Get Adobe Flash player

Michel Nandan a Hyundai rali projektjének státuszáról

 

A francia Michel Nandan vezeti a Hyundai i20 WRC rali projektet, a dél-koreai autógyár ambiciózus tervei szerint. Ennek megfelelően öt hónap múlva, a 2014-es évben egy teljesen új csapatot indítanak a rali világbajnokságon. Ami a jelenlegi munkákat illeti, a csapat az ütemtervek szerint halad. Az alakulat alzenaui központjához szükséges berendezések beszerzésével, a megfelelő szakemberek leigazolásával és az i20 WRC tesztelésének megkezdésével kapcsolatos aggasztó hírek eddig alaptalannak bizonyultak.

Az aktuális problémák nem várt helyről érkeztek, az FIA és a rali világbajnokság új promótere ugyanis még mindig nem tette közzé a 2014-es versenynaptárt. Erről és a Hyundai jelenlegi állapotáról beszélt Nandan az i20 WRC első aszfalttesztjének helyszínén, a franciaországi Col de Croix-on.

- Négy hónap telt el Genf, az i20 WRC európai bemutatója óta. Hogyan haladnak a dolgok?

- Nagyon boldog vagyok jelen pillanatban. Kemény munka volt mindenki részéről, hogy ilyen rövid idő alatt felépüljön a létesítmény amellett, hogy elkészült az első 2014-es autó is. A munka egyik legmeglepőbb aspektusa, hogy a csapatnak nincs hivatalos versenynaptára. Feltételezzük, hogy a 2014-es naptár tartalmazni fogja az idei események nagy részét, de ez még nem biztos. Azt is gyanítjuk, hogy a szezon Monte-Carlóban rajtol, úgyhogy ezen az alapon kell elindulnunk. A tervezésünk szerint a versenyek a hagyományos időpontjukban lesznek tartva. Ha a naptár a beígért BRIC országokból is tartalmaz majd helyszínt, annak extra költsége lesz, amit további logisztikai kérdések is befolyásolnak, nevezetesen hogy melyik verseny lesz előtte és melyik utána. Reméljük, hogy hamarosan lesz egy pontos versenynaptár, legalább a hónap vége előtt.

- Gondolod, hogy a rali világbajnokság a következő évben ellátogat a BRIC (Brazília, Oroszország, India, Kína) országokba?

- 2014-re nem tartom valószínűnek.

- A rali világbajnokság az egyetlen projekt, amin jelenleg dolgoztok?

- Igen. Teljes mértékben a rali világbajnokságra koncentrálunk, ez az egyetlen projekt, amivel jelen pillanatban foglalkozunk. Semmi másról nem beszélünk jelenleg, csak a rali világbajnokságról.

- Hogyan megy a teszt? Milyen különböző helyszíneken teszteltetek eddig?

- Néhány próba volt Koreában a prototípus motorjával és elektronikájával kapcsolatban, ami nagy segítség volt számunkra. A mi tesztmunkánk májusban kezdődött, a 2014-es specifikációjú autóval július elején kezdtünk el futni. Két tesztünk volt júliusban, az egyik Chateau Lastours-ban, a másik délnyugat-Franciaországban, mindkettő murván. Ezután láttunk neki az aszfaltnak. A murva a kezdetekben sokkal fontosabb, mivel a rali világbajnokság alapvetően murván fut. A kezdeti próbák meleg időjárási körülmények között zajlottak, hogy a hűtéssel kapcsolatban különböző dolgokat próbálhassunk. Fő célunk, hogy egy egyszerű és megbízható autónk legyen, emiatt igencsak fontos volt számunkra, hogy durva körülmények között teszteljünk és lássuk, hogyan viselkedik az autó.

- És mi a helyzet az aszfaltos teszttel?

- A 2014-es evolúcióval ez az első aszfaltos teszt, mely során alapvető beállításokat végeztünk az autó jó egyensúlyának elérése céljából. Ez a teszt csak egy áttekintés volt az autóról, hogy elérjük a legjobb beállítást aszfaltra, ami később egy alaposabb munkára ad lehetőséget, amikor finombeállításokat végezhetünk a kocsi lengéscsillapítóin, kipróbálhatunk különböző kormányszervó beállításokat, kipróbálhatunk különböző programozásokat, melyek segíthetnek a pilótáknak a különböző körülmények között. Az év utolsó három hónapja lesz az, amikor az ilyen dolgokkal foglalkozhatunk.

- Franciaországon kívül is lesznek tesztek? Honnan tudjátok, milyen tesztet folytassatok le, hogyha nincsenek információitok arról, merrefelé fog zajlani a világbajnokság?

- Igen, ez igaz. A saját határidőink azonban gyorsan itt vannak, és a tesztekhez rendelkezésre álló idő elég rövid, emiatt csak az európai tesztekre koncentrálunk, és sosem megyünk messzire németországi bázisunktól. A bajnokságban előforduló körülmények körülbelül hetven százalékát megtaláljuk itt. Ebben a pillanatban csak egy tesztautónk van, egy másik majdnem készen áll és készítünk még egyet vészhelyzet esetére.

- Milyen a koreaiakkal együtt dolgozni? Ők készítik a motort, ti pedig minden mást?

