Get Adobe Flash player

Minden idők legnehezebb világbajnoki futama: Rajd Polski, 1973

Az 1973-as lengyelországi világbajnoki ralifutam a nehézségeiről, mindösszesen három célba érőjéről és néhány botrányról híres.

A futam nagy hagyományokra tekintett vissza, ez volt a 33. alkalom, hogy megrendezték, talán ezért is kapott helyet a világbajnoki naptárban. A verseny útvonalát a Krakkó környéki földes, murvás utakon jelölték ki. A szervezők olykor a normál közúti összekötő szakaszokra is 100 km/óra feletti átlagsebességet írtak ki eredetileg, a pályabejáráskor tapasztalt panaszok alapján azonban a versenyen 90-re csökkentették ezt. Menet közben a maximális késési időt is fel kellett vinniük az 50 percről 150-re, hogy legyen egyáltalán célba érő.


A verseny kihívásairól néhány adat:

A 67 nevezőből 62 rajtolt el 1973. július 12-én, csütörtökön 17:01-kor az első gyorsasági szakaszon. 28 szakasz, 363 versenykilométer megtétele után másnap valamivel dél után fújhattak egy kicsit a versenyzők. Délután azonban már ismét autóban ültek, hiszen öt órakor folytatódott a verseny a második nappal. Az újabb 380 mért kilométer után szombaton délelőtt tizenegy órakor gördülhettek fel a szerencsés túlélők a céldobogóra. Két nap alatt 743 gyorsasági kilométert tettek meg az 55 gyorsaságin, ezek közül a legrövidebb 6, a leghosszabb 43 kilométer volt. Az összekötő szakaszokkal együtt 3920 kilométer volt a versenytáv!

Mivel a futam a Béke és Barátság Kupa értékelésébe is beleszámított, magyar versenyzők is részt vettek a nem mindennapi viadalon: Tar András - Simon Ferenc (Polski Fiat 125p), Gaál Pál - Iriczfalvi Ferenc (Skoda), Balatoni Mihály - Sándor István (Skoda), Szenttornyai György - Szenttornyai Laszló (Lada), Augusztin Béla - Farkas Elek (Dacia).

Sajnos egyikük sem látta meg a célt, de olyan nagy nevek sem, mint Raffaele Pinto (Fiat 124 Abarth) vagy Jean-Luc Therier (Renault Alpine A110). Utóbbit kizártak, miután eltévedt az egyik gyorsasági szakaszon.


A verseny hossza, a gyorsasági szakaszok nehézségei, valamint a szűk etapidők miatt a célba összesen hét autó érkezett be, de ezek közül négyet kizártak időtúllépés miatt. Aki célba ért, dobogón végzett! A végeredmény:

1. Achim Warmbold – Jean Todt, NSZK/F, Fiat 124 Abarth Spider 8h 28m 14s

2. Egon Culmbacher – Werner Ernst, NDK, Wartburg 353 +2h 47m 2s

3. Maciej Stawowiak - Jan Czyzyk, PL, Polski Fiat 125p +3h 40m 17s

A győztes páros a Fiattal:


A mai napig talány, hogy a második helyen végző wartburgos páros hányszor cserélt autót a sötét lengyel éjszakában, de az tény, hogy senki sem hitte el, a németek ugyanazzal a csaknem széria kivitelű autóval fejezték be a versenyt, mint amivel azt elkezdték.

 

Andrew