Murvás specifikáció, aszfaltos specifikáció - Aszfaltos technika
Aszfaltos technika
Technikai előzetes a wrc.com-tól a 2013-as rali világbajnokság első igazi aszfaltversenyét, a Deutschland Rallye-t megelőzően:
Nyolc forduló után, melyből kettő havon és jégen, hat pedig murván zajlott, ideje átváltani aszfaltra. A csapatok számára ez egy új kihívás, az autókat a terepváltozatról aerodinamikus pályaautóvá alakítják, ami komoly beavatkozásokat jelent.
Cedric Mazeno – Mikko Hirvonen versenymérnöke:
„Az első dolog, amit lecserélünk a murva- és az aszfaltverseny között, az a gumi és a felni. A murván 15 collos felniket használunk és nagyon lágy komponensű gumikat, amik magas oldalfallal rendelkeznek, és nagyobb tapadást tesznek lehetővé a murvás utakon, mint például Finnországban. Aszfalton teljesen mást használunk, a merev gumira van szükségünk, hogy nagyobb tapadást érhessünk el. Félslick gumikat használunk 18 collos felniken, a gumi oldalfala alacsonyabb, mint a murvásoké. Ez azért van, hogy nagyobb tapadást érhessünk el és jobb érzést.”
Fabrice van Ertvelde – Jari-Matti Latvala versenymérnöke:
„Egy másik dolog, amit kicserélünk az autón, a féktárcsa. Murván kisebb tárcsát használunk, aszfalton nagyobbal megyünk. Először is a nagyobb felnik miatt több helyünk van, de nagyobb fékerőre is szükségünk van. Az aszfaltkerekek miatt a teljes fékrendszert módosítjuk.”
Paul Murphy – az M-Sport mérnöke:
„A végső dolog, amit módosítunk, a felfüggesztés. Sokkal alacsonyabban megyünk aszfalton, emiatt kisebb a rugóút. Sokkal keményebb a lengéscsillapító, 75 százalék a különbség a murvás és az aszfaltos autó között.”
A rövidebb lengéscsillapító és a keményebb rugó, valamint stabilizátor azt jelenti, hogy az autó körülbelül 75 millliméterrel alacsonyabb, mint murván. Ez az autó egészét nézve hatással van a tömegközéppontra, a karosszéria mozgására és a súlyelosztásra is.
Egyetlen más sport sincs a világon, ahol az autót a terepváltozatról gyors pályaautóvá lehetne alakítani.
Andrew
2013. augusztus 22.