Get Adobe Flash player

A Kremer Porschék

A Porsche a ’70-es években uralta a gran turismo szériákat, de a Kremer fivérek hittek abban, hogy a gyári építésű kocsikon is lehet javítani.

Manfred és Erwin Kremer Porsche márkakereskedést vezettek, szabadidejüket az autósportnak szentelték. A Manfred által felkészített Porschét Erwin vezette sikerekre. 1977-től Manfred továbblépett, a gyári kivitelű versenyautókon jelentős módosításokat hajtott végre. 1978-ban a 935 K2-es a többi 935 méltó ellenfelének bizonyult, több győzelmet is elkönyvelhetett. A következő télen a Kremer-féle autó aztán világklasszissá vált.

Manfred Kremernek a súlycsökkentés volt a legfőbb célja, emiatt a gyárilag beszerelt levegő-víz töltőlevegő hűtőt levegő-levegő köztes hűtőre cserélte, ami mellékesen a hűtőrendszer kilyukadásának lehetőségét is megszüntette. A háromezres boxermotor maradt az eredeti, de később a 3,2 literes is elérhetővé vált. Az duplafeltöltős erőforrás turbónyomásától függően 740 és 800 lóerő között mozgott a teljesítmény. A nyomaték egy négyfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltón keresztül jutott el a hátsó kerekekhez.

Az olajhűtő és az üzemanyagtartály a kedvezőbb súlyeloszlás miatt áthelyezésre került. A karbantartási munkák egyszerűsítése és a kisebb javítások könnyebb elvégzése érdekében a motor felfogatását módosították. Az autó karosszériáját áttervezték, hasonló formájúra alakították azt, mint amilyenek a gyári autók is voltak, de figyelembe vették az előző két esztendő saját tapasztalatait is. Minden karosszériaelemet csúcstechnológiával készült kevlár darab váltott, csupán ezek nem kevesebb, mint harminc kilogrammos súlycsökkentést eredményeztek. Kremer a legendás újságírónak, Paul Frere-nek egyszer arról mesélt, hogy a végrehajtott több mint száz módosítás szám szerint mindössze egy százalékos javulást eredményezett. Elmondta, ez nem hangzik soknak, ugyanakkor egy teljes versenytávon jelentős különbséget eredményez.

A Porsche 935 K3-as versenyautó a Német Sportautó Bajnokság zolderi futamán mutatkozott be 1979-ben. A fiatal tehetség, Klaus Ludwig ellenállhatatlan győzelmet aratott a debütáló versenyen, melyen a 935-ösök hadával kellett felvennie a versenyt. A német versenyző kiváló formában folytatta a szezont aztán, a tizenkettőből elképesztő számú, tizenegy futamot nyert meg. A Nürburgringen futott 7:33 másodperces idejével az azt megelőző, Nordschleiffén tartott Forma-1-es futamra is kvalifikálni tudta volna magát. Ludwig azonban a le mans-i szerepléssel került igazán reflektorfénybe, hiszen a Whittingdon testvérekkel, Donnal és Bill-lel a K3-as legnagyobb sikerét aratták, megnyerték a monstre versenyt. Ez volt az első alkalom a legendás viadal történetében, amikor egy sorozatgyártású autóból készült versenygép aratott győzelmet, hasonló sikerre egészen 1995-ig kellett várni, akkor a McLaren F1-nek sikerült ezt az eredményt megismételni. 

A Porsche az utolsó komplett 935-öst 1979-ben szerelte össze, de a különböző csapatokat, közöttük a Kremert továbbra is ellátták alkatrészekkel. A Kremer 1979-es sikerei nagy érdeklődést váltottak ki, a testvérek által alapított csapat elkezdett kész autókat árusítani, de a 934-es és 935-ös modellekhez kínáltak átalakító szettet is. Manfred tovább foglalatoskodott a fejlesztésekkel, az 1980-as autójuk teljesen új karosszériát kapott, annak formája nagyban emlékeztetett a 935/78 Moby Dick-re, a gyári csapat két évvel korábbi bombázójára. A következő időszakban a K3-as 935-ök nagy sikerekkel futottak az Atlanti-óceán mindkét oldalán. Az 1980-as szezonban a Kremer Porschék számtalan győzelmet arattak az észak-amerikai IMSA sorozatban.

