Get Adobe Flash player

Kategóriabesorolások - Kategóriabesorolások 2011-től

 

Kategóriabesorolások 2011-től

A 2000-es években jelentősen megváltoztak az autóipari trendek. Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások az autógyárakat fokozott fejlesztésre késztetik, aminek következtében a turbófeltöltés újból teret hódított a motorok megkonstruálásakor. A ralisportban is megjelentek szépen lassan ezek a típusok, holott a feltöltéses erőforrások nem voltak jellemzőek a kisebb hengerűrtartalmú géposztályokban korábban. Ráadásul a Nemzetközi Automobil Szövetség R-es kategóriái sem bizonyultak életképes gondolatnak és megjelentek a Szuper 2000-es kocsik is, melyeket kényszerűen az N csoportba, a szériautók kategóriájába sorolta be. A kesze-kusza helyzet miatt az FIA a 2011-es szezonra új besorolást dolgozott ki, mely a WRC-n kívül tíz további kategóriát tartalmaz. A különböző koncepcióval rendelkező autókat ezek valamelyikébe sorolták be, próbálva biztosítani az esélyegyenlőséget kategórián belül.


Az FIA sportszabályzatának kategóriabesorolása:

Kategóriák
WRC WRC autók (2011-től): 1.6 literes turbómotorral, WRC kittel
1 Szuper 2000-es autók 1.6 literes turbómotorral
2 Szuper 2000-es autók 2 literes szívómotorral
R4-es autók
3 N csoportos autók 2000 ccm felett (korábbi N4-es géposztály)
4 R-GT autók
5 A csoportos autók 1600 és 2000 ccm között
Szuper 1600-as autók
R2C autók 1600 és 2000 ccm között
R3C autók 1600 és 2000 ccm között
R3T autók 1600 ccm-ig (turbószorzó nélkül)
R3D autók 2000 ccm-ig (turbószorzó nélkül)
6 A csoportos autók 1400 és 1600 ccm között
R2B autók 1400 és 1600 ccm között
Kit-Car-ok 1400 és 1600 ccm között
7 A csoportos autók 1400 ccm-ig
Kit-Car-ok 1400 ccm-ig
8 N csoportos autók 1600 és 2000 ccm között
9 N csoportos autók 1400 és 1600 ccm között
R1B autók 1400 és 1600 ccm között
10 N csoportos autók 1400 ccm-ig
R1A autók 1400 ccm-ig

 

Részletek, magyarázat:

WRC: 1,6 literes, direkt befecskendezéses turbófeltöltéses motor (33 mm-es turbószűkítő), 6 fokozatú szekvenciális sebességváltó, passzív négykerékhajtás.

1: a módosított „body kit”-ben (kisebb hátsó szárny, módosított első lökhárító), a 30 mm-es turbószűkítőben és a lendkerékben különböznek ezek az autók a WRC-ktől. Az átépíthetőség kötelező a két változat között.

2: a „hagyományos” Szuper 2000-es autók (kétliteres motor, 6 fokozatú szekvenciális sebességváltó, passzív négykerékhajtás), valamint a korábbi N4-es autók R-es kittel (módosított futómű, súlycsökkentési lehetőségek).

3: szériagyártású autók, 2 literes, turbófeltöltéses motor (33 mm-es turbószűkítő), négykerékhajtás.

4: hátsókerékhajtású autók, tetszőleges motorelrendezés (1987-től ez idáig nem lehetett közép- vagy farmotoros kocsit raliautóként homologizálni).

5: tuningolt autók. Szuper 1600: 1,6 literes szívómotor; R2C és R3C: 2 literes szívómotor; R3T: 1,6 literes, turbófeltöltéses motor (29 mm-es turbószűkítő); R3D: 2 literes, turbófeltöltéses dízelmotor.

6: tuningolt autók 1,6 literes szívómotorral.

7: tuningolt autók 1,4 literes szívómotorral.

8: szériagyártású autók 1,4 literes szívómotorral.

9: szériagyártású autók 1,6 literes szívómotorral.

10: szériagyártású autók 1,4 literes szívómotorral.

Az FIA ajánlása szerint a WRC-k kizárólag a rali világbajnokságon vehetnek részt.

A 4-es kategóriától lefelé csak kétkerékhajtású autók sorolhatóak be.

 

A 2012-es szezontól:

- a rali világbajnokság SWRC kategóriájában a szívómotoros Szuper 2000-es autók mellett a turbófeltöltéses változatok és az R4-es kocsik is részt vehetnek;

- az IRC sorozatban lehet indulni a Szuper 2000-es autók turbófeltöltéses változataival is;

- az Országos Rallye Bajnokságban a Szuper 2000-es autók turbófeltöltéses változatával is lehet nevezni.

 

Andrew