Get Adobe Flash player

A középmotoros Audi: Sport Quattro S2

Az Audi sportrészlege számára a ’80-as évek elején aratott sikerek után, a konkurencia megerősödésével nyilvánvaló volt, a Sport Quattrót tovább kell fejleszteniük, ha versenyben akarnak maradni a rali világbajnokságon. Az általuk használt orrmotoros elrendezés hamar elavulttá vált, az 1984-ben megjelenő középmotoros Peugeot 205 T16 lépett elő a B csoport uralkodójává. Az Audi elnöke, Ferdinand Piech ugyanakkor elkötelezett volt, hogy az utcai autók és a versenygépek közötti technikai kapcsolatnak mindenképpen meg kell maradnia. A Volkswagen ráadásul ellenezte az Audi ralisportban történő szerepvállalását, emiatt az Audi Sportnak folyamatos kereszttűzben kellett eredményeket felmutatnia. A Sport Quattro továbbfejlesztett változata ugyan versenyképesebbnek bizonyult elődjénél, de a Roland Gumpert vezette csapat tisztában volt vele, radikálisabb változtatásokra van szükség. Emiatt már az E2-es Sport Quattro bevetése előtt elkészült egy középmotoros prototípus, melynek megépítésébe Piech hallgatólagosan beleegyezett, de hivatalosan nem támogatta a munkát.

Az autó a Sport Quattro átalakításával készült, a brutális teljesítményű öthengeres, húszszelepes motort a hátsó tengely előtt hosszában helyezték el. Kívülről a karosszéria oldalán található levegőbeömlők árulkodtak erről a változásról. Az első próbák után a csapat ásza, Walter Röhrl rendkívül elégedett volt a kocsi kezelhetőségével, a csapat bizakodással tekintett a jövő elé, hiszen úgy érezték, megoldást találtak a korábbi Quattrók vezethetőségi problémájára. Az öröm azonban nem tartott sokáig, a titkos tesztekről megjelent egy fénykép egy újságban. A Volkswagen azonnal leállíttatta a munkálatokat, a középmotoros Audi Sport Quattrókat Piech felügyeletével szerelték szét. (A történtekről és a tervezett S csoportos Audiról itt lehet még olvasni.)

 

Desna

Alois Samohyl 1970-ben nyitotta meg Skoda márkakereskedését Zlinben, ami aztán a márka legjobban menő kereskedésévé vált az éves tizenegyezres értékesítési darabszámmal. A korábbi autószerelőnek azonban volt egy ennél is nagyobb álma, mégpedig Karlovicébe tervezett egy nagydíjpályát. „1966-ban kezdtünk bele egy projektbe, hogy egy versenypályára alakuló komplexumot építsünk fel mindössze nyolc kilométerre Zlintől. A pénzügyi támogatást egy bankkölcsön képében kaptuk, ami a helyi autóklub nevén futott.

Szereztem kamionokat és eszközöket, amik a komplexum építéséhez kellettek. Nyolcszázötven köbméter murvát mozgattunk meg egy nap már, ami a versenypálya alapját szolgálta. Két évvel később leállították a politikusok a projektet azzal a magyarázattal, hogy nem az én feladatom ez a munka, hanem a nemzeti autóklub felelőssége. Rákényszerítettek, hogy eladjak minden felszerelést a klubnak. Végül sosem lett semmi a projektből, semmi sem épült.”

A Zlintől mindössze öt kilométerre lévő, a vidék hegyes részén megbúvó falut Desnának hívták. A diktatórikus időkben egy ideális hely volt ez titkos tevékenységek gyakorlására. Nem volt telefon, a kommunista hatóságok részéről pedig korlátozott volt az emberek mozgása. Nyugati cégek éppen ezért titkos munkálatokat folytathattak itt, amit a slusovicei hatóságok lehetővé is tettek, nekik ugyanis voltak vízióik a kommunista korlátozásokon túl is, fel akarták építeni a jövő régióját. Éppen emiatt izgatottak is lettek, amikor meghallották, hogy a német autógyár, a Porsche keresi annak a módját, hogy a régió diszkrécióját saját kereskedelmi előnyére váltsa. Komoly befektetések is eszközöltek utak és hotelek formájában, ötletünk azonban mégsem vált valóra.

Ekkor jött az Audi, akinek szüksége volt egy olyan helyre, ahol titokban tudja tesztelni raliautóit, ahol különleges gépeit nem láthatja vagy még rosszabb esetben nem fotózhatja le senki sem. Az Audik az Agroteam slusovicei műhelykomplexumában voltak eldugva éjszakára, reggelenként pedig fedett trélerekre rakták őket, és kivitték az öt kilométerre lévő desnai teszthelyszínre.

Betonozott felületű parkolóhelyeket létesítettek a speciálisan megépített pályák mellett, valamint erős, fából készül épületeket emeltek, ezek mindegyike időjárásálló volt, de lehetetlenné tette a kémkedést is. A Desna mögötti hegyekben két pálya volt, az egyik murvás, a másik aszfaltos. Mindegyik tartalmazott egyeneseket, visszafordítókat, gyors kanyarokat, meredek részeket, ugratókat és vízátfolyásokat is. A legendák szerint a helyi versenyző, Leo Pavlik, aki az Audi tesztpilótai szerepében dolgozott, padlógázzal teljesítette egyszer az aszfaltos pálya ugratóját, negyven métert repült, a földet érést követően viszont mindkét első rugóstag átszakította a doblemezt.

Az Audi egyik első látogatása akkor történt, amikor a második evolúciós Sport Quattro megszületőben volt. A titkolózás a tetőfokára hágott. A Slusovicében élő emberek olyan faládákat láthattak, amik „Sürgős, kenyai tesztre” vagy „dél-olasz teszt” feliratokkal voltak ellátva. Még az Audi szerelőinek sem mondták el, hogy Csehszlovákiába mennek, akkor közölték ezt velük, amikor megérkeztek a német reptérre, ahol aztán olyan okmányokat kaptak, ami lehetővé tette számukra, hogy beutazzanak Csehszlovákiába.

Amikor folyt a pályán a versenyautók tesztelése, helikopterek repkedtek a terület felett, ez pedig félelmet ébresztett azokban az időkben azon helyi lakosok körében, akik nem mertek kíváncsiskodni. Néhány nappal később egy új, nagyon különleges dolog érkezett, egy autó, amit a nap minden percében takargattak. Ez volt a középmotoros prototípus Quattro.

Jiri Jermakov, aki akkoriban a slusovicei ralicsapat műhelyében dolgozott, látta ezt a kocsit. „Az egyik nap nagyjából egy órára takarás nélkül hagyták, én pedig saját magam örömére csináltam néhány képet. Nagyon izgalmas volt mindez. Bizalmas módon megmutattam ezeket a kollégáknak. Hogy mi történt ezt követően, azt nem tudom, de valaki a nemzeti Svet Motoru magazintól megkérdezte a slusovicei hatóságokat, hogy mennyit fizetnének a képekért, hogy ne jelenjenek meg azok. A titkosszolgálat végül rájött, hogy én készítettem a fotókat, és azonnal kirúgtak.”

Végül nem ezek a képek, hanem egy németországi teszten készült fotó jelent meg egy osztrák újságban, ami a Sport Quattro S2 történetének végét jelentette.

 

Andrew