Get Adobe Flash player

Itinervita

Argentin Rally, vasárnap este tíz óra. A csaknem öt órán át tartó versenyrendezői meghallgatáson az a döntés született, hogy nem módosítják a viadal végeredményét. A szervezőket ugyanakkor ötezer eurós büntetéssel sújtották, mivel nem biztosítottak megfelelő információkat a versenyzők számára, hogy egy körforgalmat, melyen az egyik gyorsasági áthaladt, milyen irányban kell teljesíteni.

A Citroen pilótái az egyik alkalommal levágták a kérdéses részt. Ezen a szakaszon Mikko Hirvonen 15,5 másodperc hátránnyal ért célba Sebastien Loebhöz képest, a verseny végén ugyanakkor mindössze 2,4-del kapott ki a citroenes franciától.

A versenybírósághoz a Ford csapattól érkezett egy beadvány a 2011-es viadalon a híres El Condor nevű gyorsasági szakasz végén lévő körforgalommal kapcsolatban. Az első körben a szervezők szalagozással jelölték az irányt, kényszerítve a párosokat a körforgalom helyes irányban történő teljesítésére. A második körre ez azonban már nem volt kinn.

A Citroen versenyzői a rövidebb utat választották, míg a fordosok maradtak az eredeti nyomvonalon, ami jókora időhátrányt eredményezett nekik.

A verseny szervezőit amiatt büntették meg, mert az FIA sportszabályzat 2.1-es cikkelyével ellenkezően nem kommunikálták világosan az útvonalat az itinerben (a képen).

Malcolm Wilson meglehetősen bosszús volt. „A kétértelmű etap itiner miatt lehetett előnyt kovácsolni. Mindenki tudja, hogy a versenyeket kéttized másodperc dönti el” – utalt a Ford csapatvezetője a két futammal korábbi Jordán Rally végeredményére. „Rengeteg pénzt invesztál a világbajnokságba mindenki, emiatt a szabályok tisztázást akarjuk.”

A probléma tulajdonképpen az FIA azon óhaja miatt bontakozott ki, mert vegyes felületű szakaszokat szerettek volna látni ők a versenyek programjában, és Argentínában ez volt a kevés közül az egyik lehetőség. A körforgalom afférnak azonban ettől még nem kellett volna megtörténnie.

De hogy mégis miért történt ez így?

- A szervezők elvárták a pályabejáráson a versenyzőktől, hogy a szakasz közbeni körforgalmat az óramutató járásával ellentétesen teljesítsék, ahogyan az a közúti szabályoknak is megfelel. A Ford azt feltételezte, ez a versenyen is így lesz, a Citroen viszont úgy gondolta, ez csak a pályabejárásra vonatkozik. A Citroen versenyzői a verseny folyamán az egyik alkalommal a másik utat választották, ezzel nyertek. A Ford nem ezt követte, és nem nyert.

- A helyszínen a sportbírók végezték el a szalagozást, nem tudván arról, hogy megegyezés történt a csapatok és a szervezők között arról, hogy bármelyik utat választhatják – természetesen előbbiek a levágást részesítették előnyben. Mikor a szakasz első teljesítése alkalmával a Citroen legénysége meglátta a szalagokat, váratlanul a kerülőutat kellett választania.

A második kör előtt az FIA biztonsági felelőse észrevette, hogy a szalagok akadályozzák a rövidebb utat, rájött, hogy félreértés történt, így eltávolíttatta a szalagozást, mielőtt elhagyta volna a helyszínt. Ezután a rendőrök helyezték vissza azt, mikor meglátták, hogy a Citroenek a levágást használják. A Citroen kitelepítette emberét, aki látta, mi történik és értesíteni tudta versenyzőit, hogy biztonságosan le tudják vágni a helyet a második alkalommal. A fordosok ugyanakkor azt hitték, a második körben is változatlan lesz az útvonal, emiatt ugyanazt az irányt követték, mint délelőtt.

- Miután a Ford vasárnap reggel kézhez kapta a rendezőség esettel kapcsolatos, számukra nem elfogadható véleményét, beadvánnyal élt a versenyigazgatóság felé. Ez még azelőtt volt, hogy kiderült volna, mekkora is a jelentősége a végeredmény szempontjából a dolognak.

A versenyigazgatóság az óvást csak a célba érkezés után vizsgálta, ekkor azt mondták ki, a probléma abból adódott, hogy a szervezők nem tisztázták írásban a körforgalom megkerülésének irányát. A Ford részéről az óvás nem tartalmazott olyan kérvényt, hogy a szakaszon elért időket módosítsák, így nem változtak az eredmények. Sajnálatos, hogy így történt, pedig a részidőméréses rendszer segítségével azonnal észre lehetett venni, ki mennyi időt nyert a levágással. Ezzel helyére is lehetett volna tenni az anomáliát. A részidők azt mutatták, hogy ezen a részen Loeb 5,5, Ogier 3,8, Solberg 3 másodperccel ment jobbat, mint az előző elhaladás alkalmával. Hirvonen szektorideje ugyanaz volt mindkét alkalommal, míg Latvala hattized másodperccel volt gyorsabb, mint elsőre.

Loeb végül ugye 2,4 másodperccel győzte le Hirvonent…

 

Fotó: GPweek

 

Andrew