Get Adobe Flash player

Sztorik a finnekről

 

Az alábbi két videó hűen mutatja, nem csak a gyorsaságról, győzelmekről, olykor kudarcról, sikertelenségről szól ez a sport. A versenyzők mindig képesek egy kis mókára, néha viszont talán akaratlanul csúszik be egy-egy aranyköpés.

Az első felvételnek a két finn zseni, Juha Kankkunen és a tragikus sorsú Henri Toivonen a szereplője. Toivonen az 1986-os Monte-Carlo rali első versenynapjának a végén valahonnan szerzett egy mikrofont, vele együtt egy operatőrt, és rögtön vallatóra fogta a versenyben második helyen álló honfitársát:

Henri: Itt vagyunk Juha Kankkunennel, aki jelenleg a második helyen áll – természetesen mögöttem. Milyen érzés, hogy Toivonen ennyire gyors?
KKK: Hát, Toivonennek volt egy kis szerencséje ma, de holnap nem lesz gond számunkra, csupán egy perc van közöttünk.
Henri: Volt valami gond az autóddal?
KKK: Nem igazán. Csak a vezetőülés és a kormány között. Ennyi volt összesen.
Henri: De ez normális Nálad, nem így van?
KKK: Igen, de holnap változtatni fogunk.
Kankkunen folytatta volna, de Toivonen lecsapott:
Henri: Úgy érted, a sofőrön?
KKK: Igen.
Henri: OK, ezek szerint Juha Kankkunen ül bele a navigátor ülésbe és Piironen fog vezetni.
KKK: Igen, valahogy így!
Henri: Nekem is helyet kell majd cserélnem!
KKK: Szerintem is!
Henri: Sok szerencsét!
KKK: Köszönöm, köszönöm!


Ezt a versenyt Toivonen magabiztos fölénnyel nyerte, de pár hónappal később Korzika szigetén egy máig tisztázatlan balesetben sajnos életét vesztette.

Kankkunen ugyanakkor megnyerte a kérdéses esztendőben a világbajnoki címet, az utolsó B csoportos világbajnokságot. Ezt követően háromszor bizonyult a világ legjobbjának az A csoport idején, nyert Dakar ralit, és karrierjének végén a WRC-s korszakban is belekóstolhatott. Volt összehasonlítása, ekkor született híres mondása: „WRC is for boys, group B was for men”, azaz a WRC a fiúké, a férfiaknak a B csoport volt való. Micsoda kontraszt, első világbajnoki futamgyőzelmét követően 14 évvel aratta az utolsót, az egyetlen ember a világbajnokság történetében, aki gruppe B-s géppel és WRC-vel is tudott futamot nyerni. Utolsó glóriáját egy aranyköpéssel zárta a ’99-es Finn rali utolsó gyorsaságijának beírójában (a Kankkunen interjú 14:10-től látható):

Riporter: Juha, gratulálok!
Gratulálok, Juha!
KKK: Kiitos, kiitos! – köszönte meg finnül a négyszeres világelső.
Riporter: Angolul folytassuk! Teljes tempóval vezettél a televízió által közvetített szakaszon, vagy azért egy kicsit óvatosabban?
KKK: Nem, nem volt esély, mert esett az eső és az első rész kezdett sarassá válni. Nem lehetett mást tenni, csak óvatosan átjönni.
Riporter: Esett az eső, milyen gumit választottál erre?
KKK: Black round Pirellis – mondta Kankkunen, azaz „fekete, kerek Pirelliket”.
Riporter: Gratulálok, Juha!
KKK: Köszönöm!

 

Andrew