Get Adobe Flash player

Hírek: DMACK

A kínai-brit gumigyártó hírei


 

Idegen közöttünk

A rali világ gumipiacára egy olyan márka tett hatást, ami a semmiből jött létre négy évvel ezelőtt. Martin Holmes beszélgetett „Mr. DMACK”-kel, azaz Dick Cormackkel, akinek az abroncsai saját maguknak szereztek hírnevet…

Amikor az FIA tendert hirdetett a világbajnokág második generációs kontroll gumijainak beszállítására, zavar keletkezett a sportágban. A Pirelli előadta elképzeléseit, miszerint egyedi beszállítóként folytatná a következő három évben is, az FIA aztán időközben megváltoztatta a feltételeket, a Pirellit elcsábította a Forma-1, és a gumigyártás két másik neve lépett elő.

Egy nagy hírnevű márka – a Michelin, mely hosszú történettel bír a sportban még az egyedüli beszállítós rendszert megelőző időszakról – és egy teljesen új név került bejelentésre. A DMACK nevét senki sem ismerte, és a szituáció még inkább érdekesség vált, amikor olyan hírek láttak napvilágot, hogy a gumikat Kínában gyártják.

Egy angol ember, Dick Cormack különleges álmának része mindez, aki 2007-ig a Pirellinél dolgozott Angliában. Cormack egy évet távol volt, majd 2009-ben saját vállalkozásba kezdett. Most mát hetvenöt alkalmazottat foglalkoztat ügynökként szerte a világon a gumik értékesítésére, négy ember van Carlisle-ben a főhadiszálláson, míg partnerének 2500 embere dolgozik a kelet-kínai Qingdaóban lévő gyárban.

 

- Szerettem volna egy saját márkát, és tudtam, hogy képes vagyok piacra vinni a gumikat. Csak egy gyártó kellett, aki támogat minket.

Tudom, hogy a kínaiak kívánják a kockázatot, úgyhogy repülőre ültem, elmentem Kínába, és körbejártam ott egy tucat gyártót. Az, amelyikkel megállapodtunk, technikailag képes legyártani a gumikat.

Azok az emberek, akik bekerültek ebbe a különleges szerveződésbe, nagyon fiatalok voltak, és örömmel fogadták azt, hogy ez egy teljesen új dolog számukra, mivel ilyen típusú gumikat korábban nem gyártottak még Kínában. Látták az autósport számára gyártandó gumik piaci hasznát, alapvetően így kezdődött a kapcsolat.

- Gumigyártóként a Grippával kezdődött az életed?

- Alapvetően 13 collos gumik gyártásával kezdtünk az Egyesült Királyságban az Escort historic-os autók piacán, ezt hívtuk Grippának. Ez gyors sikereket ért el, mivel egy versenyképes, a defekteknek ellenálló gumit kínáltunk elfogadható áron.

Aztán továbbléptünk más méretekre, mikor ráébredtünk, hogy jó minőségű gumit tudunk gyártani. Ez után mentem Kínába, hogy kövessem az álmaimat, ami alapvetően nem volt több mint ez. Visszajöhettem volna Kínából a semmivel is, de ehelyett ottmaradtam két hétre, találtam egy jó gyártót, és úgy döntöttem, ez az, vágjunk bele.

- A következő lépés a világbajnokság volt. Akkor, amikor az ajánlatodat bemutattad az FIA-nak, hitted, hogy mind a Michelin, mind a Pirelli pályázni fog?

- Igen, gondoltam, hogy a Pirelli fog, és azt is gondoltam, hogy lesznek más gyártók is. Talán a Hankook lett volna még ilyen.

Nagyon meglepődtem tehát, hogy csak a Michelin volt és mi. Amikor megszületett a szerződés az FIA-val, az egy nagyszerű lehetőség volt számunkra. Úgy gondoltam, ha bejutunk a rali világbajnokságra és itt felépítjük az eladásainkat, akkor ennek a szárnyán világviszonylatban tudunk majd értékesíteni.

A nemzeti bajnokságok szintjén lévő emberek minidig is figyelik a rali világbajnokságot, hogy lássák, milyen termékek vannak ott jelen, és akkor, amikor a rali világbajnokságban egy megalapozott pozíciót érünk el, más országokból is érkeznek majd a megrendelések. Kétségtelen, hogy jó döntést hoztunk, hogy első lépésként a rali világbajnokságra neveztünk. Ez enyhén szólva is egy kihívásokkal teli időszak, de nyilvánvaló, sosem gondoltuk, hogy ez másként lesz. Ugrottunk egyet az ismeretlenbe, de hirtelen azt találtuk, hogy zöldebb a fű, mint ahogyan gondoltuk, hogy lesz.

