Műszaki adatok: Proton Satria Neo S2000
A Mellors Elliott Motorsport (MEM) által épített Proton Satria Neo Super 2000-es raliautó magasabbra helyezte a lécet az FIA Szuper 2000-es kategóriájában.
Az autó fejlesztése az innovatív mérnöki megoldások alkalmazásának és a technikai személyzet 25 éves tapasztalatának vegyítésével zajlottak, de a csapat tulajdonosa, a korábbi sikeres versenyző Chris Mellors is belefolyt a munkálatokba. Az eredmény egy bámulatosan kicsi, de agilis autó, melyet a kezdetektől a vezető szempontjait szem előtt tartva terveztek.
Az attraktívan kialakított, hatékony aerodinamikát segítő első lökhárítóval, a sárvédőkkel, a hátsó lökhárítóval és a hátsó szárnnyal a Satria formája szembeötlő. Kategóriájában a Proton S2000-es autója rendelkezik a legkisebb homlokfelülettel és futóműbeállítástól függetlenül ez a legalacsonyabb masina. A pilóta és a navigátor ülése a lehető leghátrébb került a kedvezőbb súlyelosztás miatt, a különböző alkatú versenyzők kényelme miatt a kormányoszlop és a pedálsor állítható. A 35 méternyi króm-molibdén cső felhasználásával készült, MEM által tervezett bukócső és a megerősített karosszéria egy nagy torziós szilárdsággal rendelkező, a biztonság szempontjából kompromisszumok nélküli kocsitestet eredményezett. Az oldalirányú ütközések ellen védő csövek egyedi kialakítása a versenyzők könnyű be- és kiszállását teszik lehetővé.
A Satria Neo S2000 motorja a Proton Waja modell 1,8 literes erőforrásának leszármazottja, mely a MEM fejlesztőmunkája után 7600-as percenkénti fordulatszámon 278 lóerős teljesítmény leadására képes, hasznos fordulatszám-tartománya 5500 és 8500 között van. Ehhez a jelenleg elérhető legjobb Szuper 2000-es erőátviteli rendszer (a piacvezető Xtrac cég 532-es azonosítójú egysége) kapcsolódik, mellyel az autó új mércét állít fel teljesítmény és vezethetőség terén.
A MEM által tervezett FIA FT3-as üzemanyagtartályhoz kapcsolódó üzemanyagellátó rendszer gyorsan cserélhető adagoló egysége is újdonság (mely magában foglalja a benzinszivattyúkat a szűrőket és a szelepeket is).
A fékhatásról az Alcon legújabb, Szuper 2000-es autókhoz gyártott négydugyattyús féknyergei és belső hűtésű féktárcsái gondoskodnak, melyek a Neo alacsony, 1150 kilogrammos összsúlyával elképesztően rövid féktávokat tesznek lehetővé. A belső hűtésű féktárcsák mind murván (15 collos kerekek), mind aszfalton (18 collos kerekek) a lehető legnagyobb méretűek, de az egyszerűséget és a költség szempontokat figyelembe véve a féknyergek azonosak mindkét specifikációnál.
A MEM mérnökei hagyományos futóművet álmodtak az autó alá, ami kerekenként egy lengőkarból és McPherson gólyalábból áll. Ezt könnyű szerelni és relatív olcsó, emellett megbízható is. A kialakítás maximális rugóutat enged, a felütközés energiáját a lengéscsillapítók ütközői nyelik el. A futómű lehetőséget ad ultra alacsony aszfaltos beállításra, ami gokartszerű viselkedést eredményez, míg egy hosszú rugóutas specifikáció képes megbirkózni a legnagyobb bukkanókkal is. Különböző keménységű stabilizátorok szerelhetők be mind elölre, mind hátra, mindemellett a MEM 25 éves ralisport irányú tapasztalatával a futómű beállításának finomhangolása könnyű feladat bármilyen útburkolatra.
Az autóban a legfejlettebb multifunkciós rendszer található, ami ideálisan pozícióban, a vezető és a navigátor között elhelyezett központi egységből képes a teljes elektronikai felügyeletet ellátni. A súlycsökkentés mellett ezzel a megoldással a rendszer könnyen is üzemeltethető, az automatikus megszakítókkal ez a legjobb és legmegbízhatóbb technológia.
Mindezen paraméterek egy olyan autót eredményeztek, mely nem csupán technikai fejlesztéseket és új megoldásokat tartalmaz, de a szükséges helyeken egyszerű elemeket is, biztosítva a teljesítmény és megbízhatóság lehető legjobb egyvelegét.
Műszaki adatok (2009)
Motor: MEM-Proton 2 literes, soros, négyhengeres szívómotor, kovácsoltvas dugattyúk, GEMS X25 elektronikus motorfelügyelő rendszer integrált adatgyűjtő rendszerrel
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Hengerűrtartalom: 1998 ccm
Teljesítmény: 278 LE (fordulatszám: 7600 1/min)
Forgatónyomaték: 271 Nm (fordulatszám: 7000 1/min)
Maximális fordulatszám: 8500 1/min
Tengelykapcsoló: kéttárcsás Alcon
Erőátvitel:
Xtrac 532 Szuper 2000-es összkerékhajtási rendszer
6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, felváltásnál gyújtásmegszakítás
Külsőleg állítható mechanikus első és hátsó differenciálmű
Kézifék használatkor önműködően leoldó hátsó hajtás
Felfüggesztés:
Elöl: McPherson
Hátul: McPherson
Csőből készült lengőkarok
Lengéscsillapítók: MEM-Dynamics
Elöl-hátul stabilizátorok többfajta méretben
Egy darabból álló elöl-hátul megegyező, ötvözött fémből készült kerékagyak
Fékek:
Elöl: Alcon belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 350 mm, murván 300 mm
Hátul: Alcon belső hűtésű féktárcsák, átmérő 300 mm
Kovácsoltvasból készült Alcon négydugattyús féknyergek
Hidraulikus kézifék
Állítható MEM pedálsor
Kormányzás:
Hidraulikus rásegítésű fogasléces kormánymű
Négyirányban állítható kormányoszlop
Levehető kormánykerék
Kerekek:
Murva: 6,5x15 collos felnik
Aszfalt: 8x18 collos felnik
Karosszéria:
Bal- és jobbkormányos kivitel
Az első lökhárító aerodinamikai és hűtési szempontok szerint tervezve
Kis homlokfelület
Módosított első és hátsó sárvédők a maximális szélesség kihasználására
Kis légellenállású, könnyű hátsó szárny
FIA jóváhagyott MEM króm-molibdén bukókeret
Megerősített karosszéria a torziós szilárdság növelésére
Elektronika:
GEMS elektromos motorfelügyelő rendszer
Központi, multifunkciós vezérlőegység, integrált adatgyűjtő rendszer
Színes műszerfali kijelző
Üzemanyagtartály:
72 literes AFS FT3 biztonsági üzemanyagtartály cserélhető adagolóegységgel
FIA Staubli utántöltő és szellőztető
Méretek:
Hossz: 3905 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1300 mm
Tengelytáv: 2440 mm
Nyomtáv elöl: 1543 mm
Nyomtáv hátul: 1543 mm
Súly: 1150 kg – aszfalt; 1200 kg – murva
Andrew