Get Adobe Flash player

Az FIA nyilvánosságra hozta a 2011-es WRC szabályokat

Hosszúra nyúlt titkolózás után az FIA az autógyárakkal történt egyeztetés nélkül hozta nyilvánosságra az új raliautókra a 2011-es évtől vonatkozó szabályokat.

A jelenlegi World Rally Car-okkal kapcsolatos előírások beszüntetésének három alapvető oka van. Az első, hogy a versenyautókra vonatkozó szabályokat a világ motorgyártási trendjeinek megfelelően alakítsák. Másodszorra az indokolja a változásokat, hogy bevezethessék a sportágban a környezetbarát közvetlen befecskendezést. A harmadik indok a költségek csökkentésére vonatkozik, amivel több gyártó számára tennék vonzóvá a ralisportot.

Az előírások egy teljesen új koncepció alapján épülnek fel. Egy alapmodellnek két célt kell szolgálnia. A World Rally Car egy meglévő Szuper 2000-es kocsi módosított változata kell, hogy legyen, azt egy kit segítségével lehet átalakítani WRC-vé. A legfőbb változás a direkt befecskendezéssel ellátott 1,6 literes turbófeltöltéses motor használata, ez a régi S2000-es járművek kétliteres szívóegységét váltja.

A World Rally Car specifikáció a Szuper 2000-es változatból egy cserealkatrészeket tartalmazó csomag segítségével épülhet meg. A gondolat e mögött az, hogy az autó egyik hétvégén WRC-ként, a másik Szuper 2000 kocsiként legyen használható. Az átalakító kit módosított első lökhárítót és hátsó szárnyat – ezek az aerodinamikai módosítások, mellyel szemmel is észrevehetőek –, egy valamivel könnyebb lendkereket, műanyag oldalablakokat és nagyobb átmérőjű, cirkulációs vízhűtéssel ellátott fékeket tartalmaz. Az aerodinamikai módosításokra vonatkozó előírások kötelező érvényűek, a többi opcionális.

Az új World Rally Car-ok megtervezésének költségét a Szuper 2000-es autókhoz felhasználható anyagokra vonatkozó, már érvényben lévő korlátozások tartják féken, amit az érvényben lévő értékesítési ár limitek kényszerítettek ki. A gyártók az új autóikat kontrollált árakon kell, hogy kínálják a privát versenyzők számára.

A kétliteres szívómotorral szerelt S2000-es autók rajthoz állhatnak a továbbiakban is, de az új motor abban az esetben nem építhető be ezekbe a kocsikba, ha azokban megmarad a középső differenciálmű. A WRC-k sebességváltója ugyanolyan lesz, mint a Szuper 2000-es kocsiké, ezeket az FIA által elfogadott beszállítók gyárthatják. A Sadev és az Xtrac rendelkezik már jóváhagyással, tehát a csapatok jelen pillanatban két lehetőség közül választhatnak. A sebességváltók hatfokozatú szekvenciális kapcsolású egységek lesznek.

Az 1,6 literes turbómotor megtervezésére különböző lehetőségek vannak. Az készülhet egy sorozatgyártású egységből, lehet egy teljesen a célfeladatra tervezett erőforrás, de lehetőség van a kettő kombinálására is. A szabad tervezésre szigorú korlátok vonatkoznak annak érdekében, hogy ne lehessen vele előnyre szert tenni. A BMW MINI egy sorozatgyártású motort vesz alapul, ebbe épít speciális alkatrészeket, tehát az ő erőforrásuk egy félig sorozatgyártású, félig a célfeladatra tervezett egység lesz. Ugyanígy tesz a Ford is. Csupán a Citroen vág bele egy teljesen új aggregát építésébe. Ami még újdonság lesz, hogy a száraz karteres megoldás visszatér a ralisportba, amivel az a céljuk a gyártóknak, hogy a rossz minőségű utakon csökkentség a motor alsó részének sérülési veszélyét.

Lesznek olyan részei is az autónak, melyek szigorúbb szabályozás alá esnek, mint a Szuper 2000-es előírások, itt jóváhagyott alkatrészeket lehet felhasználni, vagy jóváhagyott beszállítótól lehet csak az egységeket beszerezni. A motorra több új korlátozás is vonatkozik. A turbófeltöltő gyártóknak az FIA jóváhagyására van szükségük ahhoz, hogy az általuk készített egységet be lehessen építeni a versenyautókba. Az FIA egy, a biztonsági fekete doboztól független speciális berendezéssel fogja ellenőrizni és rögzíteni a turbónyomást és más paramétereket. A cél az, hogy az erőforrások megbízhatóbbak legyen, ennek érdekében a turbónyomást 2,5 bar-ban maximalizálták.

Az FIA berendezését minden autóba beépítik azért, hogy a fordulatszámot, a turbónyomást és egyéb más adatot felügyelhessék, így könnyedén nyomon tudják követni a kocsi teljesítményét. Amíg az már eldőlt, hogy a World Rally Car-okba 33 milliméteres turbószűkítőt kell szerelni, a Szuper 2000-es kocsik esetében a méret még elbírálás alatt van amiatt, hogy ezen autók teljesítménye egyenértékű legyen a kétliteres atmoszférikus gépekével.

Mind az S2000-esekre, mind a WRC-kre előírták teoretikusan a maximális 8500-as percenkénti fordulatszámot, de a turbószűkítő méretének köszönhetően ez egy elméleti határ lesz csak. Az újgenerációs S2000-esek és a WRC-k súlyhatára is 1200 kilogramm, ugyanannyi, mint a jelenlegi Szuper 2000-es autóké. A korábbi World Rally Car-okra 1230 kilogrammos minimális súly vonatkozott.

Az FIA alapvető óhaja, hogy bárki számára megvásárolhatóak vagy bérelhetőek legyenek az újgenerációs autók, és hogy azzal az élmezőny ellen is versenybe lehessen szállni. További határozatok is várhatóak, nevezetesen hogy az autók melyik verziói mekkora turbószűkítővel milyen kategóriában szállhatnak versenybe.

Hamarosan újabb döntések látnak napvilágot, melyek közül az R csoportra, abban is az R4-es kategóriára vonatkozóak érkezhetnek elsőként.

 

Forrás: www.GPweek.com, 2010. október 25.

 

Andrew