- Az új lehetőség hozta az új piaci nevet is?

- A gumijainkat tulajdonképpen mindig is DMACK-nak neveztük, DMACK Grippának, de a kezdetekben a Grippán volt a hangsúly. A DMACK név sokkal erősebb, és a DMACK a nevemből származik, emiatt kezdtük el jobban nyomni a DMACK-ot.

- A rali világbajnokság specifikációjának megfelelő DMACK-ok 2010 közepén látták meg a napvilágot, időben ahhoz, hogy megmutathassátok az FIA-nak, mi lenne a standard termék a 2011-es szezonra. Jó volt az, hogy a 2011-es aszfaltos versenyek a versenynaptár későbbi részében következtek csak?

- Nem, mivel amikor szeptember 1-én nekivágtunk, minden gumiból le kellett gyártanunk a mintákat, hogy azok készen álljanak az FIA felé november 1-én történő bemutatásra.

Nagyon sokat dolgoztunk már a murvagumikkal a nemzeti bajnokságok miatt, de téligumit még egyáltalán nem készítettünk addig, és aszfaltgumiból is csak néhányat, azok viszont nem voltak utcai használatra alkalmasak. Az FIA felé történő bemutató előtt egy nappal azonban mindennel elkészültünk. Végül Carlisle-ből Párizsba autóval szállította el ezeket valaki az FIA-hoz!

2011 januárjának végére aztán késznek kellett lennünk a Svéd Rally-ra szánt gumikkal. Szeptember és december vége között rohamtempóban dolgoztunk, formákat készítettünk, mintákat gyártottunk, a gumikat az Egyesült Királyságba és különböző célhelyekre repítettük, és teszteltük őket.

- A gumik kezdeti kivitelével nem volt még vége a sztorinak. Ez az, amikor a fejlesztés elkezdődik…

- Az év során használhatsz egy jokert, ami lehetőség a kivitel bizonyos szempontjainak módosítására. Az első évben, 2011-ben csak egy jokert használhattunk egész évben, ez egy joker volt aszfaltra vagy murvára.

2012-ben két jokerváltoztatás használata engedélyezett, egy murvára, egy aszfaltra. A Michelin nagyon korán elhasználta a 2011-es jokerét a szezon során a murva gumikon kapott defektek miatt. Mi rögtön az elején egy igazán erős, defekttűrő abroncsra törekedtünk, még ha ennek az is a mellékhatása, hogy a gumi lassabb, egyszerre nem érheted el mindkettőt.

Akkoriban, amikor a prezentációinkat csináltuk az FIA felé, azt hitte a Michelin, hogy a Pirelli ellen állnak fel, úgyhogy inkább gyors gumit csináltak, mint erőset. Aztán a Pirelli elhagyta a színpadot. A Michelin hamar rájött, hogy erősebb gumikat kell csinálniuk. Már korán, Jordániában kihozták a joker gumijukat, míg mi várni tudtunk a hűvös, nyirkos év végi Wales GB-ig, hogy legyártsuk a speciális guminkat, ami megfelelő volt a versenyre.

- A különbség a régi rendszer, amit a Pirelli alkalmazott 2008 és 2010 között és a jelenlegi rendszer között, hogy a régi rendszerben ugyanolyan specifikációjú murva gumi volt mindenhová. Amikor a Michelin megérkezett, azt kérték az FIA-tól, hogy engedélyezzék a korlátozott számú vészhelyzeti gumik használatát a váratlanul beköszöntő eltérő körülmények között. Gondolod, hogy ezt túlreagálták, vagy ez a szabályváltozás jobbá tette a dolgot szerinted?

- Személy szerint azt gondolom, sokkal érdekesebbé tette a dolgot. Úgy gondolom a szabályok ismét változni fognak 2013-ra. Több vészhelyzeti gumit használhatsz, a tíz helyett tizenhatot, azt hiszem, ez még érdekesebbé teszi ezt.

Ha megnézed, mit történt Argentínában 2012-ben, a Michelin a kemény összetételt nevezte meg, mint elsődleges gumi, mi ugyanakkor a puha guminkat neveztük meg, ami azt jelentette, hogy a mi versenyzőinknek összesen tíz kemény, az övékének összesen tíz lágy gumija volt. Végük egy nagyon-nagyon jó eredményt értünk el Argentínában emiatt. Úgy gondolom, ez még egy kicsit megfűszerezi az egész dolgot. Az emberek valóban beszélnek a gumikról!

- 2013 felé haladva feltételezhetően sok fejlesztési munkát végeztetek már.

