Get Adobe Flash player

Élet egy Escortban

David Stokes immár több mint negyven éve ralizik hátsókerékhajtású Ford Escortokkal és nem érzi azt, hogy abba kellene ezt hagynia. Egy elégedett ember, aki a pékáruüzletéből él Gloucestershire-ben és akkor a legboldogabb, ha Nagy-Britanniában és Európában odaállhat a gyorsasági szakaszok rajtjába ezekkel az autókkal. A Ford Escortok története figyelemre méltó, 1968-tól íródott 1981-ig, azokban az időkben, amikor a rali világbajnokság kezdődött, és amikor a gyári csapatok még messze nem vettek részt a teljes sorozatban. Bár a régi RS 1600-as, azaz a Mark 1-es modell már hat éves volt, mégis tudott világbajnoki futamgyőzelmeket aratni, az újabb típussal, az RS 1800-assal összeadva huszonegy versenyt nyertek. A történet azonban nem fejeződött be itt! Ezek az autók még ma is futnak a raliversenyeken, látszólag egyre nagyobb számban, ráadásul pilótáik még most is aratnak dicsőséget velük, jóllehet ezek tulajdonképpen már historic raliautók.

A ’60-as, ’70-es évek autói nem csak azoknak a lelkes rajongóknak vonzóak ma is, akik annyi évvel ezelőtt ezekkel kezdték versenyzői pályafutásukat, de azoknak is, akik akkoriban még meg sem születtek. David Stokes részt vett a historic autósport éves brit Mekkáján, a Race Retrón, ahol bepillantást adott nem csak arról, hogy a historic ralizás miért is olyan közkedvelt, de arról is beszélt, miért is népszerűbb az Escort a korszak más modelljeihez képest.

- Az elmúlt negyven évben változtak ezek az autók?

- Először is úgy gondolom, manapság biztonságosabbak ezek az autók, mint amikor újak voltak. Ma már hozzá lehet jutni a kereskedelemben minden egyes felszereléshez, ami az autóhoz kell, a karosszériától kezdve a legkisebb alkatrészig, így nem magadnak kell ezeket megcsinálnod. Aztán általánosságban a standard megmunkálások is fejlődtek. A biztonsági berendezésekkel, főként az olyan elemekkel szembeni elvárások, mint az autóba beépített bukócső, is sokkal szigorúbbak.

- A rali Escortoknak kétfajta változata létezik, a kerekebb formájú Mark 1 és a szögletesebb Mark 2. Mi a technikai különbség kettejük között?

- Alapvetően a felfüggesztés és a fékek, valamint a motor néhány alkatrésze. A Mark 1-ben a stabilizátor és az irányítókar fix. A Mark 2-ből kiszerelhető a stabilizátor és állítható. A hátsó futóműben a hosszanti lengőkar hosszabb a Mark 2-ben, amivel az autó jóval kontrollálhatóbb az erőcsúsztatások alkalmával és a hátsó hídnak ez nagyobb rugóutat ad. A Mark 1-en egy féknyereg van hátul, a Mark 2-n van egy második féknyereg is a kézifékhez. A Mark 1 hengerfejéhez kisebb szelepeket engedélyeznek, ami a teljesítményt nem befolyásolja, nem úgy a nyomatékot. A Mark 1-en a vízpumpát a ventilátor ékszíja hajtja, a Mark 2-n a vezérműszíj. A karosszériát nézve a Mark 2-é mintegy kilencven kilóval könnyebb, mivel vékonyabb lemezből készült.

- A motorok hogyan változtak az évek során?

- Most már erősebbek, mint voltak. A ’70-es években szerencsés voltál, ha a kétliteres BDA motorod 240 lóerőt tudott, most viszont nagyjából 15 lóerővel erősebbek. Ez abból adódik, hogy a megmunkálások most már sokkal jobbak, a mérőeszközök fejlődtek, valamint a munkát nem egyedileg, az emberi következetlenséggel végzik. Az Escort mindkét típusa ötvözött hengerfejet használ, de az lehetséges, hogy vagy öntöttvas vagy ötvözött blokk legyen akár a Mark 1-ben, akár a Mark 2-ben. Megbízhatósági okok miatt én inkább öntöttvas blokkokat használok. A ’70-es években nagyon is normális volt, hogy azok a párosok, akik ötvözött blokkot használtak, a hosszú versenyek közepén, mint amilyen az 1979-es háromezer kilométeres RAC Rally is volt, hengerfejet cseréltek. A pilótáknak a hosszú viadalokon vissza kellett venni a fordulatszámot úgy 1000-rel. Rájöttem, hogy 9000-ig, de akár 9500-ig is forgathatom a motort most már minden versenyen, és ez még biztonságos.

