbnak mindenkinél – a második legjobb időt Lindholm autózta Rally2-es Skodájával –, és megelőzte Rovanperát. A Power Stage előtt másfél másodperc választotta el a két versenyzőt, és nem lehetett tudni, melyikük abroncsa lesz kedvezőbb arra a pályára. Az út felszáradóban volt, de sok felhordást lehetett rajta találni. Rovanpera keményen nyomta, aminek eredményeként csaknem hat másodperccel bizonyult gyorsabbnak Tanaknál, ezzel pedig a maga javára fordította a meccset. Tanak nem vállalt kockázatot, és a célba elismerte, csak okos döntéseiknek, valamint gumiválasztásaiknak volt köszönhető, hogy csatázni tudtak a győzelemért.

Neuville a vasárnapot is büntetéssel kezdte, mivel előző nap a belsőégésű motor használatával hagyták el a szervizparkot, nem pedig a villanymotor hajtásával. A harmadik szakaszon megelőzte Breent, majd az utolsón a nagy igyekezetben kicsúszott, és csaknem felborult. Az esettel egy percet vesztett, de a hétvége megpróbáltatásai után hőn áhított dobogós helyezést így is meg tudta szerezni. Breen a túlélésre törekedett csak az esőben, de így is megforgott, és két percet bukott egy szakasz során, emiatt nem tudta kihasználni Neuville utolsó szakaszon elkövetett hibáját, hogy visszaelőzze a belgát. Az M-Sport versenyzője a negyedik helyet szerezte meg. Evans annak örülhetett a célban, hogy idén először végzett a pontszerző zónában. Őt Katsuta követte tisztes távolságban a hatodik pozícióban. Rossel, Kajetanowicz, Lindholm és Gryazin szereztek még pontot az abszolút értékelésben.


A WRC2-ben Rossel rajt-cél győzelmet aratott Citroen C3 Rally2-esével. A francia pilóta félperces előnyt alakított ki pénteken, amit a következő napon megtartott, vasárnap pedig megduplázódott ez. A dobogón skodás versenyzők végeztek még, Kajetanowicz és Lindholm. Gryazin az utolsó előtti szakaszig a második helyet foglalta el, a szakadó esőben az arra nem megfelelő gumijival sok időt dobott el, így végül a kategória negyedik helyére tudott csak befutni. A WRC2 Junior értékelést Lindholm nyerte Gryazin és a szintén Skoda Fabia Rally2 evóval rajthoz álló Chris Ingram előtt. A WRC2 Masters kategóriában Armin Kremer bizonyult a legjobbnak Skodájával a szintén a cseh technikát használó Mauro Miele előtt. Itt Olivier Burri érkezett a harmadik helyre Volkswagen Polo GTI R5-ösével.

A WRC3 Junior kategóriában Lauri Joona vitte el a győzelemért járó babérkoszorút. A finn pilóta több mint négyperces időkülönbséggel nyert, ez azonban elfedi, hogy mennyi minden történt a fiatalok versengésében, milyen drámák következményeként alakult ki a végeredmény. A kezdeményezést Jon Armstrong ragadta meg, de pénteken délután egy defekttel sokat vesztett, majd két szakasszal később balesetet szenvedett. Az élre Robert Virves került, aki egy defekt ellenére meg tudta őrizni az első helyet a nap végére. Szombaton Sami Pajari átvette tőle a vezetést, de a különbség köztük sosem volt több öt másodpercnél egészen a nap záró gyorsaságijáig, ahol Virves egy újabb defekttel szembesült. Ezzel ötven másodpercre nőtt a távolság a finn és az észt fiatal között. Pajari nem mellesleg az esőben megrendezett plataki gyorsaságin – melyet a második körben ki is hagyott a komplett mezőny a zord körülmények miatt – az abszolút nyolcadik időt futotta, előtte kizárólag Rally1-es autók végeztek.

Virves vasárnap reggel jócskán hozott riválisán, aki a következő szakaszon hibázott, és kiesett. Virves ekkor az élre került, és harminc szekundum volt a fórja az utolsó előtti különpróbát követően a verseny nagy részében a harmadik pozíciót elfoglaló Joonával szemben. Az ezt követő gyűjtőbe azonban négy perccel korábban jelentkeztek be, ami ugyanennyi büntetést jelentett. Joonának innentől kezdve csak célba kellett érnie a győzelemért. Virves mögött Jean-Baptiste Franceschi szerezte meg a Ford Fiesta Rally3-asokkal futó kategória harmadik helyezését.

A junior mezőny egy része nem nevezett a WRC3 Open értékelésbe. Ebben a kategóriában Pajari vezetett egészen vasárnap reggelig, de hiába volt huszonhárom perces előnye, a krumloveci gyorsaságin történt balesete miatt kiállni kényszerült. A WRC3 Open kategóriát a László Zoltán/Kürti Tamás kettős nyerte így Enrico Brazzoli, valamint Ivica Siladic előtt.

A Bútor Róbert/Tagai Róbert kettős egy Peugeot 208 Rally4-es géppel állt rajthoz, egy gyorsasági kivételével az összes szakaszt megnyerték az elsőkerekesek között, és csaknem hatperces előnnyel győztek a nem túl népes kategóriában.

 

Eredmények


Horvát Rally

A 13 futamos világbajnokság 3. versenye – Zágráb – 2022. április 22-24.


1. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen FIN/FIN Toyota WRT, GR Yaris Rally1 2ó 48p 21,5mp

2. Ott Tanak/Martin Jarveoja EST/EST Hyundai WRT, i20 N Rally1 +4,3 mp

3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe BEL/BEL Hyundai WRT, i20 N Rally1 +2p 21mp

4. Craig Breen/Paul Nagle IRL/IRL M-Sport Ford WRT, Puma Rally1 +3p 7,3mp

5. Elfyn Evans/Scott Martin GBR/GBR Toyota WRT, GR Yaris Rally1 +3p 46mp

6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston JPN/IRL Toyota WRT NG, GR Yaris Rally1 +8p 8,5mp

7. Yohan Rossel/Valentin Sarreaud FRA/FRA Citroen C3 Rally2 +10p 1mp

8. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak POL/POL FIN Skoda Fabia Rally2 evo +11p 1,2mp

9. Emil Lindholm/Reeta Hamalainen FIN/FIN Skoda Fabia Rally2 evo +11p 11,9mp

10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov RUS/RUS Skoda Fabia Rally2 evo +11p 48,5mp

 

Power Stage sorrend: 1. Rovanpera, 2. Tanak, 3. Evans, 4. Breen, 5. Lindholm

Szakaszgyőzelmek: Rovanpera: 8, Lappi: 4, Neuville: 3, Evans: 2, Tanak: 2

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Rovanpera: 76, 2. Neuville: 47, 3. Breen: 30, 4. Loeb: 27, 5. Tanak: 27, 6: Katsuta: 26, 7. Greensmith: 20, 8. Ogier: 19, 9. Evans: 17, 10. Lappi: 15, 11. Mikkelsen: 12, 12. Solberg: 8, 13. Rossel: 6, 14. Veiby: 4, 15. Kajetanowicz: 4, 16: Lindholm: 3, 17: Cais: 2, 18: Huttunen: 2, 19. Gryazin: 2, 20: Kaur: 1

Gyártók: 1. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 126, 2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 84, 3. M-Sport Ford World Rally Team: 80, 4. Toyota GAZOO Racing World Rally Team Next Generation: 30

 

Andrew


2022. április 24.