 

Műszaki adatok (Porsche K3)

 

Motor: 6 hengeres, 12 szelepes boxermotor, alumínium motorblokk és hengerfej. 2 db KKK turbófeltöltő, intercooler. Bosch benzinbefecskendező

Hengerek száma: 6

Szelepek száma: 12

Hengerűrtartalom: 3164 ccm

Teljesítmény: 740 LE (fordulatszám: 8200 1/min)

 

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 4 fokozatú sebességváltó

 

Felfüggesztés: McPherson felfüggesztés elöl stabilizátorral. Ferde lengőkaros hátsó felfüggesztés tekercsrugókkal

 

Kormányzás: fogasléces kormánymű

 

Fékek: elöl-hátul lyuggatott, belső hűtésű féktárcsák 

 

Karosszéria: acél önhordó karosszéria üvegszálas és kevlár karosszériaelemekkel, hátul hosszában elhelyezett motor

 

Méretek:

Hossz: 4820 mm

Szélesség: 1985 mm

Magasság: 1150 mm

Súly: 970 kg

 

A ’80-as évek elején jelentek meg az újgenerációs prototípus sportautók, de a 935-ösök annak ellenére versenyképesek tudtak maradni, hogy sorozatgyártású alapokkal rendelkeztek. A Kremer, készülve a versenytársak tempójának fokozódására, elkészítette a K4-es azonosítójú autóját. Kívülről nézve ez nagyon hasonlított az előző változatra, valójában azonban egy teljesen más masina volt. A tető és a szélvédő származott mindössze az utcai változatból, az önhordó karosszériát egy jóval könnyebb, ugyanakkor sokkal merevebb térhálós csőváz váltotta. A motort is továbbfejlesztették, melynek teljesítménye elérte a 900 lóerőt. A Kremer testvérek ezzel azonban már kissé túlfeszítették a húrt, a K4 megbízhatatlansági problémákkal küszködött, csupán egy kisebb versenyt tudott nyerni. 

 

Műszaki adatok (Porsche K4)

 

Motor: 6 hengeres, 12 szelepes boxermotor, alumínium motorblokk és hengerfej. 2 db KKK turbófeltöltő, intercooler. Bosch benzinbefecskendező

Hengerek száma: 6

Szelepek száma: 12

Hengerűrtartalom: 2994 ccm

Teljesítmény: 900 LE (fordulatszám: 8000 1/min)

 

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 4 fokozatú sebességváltó

 

Felfüggesztés: elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztés stabilizátorral

 

Kormányzás: fogasléces kormánymű

 

Fékek: elöl-hátul lyuggatott, belső hűtésű féktárcsák 

 

Karosszéria: acél térhálós csőváz kevlár karosszériaelemekkel, hátul hosszában elhelyezett motor

 

Méretek:

Tengelytáv: 2250 mm

Súly: 950 kg

 

Ha hinni lehet a feljegyzéseknek, a Kremer mindössze tizenhárom 935 K3-at épített, ugyanakkor az eladott alkatrészcsomagok miatt jó néhány „klón” is készült. 1979 és 1981 között a 935 K3 Le Mans-ban, Sebringben, Daytonában és a Nürburgringen is összetett győzelmet tudott szerezni. A történethez hozzá tartozik az is, hogy a ’70-es évek végén, ’80-as évek elején a gyorsasági versenyág iránt alacsony volt az érdeklődés a gyárak oldaláról, a K3 a többi 935-tel, valamint az eléggé beteges Ferrari 512 BBLM-mel kellett, hogy szembenézzen. Ettől függetlenül azonban megérdemli a Kremer-féle 935, hogy a legendás versenyautók között emlegessük, hiszen teljesítménye még mindig félelmetesnek tűnik.

 

Andrew