- Az Escortok nagyon népszerűek a murvás versenyeken, de ugyanilyen versenyképesek aszfalton is?

- Ez függ a versenytől is és attól, hogy milyen a tapadás. Egyes versenyeken küzdesz, hogy versenyben lehess a Porschékkel. A versenyszabályzatok is mások a nemzeti és nemzetközi szinten, így az Escortok teljesítménye függ attól is, hogy milyen specifikációjú gumin futhatnak. Az autók felkészítésekor figyelembe veendő szabályok különböznek a nemzeti és nemzetközi versenyek esetében.

- A sportág szabályai mennyire állandóak? A historic ralizás különlegesség ebben a korban, mi jöhet még?

- Úgy gondolom, a jelenlegi szabályok állandóak, mivel ezek az autók nem csak az olyan emberek számára attraktívak, mint amilyen én is vagyok, akik mindig is élvezték a ralizást ezekkel, de a fiataloknak is, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy a jelenlegi négykerékhajtásos kocsikkal versenyezzenek. Sok versenyző, aki négykerékhajtású autóval ralizott, visszatért a historic-hoz, mivel ez jóval megfizethetőbb. Körülbelül százezer fontba kerül egy Escort teljes megépítése. Azt látjuk, hogy egy egynapos verseny teljesítése mindennel együtt nagyjából ötezer fontból jön ki.

- És miért éppen az Escortok? Mely más autókat használhatják még a versenyzők?

- A brit szabályok az 1981-ig jóváhagyott autók használatát engedélyeik, ami olyan autókat jelent, mint az Opel Ascona 400 vagy a Talbot Sunbeam Lotus. Az Escort mindig is előnyben volt olyan területeken, mint például hogy mennyire könnyű hozzájutni az autókhoz vagy beszerezni az alkatrészeket, de abban is előnyösebbek, hogy könnyebb ezeket vezetni, megbocsájtóbbak. Ha megnézzük, mennyire bonyolult a Sunbeam vezetése, rögtön láthatjuk, Henri Toivonen milyen briliáns versenyző volt! A Vauxhall Chevette egy másik elérhető kocsi, de hátrányban vannak a megbízhatóság miatt. Nagyon kevés olyan pilóta van, aki a Porschékkel gyorsan tud menni, tudni kell őket megfelelően vezetni. Ez pedig arról árulkodik, hogy Björn Waldegard mennyire is volt ragyogó akkoriban.

 

És hogy milyen egy ilyen Escorttal menni? Erről a rali világbajnokságon sokáig a Ford színeiben versenyző Mikko Hirvonen tud autentikusan mesélni, aki szintén sajátjának vallhat egy MK2-es Escortot. A finn pilóta 2010-ben beszélt arról, milyen is a historic autóját vezetni:

- Nagyon más. Hátsókerékhajtásos csak, de csaknem háromszáz lóerő áll rendelkezésedre, ami ugyanannyi, mint a jelenlegi World Rally Car formulában. Nagyon más vezetést kíván ez az autó. Egy World Rally Car-t vagy egy Szuper 2000-est alapvetően a kormánnyal irányítod, de a Mark 2-es Escortnál ezt a gázzal teszed. Nagyon nagy az erő, és minél jobban használod ezt, annál inkább be tudsz fordulni a kanyarokba. Teljesen más ez a vezetési stílus. A fékezés nem különbözik ennyire, mind a Focus WRC-nél, mind az Escort BDA-nál arra használom a féket, hogy befordítsam a kocsit a kanyarba. A hanghatás kétségtelenül különbözik. A világon ez az egyik legszebb hang, mikor közel tízezres fordulatszámon pörgeted a motort. Hallod a hangját, úgy váltasz sebességet, hogy figyeled a motort. Megvan a kísértés, hogy ne váltsál felfelé, mivel élvezed, hogy hogyan szól a motor! Ez a régi iskola, nagyon szeretem, ráadásul mindent meg tudsz rajta javítani magad is. Számomra ez egy nagyon jó dolog!

 

Andrew