Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Elérni a felhőket lóerőnként egy kilogrammal
A Peugeot nem kímélte magát és egy félelmetes autót készített, amivel Sebastien Loeb június 30-án a 2013-as Pikes Peak hegyiversenyen áll rajthoz. A 208 T16 Pikes Peak, amivel az utóbbi évtized ralisportját domináló pilóta megpróbálja megszerezni „a Peak királya” címet, 875 lóerős teljesítményre képes, a mérlegen csupán 875 kilót nyom és összkerékhajtással, valamint látványos aerodinamikai kialakítással rendelkezik.
A versenyautók tervezőinek az a küldetése, hogy az előírások adta korlátozások – úgymint a magasság, a karosszéria formája, az erőforrás mérete és elhelyezése - adta kereteken belül zsonglőrködjenek. Ez természetesen egy izgalmas kihívás, ugyanakkor néha igencsak frusztráló. Valahol mélyen a mérnököknek egy vágyuk van, hogy lesöpörjék az asztalról a szabálykönyveket és megtervezzék a legjobb, korlátok nélküli autót, mely egy cél érdekében készül: a legnagyobb teljesítményt hozzák ki belőle.
A Pikes Peak hegyiverseny a világ egyetlen olyan viadala, ami megengedi, hogy szabadjára engedjék a fantáziát. Minden egyes mérnök hátsó gondolataiban ez lakozik, hogy ez valósággá váljon. Az esemény említése és az „unlimited” kategória elég, hogy a tervezők szeme felcsillanjon. „A fantázia az egyetlen határ, amikor egy Pikes Peak autó tervezését tűzöd ki célul” – árulja el Jean-Christophe Pallier, a Peugeot Sport 208 T16 Pikes Peak projektjével megbízott mérnöke. „Rendkívüli élmény volt megtervezni ezt az autót, még akkor is, ha az időfaktort figyelembe kellett vennünk…”
A coloradói hegyifelfutó szédítő magassága különleges technikai kihívást jelent: biztosítani kell, hogy a ritka levegőben a motor minél szabadabban lélegezzen… „Általánosságban elmondható, hogy egy szívómotor százméterenként egy százalékot veszt a teljesítményből” – teszi hozzá a Peugeot Sport igazgatója, Bruno Famin. Ez egy alapvető paraméter, amire egy olyan esemény esetében, ami 2865 méteren rajtol és 4301 méteren van a célja, figyelemmel kell lenni! Néhány erőforrás már akkor harminc százalékot veszt az erejéből, amikor a rajtvonalhoz ér fel. Következésképpen egy erős motor alapvető fontosságú, hiszen nem kérdés, Sebastien Loebnek hiányozna a teljesítmény a nagy napon. A Peugeot Sport válasza erre az endurance versenyágra fejlesztett bi-turbós V6-os leszármazottja. A 875 lóerős erőforrással a motorházteteje alatt a 208 T16 Pikes Peak nagyobb teljesítménnyel bír, mint egy Forma-1-es együléses! Magától értetődik, ez lesz a legerősebb autó, amit a sokszoros ralivilágbajnok valaha vezetett. Ez extrém autósport, főként amiatt, mivel a tradicionális versenypályákat jellemző szalagkorlátok a Pikes Peak hegyiverseny esetében meredek domboldalnak nyitnak utat.
A felhők meghódítása érdekében a Peugeot Sport kiemelt figyelmet fordított arra is, hogy Sebastien Loeb számára egy különösen könnyű autót biztosítson. „Levittük a súlyát 875 kilogrammra” – jegyzi meg Jean-Christophe Pallier. „Ennek eredményeként elértük a mágikus és szimbolikus 1:1-es súly:lóerő arányt!” Mindeközben, hogy biztosak legyenek abban, a kocsi kezelhetősége a lehető legagilisabb, aprólékosan hangolták be a csővázas gép súlyelosztását. Az erőforrás középmotoros elrendezésben helyezkedik el, csakúgy, mint az 1980-as évek híres B csoportos raliautóinál és a hosszútávú versenysport prototípusainál.
