Get Adobe Flash player

A Polo R WRC fejlesztése

 

Út a koncepcióautótól a World Rally Car-ig

És hirtelen ott találtuk magunkat. A Polo R WRC-t 2011 májusában mutatták be az autósport világának Szardínián. A csapat a reflektorfényben megkapta a rajtjelet az utazáshoz, melynek célja a rali világbajnokság. A prototípus, melyet Polo R WRC Concept Car névvel illettek, tulajdonképpen egy hibrid volt. A karosszéria alatt nagyon sok olyan technológia lapult, melyet a Volkswagen leányvállalata, a Skoda használt a Fabia Szuper 2000-esben.

Szívvel-lélekkel hajtva

Miután a World Rally Car-okra és a Szuper 2000-es autókra vonatkozó technikai előírások számos területen azonosak, a Volkswagen a 2012-es rali világbajnokságot kívánta felhasználni arra, hogy a jövőbeli Polo R WRC lehető legtöbb alkatrészét letesztelje. A mérnökök leginkább a futóműre és az erőátviteli rendszerre koncentráltak. A teszteken a Fabia kétliteres szívómotorja helyett a Volkswagen 1,6 literes TSI turbómotorjának több változatát próbálták. 

 

A kezdetek

 

A leleplezés 

Vissza a terepre

2012 tavaszán felbukkant a Polo R WRC Test Car, melyet a Polo R WRC Concept Car-ral gyűjtött tapasztalatok alapján építettek. Ekkor már a futómű is a Volkswagen Motorsport mérnökeinek munkája nyomán készült, az első, teljes egészében Hannoverben épülő Polo R WRC elkészült. A tesztcsapat ismét munkához látott. Az újonnan igazolt gyári pilóta, Sebastien Ogier, a fejlesztési munkákban részt vevő sofőr, Dieter Depping és a kétszeres világbajnok Carlos Sainz foglaltak helyet a kormány mögött. A Polo R WRC tesztkilométerek ezreit teljesítette Norvégia havas területein, Spanyolország és Portugália poros, murvás pályáin, valamint Németország és Franciaország aszfaltútjain.

Berobbant az újabb evolúció

Természetesen egy World Rally Car nem tud elrejtőzni Finnország legsötétebb erdeiben sem – ez az, ami miatt rali rajongók ezrei gyűltek össze 2012 szeptemberében. A Jamsa közeli murvás utakon a Polo R WRC újabb evolúciós változata számtalan bukkanót ugrott át nagy sebességgel. Remekül álcázták, mindössze a szögletesebb sárvédőszélesítésekről, a motorháztetőn lévő módosított levegőbelépő nyílásokról és az új hátsó szárnyról lehetett felismerni. A Volkswagen Motorsport aerodinamikai csapata nagyszerű munkát végzett.

A titkok tudói

Csupán a csapat tagjai voltak tisztában azzal, hogy mi minden változott a nagyrészt szénszálból és kevlárból álló karosszériaborítás alatt. Mindenesetre a vetélytársak előtt senki sem akarja túl hamar kiteríteni a kártyáit… November elején újabb titkokról lebbent fel a fátyol – elkerülhetetlenül. A Volkswagen Motorsportnak ugyanis az FIA elé kellett terjesztenie a Polo R WRC minden technikai dokumentációját, mivel csak ezeknek a segítségével kaphatja meg a homologizációt az autó 2013. január 1. előtt. Éppen időben, a következő szezon idénynyitója, a Monte-Carlo Rallye előtt.

 

A Polo R WRC tesztprogramja – avagy semmit ne bízz a véletlenre

A Volkswagen Motorsport mérnökei, szerelői és logisztikusai hallatlan tapasztalattal bírnak, hiszen ez az a csapat, mely egymás után háromszor nyerte meg sorozatban a Dakar Rally-t. Ugyanakkor a világbajnokság raliversenyei annyiban hasonlítanak a sivatagi maraton versenyre, mint a Touareg a Polóra. Amiatt, hogy minden apró részletre felkészüljenek akkorra, mikor a csapat 2013-ban megkezdi harcát a világbajnoki pontokért, a Volkswagen Motorsport egy kivételével minden 2012-es világbajnoki futamon részt vett.

Ismerjük meg, miről is szól ez az egész

Mivel a Polo R WRC csak a 2013-as Monte-Carlo Rallye-n szállhat versenybe, a csapat két, a Volkswagen leányvállalata által épített Fabia Szuper 2000-est nevezett a 2012-es versenyekre. A kétliteres szívómotorral szerelt, kisebb szárnnyal ellátott autó más kategória a World Rally Car-okhoz képest. Abszolút győzelem? Nincs rá esély! De nem is ez a lényeg. „Az eredmények nem számítanak” – mondta a motorsport igazgató, Jost Capito. „Arról szól most minden, hogy megismerjük mindegyik világbajnoki futam csínját-bínját.” Hogyan zajlik a tréning az Argentin Rally-n? Hogyan lehet az embereket és a felszereléseket megóvni a hidegtől a Svéd Rally-n? Így egy év előnnyel tapasztalhatta meg minden csapattag, hogy mit kell tudnia.

 

Andrew