Get Adobe Flash player

Gyors a Fiesta R5, de mennyire megbízható?

A ralisport legújabb irányzata az R5, a Nemzetközi Automobil Szövetség ezzel szeretne bevonni minél több gyártót a csúcskategória, a World Rally Car szintje alatt a sportágba.

Amikor az FIA kiadta az R5-re vonatkozó technikai előírásokat, felmerült a kérdés vajon melyik lesz a jobb, az RRC autók, a szívómotoros Szuper 2000-esek vagy az új R5-ös kocsik? A téma azért volt kiemelt, mert a különböző korszakok más-más filozófiái szerint épült járművek egymás ellen indultak csatába a nemzetközi porondon, illetve a rali világbajnokság WRC 2-es sorozatában. Emiatt a tavalyi év második felétől fokozott figyelemmel vizslatta mindenki a műszaki tartalmakat, hasonlította össze a motor, az erőátvitel és egyéb elemek paramétereit. Nehéz volt megmondani, melyik gép lesz a jobb, holott a válasz pofonegyszerű volt és nem is a technikában kellett keresni: a legújabb irányzatnak, az R5-nek kell a nyerőnek lenni! A méregdrága pénzen kifejlesztett autót ugyanis csak úgy lehet eladni, ha az győzelemre is képes. De mi van, ha ez mégsem működik? Az FIA biztosra ment, hagytak egy kiskaput, fenntartották maguknak a jogot az R5-ös autók turbószűkítőjére és turbónyomására vonatkozó előírások módosítására. Ma már tudjuk, ezt nem kell kihasználniuk, a Fiesta R5 több fronton is bizonyított.

Bár először a Peugeot mutatta be új prototípusát, a fejlesztésekben az M-Sport bizonyult a legfürgébbnek. A brit cégnek nyilván létfontosságú volt, hogy elsőként jöjjön ki a piacra és hasítson abból jókora szeletet. A Fiesta R5 július 1-től homológ, a konkurens franciák viszont a tervezett októberi homologizálást eltolták a jövő évre. Az M-Sporthoz több mint harminc megrendelés futott be eddig, és legalább tízes nagyságrendbe történt már kiszállítás is. De nem volt a fejlesztések és tesztelések lezárása túl korai Malcolm Wilsonék részéről?

A Fiesta első világbajnoki bevetésén, Finnországban a futómű kitámasztókarja bizonyult gyengének, ebből többet is cserélni kellett az Autotek által futtatott két autón. Elfyn Evans ugyanitt egy meg nem nevezett motorhiba miatt kényszerült kiállni.

Szeptember második hétvégéjén két kiemelt fronton is küzdöttek aztán a Fiesta R5-ök. Az Ausztrál Rally shakedown-ján az indonéz Subhan Aksa autója állt meg, miután elfolyt a motorból a hűtővíz. A szétszerelés után kiderült, egy törött hengerfejcsavar okozta ezt, egy olyan hiba, amit korábban nem tapasztaltak a Fiesta R5-ösöknél. A szerelőknek sikerült egy ideiglenes megoldást találni a csütörtök este Coffs Harbourben megrendezett szuperspeciálig, de a probléma pénteken reggel ismét felütötte fejét, Aksának fel kellett adnia a versenyt. Az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson a kérdéses alkatrésszel együtt repült vissza Angliába, hogy a beszállító vizsgálatoknak vethesse azt alá.

Ugyanezen a hétvégén az Európa-bajnokság lengyel állomásán hatalmas sár fogadta az indulókat, a Fordok kormányszervói pedig sorra dobták be a törülközőt. A probléma nem bizonyult végzetesnek, de újabb intő jel az M-Sport felé. A kérdés az, hogy az FIA homologizációs útvesztőjében, az R5-ös kategóriára vonatkozó jokerlehetőségek hiányában hogyan tudják a britek a problémákat orvosolni?

 

Andrew

 

2013. september 21.