A 208 T16 Pikes Peak a Le Mans-i 24 Órás versenyt nyert 908-assal több területen is hatékonyan osztja meg génjeit. Valójában a tavalyi Pikes Peak volt az első, ami teljes egészében aszfaltúton zajlott, így a Peugeot Sport által megfogant versenygép gyakorlatilag egy endurance prototípus. Közös megoldás a futómű, a fékek, az aerodinamikai kialakítások, mint például a levegőbelépő vagy a látványos, két méter széles hátsó szárny, amit eredetileg az elsőgenerációs 908 HDi FAP-n használtak. Sajnos nem volt szélesebb elem készleten!
A le mans-i autóhoz hasonlóan a 208 aerodinamikáját is aprólékosan dolgozták ki. „Hisszük, hogy a hatékony aerodinamika előnyt biztosíthat a versenyben a vetélytársainkkal szemben” – mondja Jean-Christophe Pallier. „A felfutás alatt a sebesség 50 és 240 kilométer/óra között mozog, az aerodinamika pedig 100 kilométer/órás sebességtől kulcsfontosságú szerepet játszik.” A 208 T16 Pikes Peak egyedi hátsó szárnya és első splittere nem csak rendkívül látványos, de félelmetesen hatékony is, ráadásul vadállatszerű kinézetet kölcsönöz az autónak. Emellett, bár nem látható, a kocsi alsó része felelős a leszorítóerő előállításának feléért…
Végül, de nem utolsósorban a Peugeot 208 T16 Pikes Peak speciális Michelin gumikon fut, melyek bámulatos tapadást biztosítanak a négy keréknek. Miközben megbirkózik a 156, Sebastien Loeb és a coloradói felhők között elterülő kanyarral, a rali világának legsikeresebb pilótája minden bizonnyal ki fogja használni az autósport történetének egyik legerősebb, kifejezetten erre a célra tervezett versenygépnek képességeit.
Műszaki adatok
Motor: középen hosszában beépített 3,2 literes, 60 fokos hengerszögű V elrendezésű 6 hengeres, 24 szelepes bi-turbó motor
Hengerek száma: 6
Szelepek száma: 24
Hengerűrtartalom: 3200 ccm
Teljesítmény: 875 LE
Forgatónyomaték: 882 Nm
Maximális fordulatszám: 7800 1/min
Erőátvitel:
Hajtás: összkerékhajtás
Sebességváltó: hosszában beépített 6 fokozatú kormányról kapcsolható szekvenciális váltó
Felfüggesztés: kettős keresztlengőkaros nyomórudas felfüggesztés, túlnyomásos lengéscsillapítók, elöl-hátul stabilizátor
Fékek: kétkörös hidraulikus rendszer
Elöl: 380 mm átmérőjű belső hűtésű szénszálas féktárcsák, egy darabból álló könnyűfém féknyergek
Hátul: 355 mm átmérőjű belső hűtésű szénszálas féktárcsák, egy darabból álló könnyűfém féknyergek
Kormányzás: hidraulikus rásegítésű kormánymű
Kerekek: speciális, Forma-1-es technológiával készült 18x13 collos magnézium ötvözetű felnik
Gumik: 31/71x18 méretű Michelin gumik
Karosszéria: acél térhálós csőváz, szénszálas karosszériaelemek
Üzemanyagtartály: 40 liter
Méretek:
Hossz: 4500 mm
Szélesség: 2000 mm
Magasság: 1300 mm
Tengelytáv: 2695 mm
Nyomtáv elöl: 1690 mm
Nyomtáv hátul: 1690 mm
Hátsó szárny: 2000 mm
Súly: 875 kg
Menetteljesítmény:
Gyorsulás 0-100 km/h: 1,8 s
Gyorsulás 0-200 km/h: 4,8 s
Gyorsulás 0-240 km/h: 7 s
Végsebesség: 240 km/h
Andrew