Get Adobe Flash player

LED-es lámpasor

 

A Fiesta R5 LED-es lámpasora

 

A LED (Light Emitting Diode – fénykibocsátó dióda) technológia csaknem kétszeres hatékonyságot biztosít a korábbi csúcstechnológiához, a nagyteljesítményű kisülőlámpákhoz (High Intensity Discharge – HID) képest. Amikor az M-Sport elkezdte próbálgatni a Lazer cég LED-es lámpasorait, nem is ez volt a kérdés, hanem hogy ezek hogyan fognak megfelelni a szabályoknak.

Az FIA a rali munkacsoporton keresztül 2013 júliusában hagyta jóvá, hogy a ralisportban a technológiától függetlenül minden E jelű fényszóró alkalmazható legyen.

 

Hogyan tekinthető egy nyolc vagy annál több fényforrásból álló lámpa egy fényszórónak?

Minden E jelű lámpa egy fényforrásként kezelendő, de a LED lámpák esetében a fényszórót „LED modulként” kell értelmezni. A LED modul annyi LED-et tartalmazhat, amennyi a szabályok szerint megkívánt fényeloszlás eléréséhez kell. Ez az az út, mely alapján ez a zöld technológia megvetheti lábát a közúti járművek fényszóróit tekintve. Az Audi R8 például nem kevesebb, mint tíz LED-et használ ahhoz, hogy a megfelelő fényeloszlást biztosítsa a tompított világításhoz. A hatékonyság nem kérdés, ugyanakkor több LED szükséges ahhoz (együttesen LED modul), hogy a teljesítmény meghaladja az HID lámpákét.

Miért nem szerelnek a gyártók több LED-et egy egységbe és hívják azt egy fényforrásnak?

Ez az, ahol jön az E jelölés. Az ECE szabályozások szerint a megvilágítás erőssége 25 méternél nem lehet több 240 luxnál, tehát a termék kialakításánál ezt a paramétert kell figyelembe venni a LED-ek számától függetlenül. A raliversenyekre vonatkozó szabályok változtatás nélkül alkalmazhatók az új technológia esetében is. A határérték ugyanaz marad, maximum hat fényszóró szerelhető a járműre, azoknak a termékeknek pedig, melyekben LED-et alkalmaznak, E jelöléssel kell rendelkezniük.

Az M-Sport beszámolója alapján a másik előny a súllyal és az aerodinamikával kapcsolatos. A hagyományos lámpasorok megzavarják a légáramlást az autó elején, a lámpasor mögött szívóhatás keletkezik, ami ahhoz vezet, hogy az autó eleje elkezd felemelkedni nagy sebességnél. A szabadalommal rendelkező Lazer Boomer Double és Boomer Single a rendszer strukturális elemeként használja a lámpákat. A lámpák rögzítése a szélükön történik, a levegő a lámpák felett és alatt is áramolhat, így kerülve el a szívóhatás okozta aggodalmakat. A Boomer Double súlya kedvezőbb egy professzionális HID lámpáénál, de a Lazer megoldásával kétszer akkora fényáram jut az útra. Az M-Sport így két LED lámpával tudta azt megoldani, amit korábban négy HID fényforrással. Ezzel nagyjából ötven százalékos súlymegtakarítást értek el a négy HID lámpás megoldáshoz képest.

Azoknak, akik ugyanazt a hatótávolságot szeretnék elérni LED-es megoldással, mint amit a négy HID szúrófénnyel, négy darab ST-8-as lámpa ajánlott. Az végeredmény ugyanaz, a közeli és a közepes távolságtartományban pedig sokkal nagyobb lesz a fényáram.

Az M-Sport a lökhárítóra két Lazer ST-4 lámpát rakott, ami a kanyarokban jut szerephez. A kúpos fényeloszlásuk miatt ezek a lámpák függőlegesen is felszerelhetők, ami szintén segíti a légáramlást.

 

Andrew