- Igen, már meg is ejtettük az első tesztünket a Svéd Rally-ra Lappföldön lefagyott murván, mivel az volt a bukásunk idén Svédországban, bár az első évre nagyon jó gumink volt 2011-ben, amikor nagyon erős hóesés volt. Amikor fagyott volt a murva, az összetétel túl puha volt, a szögek mozogtak, és elkezdtek kijönni. Keményen dolgozunk ezen. Monte-Carlóra jó a gumink. Alapjában Kínában készítjük a gumikat, aztán küldjük Svédországba szögelésre az ottani versenyre és Monte-Carlóra.

A Spanyol Rally utáni napon csinálunk aztán egy tesztet Barcelona közelében az új, 2013-as murva gumikkal, majd folyamatosan fogjuk nyomni az aszfaltgumi fejlesztését 2013 második felére. A Montéra ugyanazokkal a specifikációjú gumikkal megyünk, mint 2012-ben, de ezt követően új verziójú gumijaink lesznek a következő aszfaltversenyre, Németországra és a szezon azt követő részére.

- Azokra a eredményekre gondolva, amit az ügyfeleitek elértek, mik voltak a különleges sikerek számodra?

- Nyilvánvalóan a PWRC győzelem a legelső versenyünkön Svédországban 2011-ben Martin Semeraddal egy szép pillanat. A csúcspont azonban számomra 2011-ben az volt, amikor Ott Tanak a mi gumijainkon ment a Rally GB-n.

Ez volt az első alkalom, hogy WRC autót vezetett, az új, különleges joker gumink fejlesztésére pedig rövid időnk volt, majd elmenni a versenyre, és ott versenyképesnek lenni, számomra az volt az első év csúcspontja. Tanak a verseny leghosszabb szakaszán harmadik lett, amikor még mindegyik top pilóta versenyben volt, ez egy fantasztikus pillanat volt számomra, az egész csapat számára Kínában és mindenkinek, aki az Egyesült Királyságban dolgozik.

- Megérkeztünk Catalunyára, ahol két WRC-tek van Novikovval és Prokoppal. Ez egy újabb lépés?

- Igen, 2012 végére két WRC-k lesz, ami ebben az évben nyolc futamon használta a gumijainkat, de Catalunya kétségtelenül egy új kihívás, mivel most kerül fel a gumink egy World Rally Car-ra aszfalton. Ezelőtt nem csináltunk még aszfaltos futamot a gumijainkkal egy top szintű pilótával, úgyhogy tudnunk kell, hol állunk. Tesztelhetsz, megteheted, amit tudsz, de amíg nem veszel részt valójában egy versenyen és látod azt, hol állsz versenyképesség tekintetében, nem hinném, hogy tanulni fogsz. Fejest kell ugranunk tehát, és csinálni. Lehet, hogy működik, lehet, hogy nem működik. De felkészültünk, hogy csináljuk.

- Gondolod, hogy lesz esélyetek egy regisztrált gyártói csapattal együttműködni a 2013-as világbajnokságon?

- Úgy gondolom, az egyetlen útja, hogy ezt valaha is megtehessük, ha a mi gumijaink sokkal jobbak a versenytársakénál. Amikor az emberek tudni fogják, hogy előnyünk van, csak akkor keresik a gumijainkat. A Michelin egy fantasztikus versenytárs, jobbnak lenni náluk az egyetlen útja, hogy ezt meg tudjuk csinálni.

A vállalkozásunk méretének alapján nem gondolom, hogy át tudnánk venni a szerepet, de ha versenyképessé vagy még az ellenfelekénél is jobbá tudjuk tenni a gumikat, úgy gondolom, nagyon sok ember jöhet velünk.

- Nem elérhetetlen, csak egy kis szerencse kell hozzá?

- Nem hinném, hogy elérhetetlen, ez a célunk most. Öt éves tervünk van. 2012 a második év. Megtettük már, amit erre az évre mondtunk teendőként, hogy megpróbálunk a legjobb ötben végezni egy rali világbajnoki futamon, ezt Martin Prokop érte el, mikor a negyedik helyen végzett Argentínában.

2013 a harmadik év, amikor minden egyes rali világbajnoki fordulón WRC autóval szeretnénk jelen lenni egy kétautós csapattal. Végül, ami a negyedik és ötödik évet illeti, szeretném, ha a gumijaink versenyképesek lennének minden versenyen és versenyképes pilótákkal a legjobb ötben végeznének minden futamon.

 

Forrás: www.GPweek.com, 2012. november 5.

 

Andrew

 

2012. november 5.



Módosítás: (2017. szeptember 26. kedd, 18:59)