Get Adobe Flash player

A Volkswagen Polo R WRC műszaki megoldásai

 

Kitűnő körülmények a Polo R WRC számára: a rali világbajnokság 2011-től élő szabályai szerint 1,6 literes turbófeltöltéses, direkt befecskendezéses motort kell az autókba építeni, folytatva a downsizing irányzatát – azt a folyamatot, melyben a Volkswagen vezető szerepet játszik a kis lökettérfogatú, turbófeltöltéses, így rendkívül hatékony motorok alkalmazásával.

Motor és elektronikai rendszer

A motorháztető alatt egy 1,6 literes TSI négyhengeres turbófeltöltéses, direkt befecskendezéses motor található, melyet a globális versenyszabályoknak megfelelően fejlesztettek. A teljesítmény az előírások szerint beépített levegőszűkítő miatt 300 lóerő körüli alakul. A motor elektronikai rendszere biztosítja az optimális működést. Egyik trükkös megoldását már messziről hallani: amikor a sofőr elveszi a lábát a gázpedálról, a turbófeltöltő fordulatszáma egy ügyes megoldásnak köszönhetően fennmarad, mivel továbbra is áramlik levegő a járókerék felé. A levegőben lévő üzemanyagot a forró kipufogócsonkban gyújtják be, a keletkező szaggatott hanghatás az utógyújtásos motorokra emlékeztet. Emiatt az úgynevezett anti-lag system-et egyszerűen bang-bang rendszernek is nevezik.

Erőátvitel és futómű

A Polo R WRC-be hatsebességes szekvenciális váltót építettek, az autó összkerékhajtással rendelkezik. Az előírásoknak megfelelően az első és a hátsó kerekek között is mechanikus differenciálmű dolgozik. Az útburkolattól függően aszfaltra 18 collos, murvára és jeges útviszonyokra 15 collos kerekeket szerelnek az autóra. Az elöl-hátul független felfüggesztésben A alakú lengőkarok kaptak helyet. A lengéscsillapítók be- és kirugózása manuálisan állítható.

Karosszéria

A Polo R WRC alapját a sorozatgyártású Polo adja, annak karosszériáját használták fel a versenyautó megépítéséhez. A kiszélesített sárvédők, a motorháztető, a csomagtér ajtó szénszálból és kevlárból készültek. A karosszéria 1820 milliméter széles, ennyit engednek meg a szabályok. A szélvédő felett, a tető elején levegőbelépő található, mely az utastér szellőzését biztosítja. Az előírások szerint a menetkész versenyautó minimális súlya (versenyzők nélkül) 1200 kilogramm.

 

Aerodinamika

Az alacsonyan elhelyezkedő első lökhárítót egy gumicsík védi, ami ellenáll akkor is, ha extrém kanyarvételkor vagy fékezéskor érintkezik az úttal. A nagyméretű hátsó szárny a hátsó tengely számára biztosít megfelelő leszorítóerőt. A sárvédőszélesítéseket aerodinamikailag optimálizálták, az autó alját leburkolták. 

Belső tér

Az utasteret teljesen lecsupaszították. A megfelelő súlyelosztás elérése miatt a sofőr és a navigátor ülése a B oszlop síkjába került. A hidraulikus kézifék karját a kormánykerékhez közel helyezték el. A fedélzeti elektronika és a biztosítékok a középkonzolon kaptak helyet. A navigátor ülése előtti kijelző alapvető adatokat szolgáltat, mint például a megtett távolság vagy a következő időellenőrző állomásig hátra lévő idő. 

Biztonság

A hegesztéssel megerősített utascellába mintegy 50 méternyi, nagy szilárdságú acélcsőből készült bukókeretet helyeztek. Az ajtókba speciális, oldalirányú ütközés elleni védelmi rendszert építettek. A versenyülések fejrészei szintén az oldalirányú ütközések ellen védő elemekkel (fülekkel) rendelkeznek. A versenyzőket hat ponton rögzített biztonsági övek tartják az ülésben, a HANS rendszer (fej- és nyaktámasz) a Forma-1-hez hasonlóan a fejet óvja. Az automata tűzoltókészüléket kívülről is működésbe lehet hozni, de kézi tűzoltókészülék is található az utastérben. 

Andrew