Get Adobe Flash player

A Citroen portugáliai kizárása

  

A citroenes Hirvonent a kuplung és a turbó miatt zárták ki

 

A szervezők által kiadott felügyelői dokumentumok szerint a nem homológ kuplungszerkezet és a turbófeltöltő nagyobb turbinakereke miatt fosztották meg Mikko Hirvonent a Portugál Rally-n elért győzelmétől.

A döntés az FIA technikai ellenőre, Jerome Toquet által készített jelentés alapján született, mely szerint a kuplungszerkezet nem felelt meg az A5733-as homológlapnak, és a turbófeltöltő turbinakereke is nagyobb volt a maximálisan megengedett méretnél.

A Citroen csapatvezetőjét, Yves Mattont, menedzserét, Daniel Grataloup-ot és a technikai igazgatóját, Xavier Mestelan-Pinont a felügyelők helyi idő szerint este fél kilenckor hallgatták meg az üggyel kapcsolatban.

A felügyelők 22:45-kor kiadott közleménye a következőket tartalmazza:

„Mr. Mestelan-Pinon elmondta, hogy a kuplung egy, a szabályok szerint alkalmazott „joker” alkatrész volt, de egyetértett abban, hogy a versenyt követő technikai ellenőrzésen kiszerelt egység nem egyezett meg a homológlapon szereplő alkatrésszel. Azt is kifejtette, hogy a kiszerelt kuplung azonosítószáma különbözött a homológlapon leírttól. Megállapította, ez egyértelműen nagy hiba, és hogy nem tudja, hogyan történt az egész.

A turbófeltöltővel kapcsolatban a Citroen képviselője azt állította, hogy a kérdéses alkatrész egy standard egység, mely a Garrett-től származik, attól a cégtől, mely az összes World Rally Car-hoz szállítja turbófeltöltőt.

Elmondta, a turbinakerék extrém hőhatásoknak és nagy fordulatszámnak van kitéve, ami hatással van az alkatrész méreteire is. Hozzátette, emiatt volt már egy megbeszélésük az FIA technikai osztályával.

A homologizációs előírások szerint a C méret 54 mm, melynek tűrése ±0,1 mm. Mr. Mestelan-Pinon állítása szerint az új turbinakerék mérete 54,02 mm volt, ami a tűrést is figyelembe véve nagyon közel van a névleges értékhez. A turbinakerék további vizsgálataira laboratóriumi körülmények között kerül sor.”

A tisztviselők úgy határoztak, hogy a kuplunggal kapcsolatos eltérés elég a kizáráshoz, míg a turbófeltöltő szabálytalansága nyitott ügy marad továbbra is.

„A beépített kuplung nem felel meg az előírásoknak, emiatt a 2-es rajtszámú autó kizárásra került a végső értékelésből” – áll a felügyelők jelentésében. „Úgy látszik, a turbófeltöltő sem megfelelő, de a felügyelők felfüggesztették az erre vonatkozó döntésüket, és további vizsgálatokra kérték az FIA technikai ellenőrét.”

A Citroen bejelentette, fellebbezni fog az ítélet ellen. Xavier Mestelan-Pinon szerint nem származott előnyük az eltérő alkatrészekből.

„Az ellenőrök két alkatrészen, a kuplungon és a turbófeltöltőn fedeztek fel különbséget a homológlaphoz képest” – mondta. „A Citroen DS3 WRC kuplungszerkezetét úgy homologizáltuk le, hogy azon a súlycsökkentés miatt lyukak vannak. A beszállítónktól viszont olyan alkatrészeket kaptunk, melyek nem lettek perforálva. Egy ilyet építettünk be egyet a 2-es rajtszámú DS3 WRC-be. Ez viszont nem jelent semmiféle előnyt a teljesítmény terén, mivel az nehezebb, mint a homológ változat.

A turbófeltöltőn, mely egységes alkatrész az összes World Rally Car-on, a turbinakerék egyik mérete lépte túl a maximálisan megengedett értéket. Az eltérés anyagtágulásból ered, mivel a turbinakerék extrém hőhatásoknak és nagy fordulatszámnak van kitéve.”

Yves Matton csapatvezető úgy érzi, igazságtalan döntés született. „Nem volt szándékunk csalni, eltúlzott ítélet született” – vélekedett. „A tények szerint a különbségekből nem származott előnyünk, emiatt úgy döntöttünk, fellebbezünk a döntés ellen.”

Matton az eset miatt ugyanakkor elnézést kért Hirvonentől és navigátorától, Jarmo Lehtinentől.

„Mindannyiunk sajnálja Mikko Hirvonent és Jarmo Lehtinent, akik remekül teljesítettek ezen a különösen nehéz versenyen” – mondta Matton. „Megérdemelték az első velünk aratott győzelmet. Minden, amit a teljes csapattal együtt tehetek, hogy őszintén bocsánatot kérek tőlük az eset miatt. Remélem, Mikkónak és Jarmónak minél hamarabb lehetősége lesz a dobogó tetejére állni újból.”

Egy nappal később a Citroen Racing bejelentette, mégsem fellebbez az ítélet ellen. A francia cég azt közölte, kivizsgálták az esetet, és úgy döntöttek, nem viszik az ügyet az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága elé.

A felügyelők vasárnap esti döntése után a rali világbajnokság sportkódexe szerint a Citroennek egy órája volt a fellebbezést benyújtani, amit 48 órán belül kellett volna megerősíteni. A francia csapat azonban úgy döntött, ezt nem teszi meg.

A Citroen a következő közleményt adta ki: „A fellebbezéssel kapcsolatban kifejeztük szándékunkat, hogy legyen időnk az ügy részletes kivizsgálására. A kuplungot illetően a beszállítónktól kaptunk egy levelet, melyben bocsánatot kérnek, elismerve, hogy valóban készült egy olyan széria a kérdéses alkatrészből, amely nem felel meg a homologizációs dokumentumoknak.

A levél megerősíti azt, hogy sohasem állt szándékunkban csalni. Ugyanakkor ez az eset arra kényszerít bennünket, hogy felülvizsgáljuk a folyamatainkat, mivel ezeket az alkatrészek nem ellenőriztük le.

A felügyelők által beazonosított másik dologgal kapcsolatban az FIA által elfogadott kizárólagos turbófeltöltő beszállító megerősítette, hogy a turbinakerék alakváltozáson mehet keresztül.

A további vizsgálatot kétségtelenül alá fogják támasztani, hogy ez a változás a működés során keletkezett. A súlyos büntetést elfogadjuk, de eltökéltek vagyunk abban, hogy tanuljunk az esetből és a jövőben még jobbak legyünk.

Az élen állunk még mindig mindkét világbajnokságban, bár az előnyünk csökkent. A következő versenyeknek soha nem látott elszántsággal vágunk neki, hogy újra a győzelmek útjára léphessünk.”

Hirvonen kizárása azt jelenti, hogy az Adapta Ford versenyzője, Mads Ostberg megszerezte élete első világbajnoki futamgyőzelmét.

 

Andrew

 

2012. április 2.