- Koreából több segítséget nyújtanak, mint csak a motort. Napi kapcsolatban vagyunk Koreával. Olyan területeken segítenek, melyek felszereléseivel nem vagyunk teljesen ellátva jelenleg, minden olyan berendezéssel, amijük van, sokat tudnak nekünk segíteni. Kalkulációkkal segítenek, aero munkával, ami mindenképpen hasznos nekünk. Jó az együttműködés.

- Mennyiben koreai és mennyiben európai ennek a raliautónak a tervezése?

- A Hyundai egy egyszerű tervvel jött ki, egy prototípussal, amit Koreában el is készítettek. Így Európában már nem nulláról kellett indulnunk. Azzal kezdtük, amit Koreában fejlesztettek, ebből csinálunk evolúciókat. Ez azt jelenti, hogy olyan szempontokra koncentrálhatunk, mint az alkatrészek hozzáférhetősége, a teljesítmény fejlesztése és leginkább a tartósság, mivel ennek kell lennie az elsődleges célunknak jövőre. A motorral kapcsolatban, kisebb részletekben több evolúción dolgozunk, melyeknek a jövő hónapra kell készen lenniük, ami a végső specifikáció is lesz egyben.

- Az első gyártó vagytok, aki a 2014-es szabályok szerint tervez World Rally Car-t. Ezek egyszerűbbek, mint a jelenlegi előírások?

- A 2014-es és a jelenlegi szabályok nem sokban különböznek egymástól. Technikailag tulajdonképpen ugyanazok. A nagy különbség az, hogy nem szükséges először egy RRC autó, egyből a WRC-vel indulhatunk. Ez azt jelenti, hogy nem kell az RRC autó számára szükséges speciális alkatrészekkel foglalkoznunk. Ez a változás nagy segítség számunkra.

- Mikor véglegesítitek a homologizációhoz szükséges specifikációt?

- A homologizációs határidőnk november. Minden dokumentációnak készen kell állnia november 1-re, hogy az FIA-hoz eljuttathassuk azt. Mondhatjuk, hogy október végéig véglegesítenünk kell a specifikációt, még ha néhány területen néhány alkatrész cserélhető is később. A specifikáció javának, minden motoralkatrésznek, a futóműelemeknek, a karosszéria specifikációjának és a karosszéria kialakításának októberben készen kell lennie.

- Három tesztpilótával kötöttetek megállapodás, Chris Atkinsonnal, Bryan Bouffier-vel és Juho Hanninennel, mindegyikük különböző tapasztalatot biztosít?

- Igen, természetesen. Mindegyikük szerzett már tapasztalatot rali világbajnoki versenyeken, még ha nem is vettek részt teljes világbajnokságon. Chris például ismeri az összes helyszínt, ami jó referencia nekünk, de vezetett különböző World Rally Car-okat is. Juho is vezetett már World Rally Car-t, a versenyekről is van tapasztalata, még ha nem is mindig World Rally Car kormánya mögött ült. Bryant a múltból, a Peugeot-tól ismerem. Neki nagyon jók a teszteken adott visszajelzései, bár WRC autóval viszonylag kevés tapasztalata van. Az év második felére Bryan elérhető is, így egy jó keverék állt össze számunkra, nekem legalábbis ez egy jó választás. Ez a három versenyző kiegészíti egymást. Bryan inkább aszfaltspecialista, a másik kettő pilótának nagyobb murvás tapasztalatai vannak. Ettől a három versenyzőtől jó visszajelzésekre számíthatunk, és gyors visszacsatolásokra, hogy fejleszthessük az autót.

- Mikor fogtok arról dönteni, hogy kik lesznek a versenyzőitek a jövő évben?

- Azt hiszem, az év utolsó három hónapjában fog ez megtörténni. Októberre készen kellene állnunk, úgy gondolom. A csapatvezetővel, Alain Penasse-val dolgozunk ezen, és október környékén fogunk valamilyen döntést hozni.

- Van valamilyen általános elképzelésed, hogy milyen versenyzőt szeretnél, a csapat versenyzőjének milyen tapasztalattal kellene rendelkeznie?

- Természetesen olyan pilótákat veszünk számításba, akiknek vannak tapasztalataik a rali világbajnoki futamokról és a bajnokságról, mivel új csapat vagyunk, szükségünk van információkra, ami alapján felkészíthetjük az autót az egyes versenyekre. Ez az elsőszámú prioritás. Aztán, olyan versenyzőt keresünk, aki jól teljesít, mivel olyan pilótára van szükségünk, akinek megfelelő a sebessége.

- Van valami nyomás, hogy koreai pilóta is legyen a csapatban?

- Nem, egyáltalán nincs. Jelen pillanatban teljes mértékben a fejlesztésre koncentrálunk és arra, hogy megtaláljuk a Hyundai számára a legjobb megoldást a gyors fejlődés érdekében és hogy jó autónk legyen a jövőben.

- Véletlen egybeesés, hogy a koreai Hankook gumigyár regisztrált gumibeszállító lesz?

- Mi a Michelinnel dolgozunk, a Michelinnel indulunk a bajnokságban. Nincs más gumigyártó számunkra. Nincs a következő évre és utána sem.

 

Nandan és csapata az i20 WRC Genfben tartott sajtóbemutatója óta öles léptekkel halad, úgy tűnik, az autó tervezésével jó irányba tartanak. Sok múlik a tesztpilóták visszajelzésein és hogy ezeket az információkat hogyan tudják átfordítani sebességre, kezelhetőségre és megbízhatóságra. Pár hónap, és kiderül, mire lesznek képesek.

 

Andrew