Get Adobe Flash player

Hogyan lesz tíz napból négy?

A rali világbajnokságon néha igencsak gyorsan zajlik az élet, amiről Nigel Hoogeveen, az M-Sport rali világbajnokságon részt vevő félgyári csapatának mérnöke tud érdekes részleteket mesélni.

A 2012-es világbajnokság francia és olasz versenye közötti mindössze kéthetes szünet kemény logisztikai kihívás elé állította a csapatokat annak érdekében, hogy az autók a aszfaltos viadal után a murvás versenyre felkészített állapotban várhassák a szardíniai murvás viadalt.

Azokat a tevékenységeket, melyek normális esetben tíz napot vesznek igénybe, jelen esetben négy napba kellett belezsúfolni. Hoogeveen a következő részleteket árulta el erről: „A munka valójában a francia rali végeztével elkezdődött. A mérnökök és a főszerelők minden autón átnézték, hogy melyik, a verseny során megsérült egységet kell felújítani, valamint összeírták, hogy milyen egyéb változásokra van szükség, például a kocsik dekorációjában. Miután az autók visszatértek az M-Sport bázisára, lemostuk őket és szétszereltük aszerint, hogy milyen munkát kell rajtuk végezni. Minden alkatrész, amit kiszereltünk – felfüggesztés, erőátvitel, hidraulikai rendszer – az azért felelős részleghez került felújításra, miközben a szerelők az autók futóművével foglalkoztak.

Aszfaltosról murva specifikációra kellett átépíteni a kocsikat, nagyon sok alkatrészt kellett kicserélni emiatt. A különböző részlegeknek gyors ütemben kellett az erőátviteli egységeket, lengéscsillapítókat, futómű elemeket átalakítani murva specifikációjúra. Miután visszaérkeztek az egységek, beépítettük őket, majd a mérnökök – a versenyzők kívánalmainak megfelelően – megadták a set-up-okat, ami alapján véglegesíteni lehetett az autó beállításait.

Normál esetben ez a folyamat 8-10 napot vesz igénybe, tehát a fiúknak éjt nappallá téve kellett dolgozniuk, hogy időben végezhessenek. Szerelőink a világ legjobbjai között vannak, kemény munkájuk eredményeként a kérdéses héten négy nap alatt versenykész állapotba kerültek az autók.”

 

Andrew