Get Adobe Flash player

Murvás specifikáció, aszfaltos specifikáció - Aszfaltos technika

 

Aszfaltos technika

 

Technikai előzetes a wrc.com-tól a 2013-as rali világbajnokság első igazi aszfaltversenyét, a Deutschland Rallye-t megelőzően:

 

Nyolc forduló után, melyből kettő havon és jégen, hat pedig murván zajlott, ideje átváltani aszfaltra. A csapatok számára ez egy új kihívás, az autókat a terepváltozatról aerodinamikus pályaautóvá alakítják, ami komoly beavatkozásokat jelent.

 

Cedric Mazeno – Mikko Hirvonen versenymérnöke:

„Az első dolog, amit lecserélünk a murva- és az aszfaltverseny között, az a gumi és a felni. A murván 15 collos felniket használunk és nagyon lágy komponensű gumikat, amik magas oldalfallal rendelkeznek, és nagyobb tapadást tesznek lehetővé a murvás utakon, mint például Finnországban. Aszfalton teljesen mást használunk, a merev gumira van szükségünk, hogy nagyobb tapadást érhessünk el. Félslick gumikat használunk 18 collos felniken, a gumi oldalfala alacsonyabb, mint a murvásoké. Ez azért van, hogy nagyobb tapadást érhessünk el és jobb érzést.”

 

Fabrice van Ertvelde – Jari-Matti Latvala versenymérnöke:

„Egy másik dolog, amit kicserélünk az autón, a féktárcsa. Murván kisebb tárcsát használunk, aszfalton nagyobbal megyünk. Először is a nagyobb felnik miatt több helyünk van, de nagyobb fékerőre is szükségünk van. Az aszfaltkerekek miatt a teljes fékrendszert módosítjuk.”

 

Paul Murphy – az M-Sport mérnöke:

„A végső dolog, amit módosítunk, a felfüggesztés. Sokkal alacsonyabban megyünk aszfalton, emiatt kisebb a rugóút. Sokkal keményebb a lengéscsillapító, 75 százalék a különbség a murvás és az aszfaltos autó között.”

 

A rövidebb lengéscsillapító és a keményebb rugó, valamint stabilizátor azt jelenti, hogy az autó körülbelül 75 millliméterrel alacsonyabb, mint murván. Ez az autó egészét nézve hatással van a tömegközéppontra, a karosszéria mozgására és a súlyelosztásra is.

Egyetlen más sport sincs a világon, ahol az autót a terepváltozatról gyors pályaautóvá lehetne alakítani.

 

Andrew

 

2013. augusztus 22.