Get Adobe Flash player

Gumik keresztben felszerelve

A Monte-Carlo Rallye-n gyakran megesik, hogy a párosok két téli gumival és két – általában – szuperlágy „slick” abronccsal hagyják el a szervizparkot, a csomagtartóban pedig visznek magukkal két, szögekkel ellátott hógumit.

A Monte-Carlo Rallye-n gyakran megesik, hogy a párosok két téli gumival és két – általában – szuperlágy „slick” abronccsal hagyják el a szervizparkot, a csomagtartóban pedig visznek magukkal két, szögekkel ellátott hógumit. Úgy tűnhet ekkor, hogy a versenyző zavarban volt a gumiválasztáskor, holott ez szándékos dolog, hogy minden eshetőségre felkészüljenek, arra is, ha vegyes körülmények fogadják a szakaszon, de arra is, ha egyáltalán nem tudják, mi vár rájuk a szeszélyes időjárás közepette.

Ezeket a gumikat általában keresztbe szerelik fel, tehát a hógumi például a kocsi bal elejére és diagonálisan az ellentétes sarokba, a kocsi jobb hátuljára kerül, míg a slick abroncs a két másik helyre. Ezt angol kifejezéssel „crossover” elrendezésnek nevezik. A gumik ilyen módon történő felszerelése teszi lehetővé azt, hogy a versenyzők megbirkózhassanak mind a nedves és vizes, mind a havas útviszonyokkal. Ilyen körülményekkel pedig egy Monte-Carlo Rallye-n rajthoz álló páros bármikor szembekerülhet.

Ez a látszólag kockázatos gumikonstelláció a jelenlegi World Rally Car-ok speciális erőátviteli rendszerének köszönhetően működik. Az autók elöl és hátul is önzáró differenciálművekkel rendelkeznek, viszont középen nem található bennük diffi. Ennek eredményeképpen jóformán nincsen a kétoldali kerekek fordulatszáma között különbség, de az első és a hátsó tengelyek fordulata sem igazán különbözik. Az egyik kerék megfelelő tapadása nagymértékben meghatározza a többi kerék viselkedését, éppen ezért nem lesz kerékkipörgési hajlam sem az egyik oldalon, sem az egyik tengelyen.

A konkrét crossover elrendezésben ez azt jelenti, hogy havas úton a hógumik viszik át a vonóerőt és a fékerőt, míg a két slick egyszerűen gördül csak ilyenkor. A száraz utakon, amikor a slick abroncsok tapadnak jobban, megcserélődnek a szerepek. „Az ilyen gumikombináció természetesen nem ideális” – mutat rá a világbajnok Sebastien Ogier. „Mivel azonban nem tehetünk fel minden szakaszra új gumit, ez a legjobb megoldás, amivel rendelkezésünkre áll.”

A keresztbe felrakott abroncsokat először Nicolas Vouilloz alkalmazta. „Egy gumiteszten próbáltuk ezt ki a Michelinnel, és jobban működött, mintha más abroncsokat raktunk volna az első tengelyre, mint a hátsóra. Valószínűleg mi voltunk az elsők, akik először használták ezt versenyen.”

 

Andrew