Get Adobe Flash player

A második generációs Celica

A második generációs Celicát 1978-ban mutatták be, a gyár remélte, hogy ezzel végre el tudják érni a hőn áhított világbajnoki futamgyőzelmet, amit a modell elődjével nem sikerült megtenni. Az RA40-es kóddal ellátott kocsi a korábbi változat technikáját örökölte, de küllemében teljesen megújult. Az első generációs Celica formáját a japán stílus jellemezte, ívelt karosszériaelemekkel, vaskos C oszloppal, szűk oldalablakokkal. Az új autó vonalait ezzel szemben egyenes vonalak határolták, az oldalablakok mérete jelentősen növekedett, míg a C oszlop kecsesebbé vált, a lökhárítók pedig egyszerűsödtek. Jelentős változás volt, hogy a kocsi hosszúsága majd’ negyven centiméterrel nagyobb lett. A sorozat kezdetben kerek fényszórókkal jött ki.

A kocsi első versenye az 1978-as RAC Rally volt, ahol nem ért célba. Ekkor még egy nyolcszelepes, 190 lóerő leadására képes motor dolgozott benne, így a gruppe 2-es kategóriába sorolták. A következő évi Portugál Rally volt, felemásra sikerült, Andersson két MK2-es Escort mögött a harmadik helyen futott be, Theriernek viszont motorgondok miatt ki kellett állnia. Az Akropolisz Rally-n már egyik autó sem látta meg a célt műszaki meghibásodások következtében. A Lombard RAC Rally-ra bekerült a versenygépbe a tizenhatszelepes, 245 lóerős motor, amivel gruppe 4-es besorolást kapott az autó. Itt egyedül Therier indult RA40-es Celicával, de az injektor hibája miatt ismét csak idő előtt fejezte be a versenyt, ami azt jelentette, hogy ekkor már három éve nem sikerült célba érnie a különböző típusú Toyotákkal. Andersson kicsit javított a statisztikán, Elefántcsontparton az ötödik helyen látta meg a célt. A teljességhez hozzátartozik, hogy ezen az afrikai versenyen egy Celica Liftbackkel vett részt a svéd csapata, ami csak karosszériájában tért el a coupé verziótól.

A Toyota Europe 1979-ben átköltözött Brüsszelből Németországba, így Andersson is áttette csapata székhelyét Kölnbe. Ezt követően a TTE autói német rendszámot kaptak, a kölni forgalomba helyezésre a betűsor elején lévő K betű utal. Később aztán állandó kombinációt alkotva kiegészült ez az AM betűkkel, ami az Andersson Motorsportra utal.

A következő év sem hozott sok jót a toyotás versenyzőknek, a legjobb eredményt az idény utolsó futamán, az elefántcsontparti Bandama Rallye-n a líbiai Samir Assef érte el, negyedik lett. Ezen kívül Andersson két hatodik helye érdemel említést, de az erőforrás még mindig megbízhatatlan volt, ami miatt elég sok versenyt kellett feladniuk a Toyotáknak. Ebben az évben volt egy modellfrissítés, a kerek fényszórókat szögletesek váltották, ezzel együtt módosult a motorháztető vonalvezetése is.

1981-ben Andersson visszavonult, de megérkezett a csapathoz Björn Waldegard és Per Eklund. A ralisport első világbajnoka a portugál futamon egy harmadik hellyel nyitott, ami után a TTE „idegen vizekre” evezett, aszfaltos versenyen is rajthoz állt. Természetesen nem vártak csodát Korzikán, de tapasztalatszerzésnek mindenképpen jó volt, Eklund hozott is egy hatodik helyet. A svéd versenyzőnek azonban nem ez volt a legjobb eredménye, Elefántcsontparton a második helyre érkezett. A kiesési arány azonban még mindig elég magas volt…

A Toyota Team Europe 1982-ben küldte nyugdíjba a második generációs Celicát, mivel megjelent a következő sorozat. Eklund szép búcsút vett az RA40-estől, második helyen végzett vele Portugáliában két Audi Quattro között.

Az RA40-es Celica nem volt képes felülmúlni a TA22/RA20-as kocsi eredményeit. A nagyobb méret nem kedvezett a ralipályákon – tudjuk, Andersson a Corollát favorizálta volna mindig is -, a megbízhatóság sem javult túlzottan, így a Celica még mindig adós maradt a világbajnoki futamgyőzelemmel.


Műszaki adatok:

Homologizáció: 1979.06.01. (663)

Elrendezés: elöl hosszában elhelyezett motor

Hajtás: hátsókerékhajtás

Hossz / szélesség / magasság: 4330 mm / 1640 mm / 1325 mm

Tengelytáv: 2500 mm

Súly: 1000 kg

 

Motor:

Soros, 4 hengeres szívómotor, 16 szelepes DOHC vezérlés, benzinbefecskendezés

Hengerűrtartalom: 1991 ccm

Furat: 89 mm

Löket: 80 mm

Kompresszióarány: 11,5:1

Teljesítmény: 245 LE (fordulatszám: 9000 1/min)

Forgatónyomaték: 250 Nm (fordulatszám: 5500 1/min)


Andrew