Get Adobe Flash player

Az S2000-esek úttörője: Fiat Grande Punto Abarth S2000

Az autósport világának egyik legrangosabb márkája, az Abarth 2006-ban éledt újjá, amikor a Fiat bemutatta a Grande Puntóból épített versenygépét, a ralisport első Szuper 2000-es autóját. A Grande Punto Abarth S2000 kiszélesített karosszériája alá a szabályoknak megfelelően négykerékhajtás került, hajtásáról egy 270 lóerős kétliteres szívómotor gondoskodott. A Fiat sportosztálya azonnal bedobta a mélyvízbe a kocsit, hiszen az olasz bajnokságban, az Európa-bajnokságon és az Eurosport által életre hívott International Rally Challenge futamain is rajthoz állt a S2000-es kategória úttörője. Bár kérdéses volt, hogy mire lehet képes az N4-es kategóriatársak, a turbófeltöltéses motorral rendelkező és éppen ezért nagyobb teljesítménnyel bíró Mitsubishik és Subaruk ellen a Grande Punto, de nem vallott szégyent. Rögtön megnyerte mindhárom kiírást, az olasz bajnokságot Paolo Andreuccival, az Európa-bajnoki értékelést és a még csupán négy versenyből álló IRC kiírást Giandomenico Bassóval. A kocsi sikerei révén kapós lett, egy év alatt tizenöt példányt kellett belőle építeni a megrendelések miatt.

2007-ben a fiatalabb olasz, Basso vette át a stafétát hazai földön és koronázták bajnokká. Az IRC sorozat azonban már keményebb diónak bizonyult ebben az esztendőben. Az európai sportcsatorna kiváló média megjelenést biztosított az IRC-nek, a virágzó bajnokság vonzotta a gyártókat, a vetélytársakat. Az Abarth alakulatánál Andrea Navarra kapta meg a vezérszerepet, de az év eleji dobogós helyezések után megtorpant, így csak a bronzos helyezés jutott a szezon végén a korábbi Európa-bajnoknak. A Fiat nem maradt futamgyőzelem nélkül azonban, a csapat új üdvöskéje, Anton Alén az orosz futamon, míg Basso Madeirán tudott nyerni a kocsival. A 2008-as IRC szezonban Basso elsőszámú pilótaként két győzelmet aratott, a bajnokság végső értékelésében pedig a harmadik helyen végzett. Ekkor már tisztán körvonalazódott, a Peugeot Team Belux csapata a Kronos Racing és a Peugeot Sport technikai hátterével nagyon erős, a 207 S2000-eseket nehéz megverni. Az olaszok éppen ezért leigazolták Luca Rossettit, aki korábban négy IRC futamgyőzelmet is elkönyvelhetett. A Grande Puntót azonban nem sikerült győzelemre vinnie a talján pilótának az Eurosport által életre hívott sorozatban. Madeirai sikerének is köszönhetően Basso az ötödik lett év végén, de érezni lehetett, a kocsi lemaradt a fejlesztésekben a többiekhez képest, ráadásul megbízhatatlannak is bizonyult. A Claudio Berro vezette csapat éppen ezért másik beszállítót keresett meg, hogy a hajtásrendszer problémáit orvosolja, a Sadevet az Xtrac váltotta. A sikerek érdekében aztán inkább átpártoltak az Európa-bajnokságba. A korábbi patinás hírű, mostanra azonban megkopott sorozatot 2009-től egymás után háromszor, előbb egyszer Bassóval, majd kétszer Rossettivel nyerték meg.

A Fiat még tett egy kósza kísérletet a kocsi továbbfejlesztésére, módosítottak a hátsó felfüggesztésen, a kormányművön és a kipufogón, az újabb szabályok adta lehetőségek szerint további két centiméterrel kiszélesítették az autót, de az egyre erősebb konkurenciával szemben továbbra sem bizonyult versenyképesnek a Grande Punto. A gyár korábban pedzegette egy WRC program indítását, ebből azonban nem lett semmi, helyette szépen csöndben kivonultak a ralisportból. 

Műszaki adatok (2007)

Homologizáció: 2006.03.01. (A5691)

 

Motor: FPT soros, 4 hengeres, 2 literes szívómotor 

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Hengerűrtartalom: 1997 ccm

Teljesítmény: 275 LE (fordulatszám: 8250 1/min)

Forgatónyomaték: 250 Nm (fordulatszám: 7000 1/min)

Maximális fordulatszám: 8500 1/min

 

Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, Sadev 6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, mechanikus működésű differenciálművek, speciális féltengelyek

 

Felfüggesztés: McPherson rendszerű felfüggesztés elöl-hátul, állítható lengéscsillapítók, speciális lengőkarok

 

Fékek:

Aszfalt (első): 355 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek

Aszfalt (hátsó): 300 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek

Murva (első-hátsó): 300 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek

Hidraulikus kézifék

 

Kerekek:

Murva: 6,5x15 collos felnik

Aszfalt: 8x18 collos felnik

Hó: 5,5x16 collos felnik

 

Gumik:

Murva: 19/65-15 méretű gumik

Aszfalt: 20/65-18 méretű gumik

Hó: 10/65x16 méretű gumik

 

Karosszéria: önhordó karosszéria, hegesztett biztonsági bukókeret

 

Méretek:

Hossz: 4030 mm

Szélesség: 1800 mm

Tengelytáv: 2510 mm

Súly: aszfalt: 1150 kg; murva: 1200 kg (FIA minimum súly)

 

Andrew