Get Adobe Flash player

Tagaiék a jövőbe néztek

A Tagai Racing Technology emberei néhány hete Gallföldön jártak, ahol szemügyre vehették a Peugeot új, R5-ös kategóriába sorolt versenygépét. Tagai Tamást a Veszprém Rallye-n kérdeztem erről.

 

- Június elején Franciaországban jártatok. Mit láttatok?

- A 208 T16 első aszfalttesztjén voltunk. Ez egy négynapos teszt volt, két napot tesztelt Breen, két napot pedig Andreucci. A második napra érkeztünk ki. Alapvetően egy első ismerkedés volt az autóval, az első olyan alkalom, ahová egyébként meghívtak olyan ügyfeleket, akik a 207-essek is versenyeznek és kapcsolatban vannak a Peugeot Sporttal.

- Milyen készültségi fokban van a 208 T16?

- Ez az első aszfalttesztjük volt. Ha ezután megnézzük a belgiumi szereplésüket, akkor nem állnak olyan túl rosszul, mert ahhoz képest, hogy a Ford gyakorlatilag a homologizáció előtti napon futott a Fiestával, tehát gyakorlatilag egy homológ autóval érkeztek oda, abból a kevés videóból, amit lehetett látni, én azt gondolom, hogy nincsenek olyan rossz helyzetben. De nagyon sok fejlesztenivaló van még az autón.

- Az információk szerint a motornak még nem végleges a specifikációja. Mik a kérdéses részletek az erőforrással kapcsolatban, illetve az autó egyéb részein?

- Sok apróság van, de ez egy fejlesztési szakasznak teljesen normális velejárója, hogy vannak olyan problémák, amiket meg kell oldani. Ha visszaemlékszünk a 207 Szuper 2000-re, amikor a teszt után már az éles verzióban volt egy fél év, amikor folyamatosan tönkrementek a váltók, akkor ez egy teljesen normális dolog. Talán butaság lenne sorolni, hogy mi az, amikkel probléma volt. A tankműszer kidörzsölte az üzemanyagtartályt. Ilyen jellegű problémákra kell gondolni. Nyilván ez egy fejlesztésnek komoly része, hogy sokat kell menni az autóval, hogy minden egyes apró probléma megoldódjon.

- Ismerve a műszaki paramétereket, a látottak alapján mennyire volt összehasonlítható a 207 S2000 és a 208 T16?

- Nem is a 207 Szuper 2000 és a 208 T16 összehasonlítása az érdekes talán, hanem inkább a Szuper 2000 és az R5 kategóriának az összehasonlítása, vagy még inkább talán az RRC-nek és az R5-nek az összehasonlítása, mert az RRC az, ami egy 1,6-os turbómotorral szerelt autó, ezt már tudjuk a jelenlegi helyzetben a Szuper 2000-esekhez hasonlítani. Azt várjuk, hogy az R5-ös kategória egy picit gyorsabb legyen az RRC-től. Nagyobb az R5-ösnek a szűkítője, tehát motorerőben mindenképp jobb lesz, úgyhogy az valamennyire determinálja azt, hogy milyen gyors tud lenni az autó. Nyilvánvaló, hogy az RRC gyakorlatilag egy WRC autó egy picit gyengébb változatban, amiben sokkal több lehetőség van futóműben, váltóban. Az R5-ös egy ötsebességes váltóval futhat csak, de alapvetően hogyha nyomaték problémájuk nincsen, akkor az akkora hátrányt nem okozhat. Én azt gondolom, hogy a végeredménynek annak kell lennie, hogy az R5 gyorsabb lesz a Szuper 2000-esnél és az RRC-nél.

- Az elsők között vásároltatok 207 Szuper 2000-es autót. Hasonlóak a terveitek a 208 T16-tal kapcsolatban is?

- Igen, azt gondolom, ezzel is ugyanígy lesz!

 

Fotók: Tagai Racing Technology

 

Andrew