Get Adobe Flash player

Malcolm Wilson az R5-ről

A jövő raliautói, az R5-ös formula képviselői hamarosan megérkeznek a versenypályákra. Eddig négy gyártó mutatott komolyabb érdeklődést az új kategória irányába, a Peugeot – akik elsőként kezdték el tesztelni az új szabályok szerint fejlesztett autójukat –, a Citroen, a Skoda és a Ford. Várhatóan az M-Sport versenygépe, a Ford Fiesta ST új változatából épített masina lesz ezek közül az első, ami élesben mutatkozik be a gyorsasági szakaszokon.

Mint ahogyan a World Rally Car-ok és az újabb generációs Szuper 2000-es kocsik, úgy az R5-ösök is turbófeltöltéses motorral ellátott négykerékhajtású autók. Arra a kérdésre, hogy miért is lesz fontos az R5 nyitotta új irány, Malcolm Wilson, az M-Sport ügyvezetője beszél:

- A mi és nyilvánvalóan az FIA szemszögéből nézve is a fő ok, hogy egy olyan költséghatékony formulát hozzunk létre hosszútávra, ami alapvetően nyitott minden gyár számára. Az R5 nem követeli meg azt a fajta előzetes kötelezettségvállalást, mint egy World Rally Car építése, amivel részt kell venni a rali világbajnokságon. Az R5-ös szabályzat alapjaiban nem követel meg semmi mást, csak az autó megépítését, ami azután elérhető kell, hogy legyen az ügyfelek számára.

- Milyen speciális műveletek kellenek az R5-ös homologizációhoz?

- Nagyon sok különbség van a homologizációs folyamatban. A homologizáció előtt abszolút rendben kell lenni mindennek. Elsőre jó kell, hogy legyen az autó. Nincsenek „jokerek” vagy alternatív lehetőségek, amivel más szabályzatok szerint az eredeti változaton javítani lehet. Nagy különbség, hogy nem engedhetjük meg magunknak azt, hogy a szükséges tesztek nélkül homologizáljunk egy autót, mivel nincsen lehetőség az alkatrészek módosítására, ha azok nem működnének, vagy nem lennének megbízhatóak. Emiatt sokkal többet kell foglalkozni az elején a tervezéssel és a megbízhatósággal. Jóval több korlátozás van, mint a WRC-k esetében, ami még nehezebbé teszi a dolgot. Ugyanakkor úgy gondolom, az R5 alapelve és koncepciója egy lépés a megfelelő irányba.

- Úgy tűnik, a többi gyártó kivár az R5-ös autójával. A Skoda kinyilvánította, várnak egy évet, hogy meglássák, az elsőknek hogyan megy a dolog, ezzel szemben ti buzgón dolgoztok.

- Nos, minél hamarabb jelen akarunk lenni a piacon, ugyanakkor azt is tudjuk, az autónak megfelelőnek kell lennie, ami egy kis nyomást helyez ránk.

- Melyek azok a specifikus dolgok, amitől az R5 kevésbé lesz drága, mint a World Rally Car-ok?

- Például egy utcai autó motorját kell használnunk, nem alkalmazhatjuk a globális szabályok alapján készült erőforrást és sorozatgyártásúnak turbófeltöltőt kell beépítenünk. Egy sorozatgyártású utcai autó utcai turbójának kell lennie tehát. Ez nem egy olyan előírás, mint a World Rally Car-ok esetében az FIA ellenőrzött turbója, amik nagyon drágák lehetnek. Olyan dolgokat kell használnunk, mint például a sorozatgyártású intercooler. Az R5-nek az a célja, hogy nagyon sok standard alkatrészt építsünk be, melyekkel, lévén tömeggyártásúak, lefaraghatjuk a költségeket. Aztán az olyan dolgok, mint a kerékagyak, felcserélhetőek, beépíthetők mind a négy kerékhez, előre vagy hátra, a bal vagy a jobb oldalra, bárhogyan. Mindennek megvan a minimális súlya, így nem esünk kísértésbe, hogy vagyonokat költsünk könnyű alkatrészekre, például egy kereszttartóra. A speciális, könnyű komponensek mennyiségének csökkentése leredukált nagyon sok tervezési munkát. Az üzemanyagtartályok sokkal egyszerűbbek. Nem lehet olyan üzemanyagtartályt tervezni például, ami a kardánalagúthoz illeszkedik. Sok ilyen dolog van.

- Az ötfokozatú váltóval rendelkező erőátviteli rendszerek olcsóbbak szükségszerűen?

- Igen. Olcsóbbak lesznek a különböző komponensekre vonatkozó minimális súly előírások miatt. Nincs értelme egzotikus anyagokból könnyű fogaskerekeket tervezni, ha azok túl könnyűek lennének. Nagyon jól lett összeállítva a technikai szabályzat.

- Az M-Sport a World Rally Car-ok esetében széles hozzáférést biztosított a privát csapatok számára. Véleményed szerint az R5 még elérhetőbb lesz?

- Igen. Alapjában véve azt céloztuk meg, hogy az R5 fele árban legyen, mint egy World Rally Car. Az újabb tesztek után azonban többet tudok majd mondani arról, hogy ez mennyire volt sikeres. Ebben a pillanatban minden a tervek szerint halad ahhoz, hogy elérjük céljainkat.

- Az R5-ös szabályok várhatóan mennyire jellemzik a Jarmo Mahonen által tervezett globális rali stratégiát?  Ha a World Rally Car a jövő, az R5 szerinte mennyire lesz különleges?

- Nem hallottunk tőle semmi különlegességet erről, de az R5 lényegét megvitattuk vele, amire azt mondta, nagyon jó lehet az, ahogyan gondoljuk. Biztos vagyok benne, hogy a tervei között szerepel ez, de nem rukkolt elő még semmi konkrétummal. Azt kell, hogy mondjam, úgy gondolom, hosszútávon az R5-ös formula egy nagyon pozitív lépés a sport jövőjét tekintve.

 

Andrew