Get Adobe Flash player

A Ford laboratóriumban készült Mexikóra

A Ford speciális tesztlaboratóriumban tesztelte 1,6 literes turbómotorját, hogy felkészüljön a Mexikó Rally-ra.

A murvás verseny, melyet a fővárostól 400 kilométerre észak-nyugatra fekvő Leon városa lát vendégül, olyan gyorsasági szakaszokat is magában foglal, melyek a tengerszint feletti 2700 méteres magasságban kanyarognak. Ezzel a tizenhárom futamos rali világbajnokság legmagasabb versenyének számít a Mexikó Rally.

Az ekkora magasság azt jelenti, hogy a motorok egyszerűen kifogynak a levegőből, teljesítményük körülbelül húsz százalékkal csökken. Mivel a világbajnokságra vonatkozó szabályok nem engedik, hogy a csapatok Európán kívül teszteljenek, a Ford a murvás versenyen várható körülményeket az Egyesült Királyságban lévő Essex-ben egy különleges kutatási létesítményben próbálta szimulálni.

A csapat két napot töltött a Ford duntoni technikai központjában lévő környezetvédelmi tesztlaboratóriumban, ahol a Ford Fiesta RS WRC-kben szolgáló motort olyan feltételek között járathatták, melyekkel a mexikói hegyekben is találkoznak majd. A Ford portugál futamot megelőző tesztjén a csapat mérnökei ugyancsak megpróbálták a Közép-Amerikában várható viszonyokat produkálni, segítve ezzel a pilótákat a megváltozott féktávok felmérésében.

„Mexikóban a magasság a legfőbb kihívás, tisztában vagyunk azzal, hogy Svédországgal összehasonlítva a motor kevésbé lesz erős” – mondta el Tim Jackson, Jari-Matti Latvala mérnöke.

A Ford reményei szerint a Fiesta hatfokozatú sebességváltója szintén segítség lesz majd a mexikói viadalon, hiszen korábbi versenyautójukban, a Focus-ban egy ötsebességes egység szolgált.

„A régi, kétliteres motor nyomatéka sokkal kedvezőbb volt, tehát ha egy kanyarból rossz fokozatban jöttél ki, meg tudtad oldani a dolgot” – árulta el Jackson. „A magas fordulatszámon üzemelő mostani erőforrásnál a hatsebességes váltóval maradhatunk folyamatosan az optimális teljesítménytartományban, ami nagyon fontos a magas fekvésű helyeken.”

Az újgenerációs World Rally Car-ok nemcsak a nagy tengerszint feletti magasságban fognak először futni, de a Ford és a Citroen autói most tapasztalhatják meg először a magas környezeti hőmérsékletet, mely jobban terheli a motorokat, az erőátviteli rendszert és a gumikat is, nem beszélve a pilótáról, valamint navigátoráról, akik az utastérben jóval nagyobb hőmérsékletet kell, hogy elviseljenek.

„Ha kevesebb a levegő, sokkal nehezebb a fékek, hűtőrendszerek és a motor hűtése, melyek melegben még inkább szenvednek” – magyarázza Xavier Mestelan-Pinon, a Citroen technikai vezetője. „Ez egy nagy kihívás.”

 

Andrew

 

2011. február 28.