Get Adobe Flash player

Műszaki bemutató Tom Coroneltől - Hogyan működik a turbófeltöltő?

 

Hogyan működik a turbófeltöltő?

 

A túraautó világbajnokság versenyzője, Tom Coronel a 2015-ös katari futam előtt magyarázta el a Chevrolet Cruze TC1-en, hogy hogyan is működik egy turbófeltöltő:

 

 

„A WTCC-ben mindannyian 1,6 literes motort használunk. A turbóval együtt azonban 370 lóerőt teljesít ez.

Nem, ez nem a Flinstone autóm, de ahhoz, hogy megmutathassuk a motort, kivettük nektek.

Egy 1,6 literes négyhengeres igencsak kompakt motort használunk. Normális esetben nagyjából 120 lóerőt ad le, a turbó azonban extra 250 lóerőt biztosít.

A turbónak két része van, az első rész a kipufogó, a másik pedig a beömlő rész.

Kijön a motorból a levegő, és bemegy itt, aztán kijön itt és megy a kipufogó felé.

Mivel a levegő keresztülmegy ezen, elkezd forogni ez a turbina.

Egy tengely megy át a turbón, és amikor forog a kipufogó részen, a turbina is forog a beömlő részen.

A turbina miatt aztán a friss levegő továbbításra kerül a motor felé összesűrítve.

A turbina 160 ezres fordulatszámmal forog, ami azt jelenti, hogy 160 ezerszer fordul körbe percenként. A turbó ezer fokra melegszik fel.

A turbónak köszönhetően a levegő összenyomva érkezik meg a motorba, ami több levegőt jelent belül és több lóerőt.”

 

Megjegyzés: nyilvánvaló, hogy nem csak a turbófeltöltő alkalmazásával érték el a fejlesztők, hogy a 120 lóerő közeli széria kivitelű szívómotorból egy 370 lóerő teljesítményű erőforrás legyen.

 

Andrew