Kategóriabesorolások - Kategóriabesorolások 2011-től
Kategóriabesorolások 2011-től
A 2000-es években jelentősen megváltoztak az autóipari trendek. Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások az autógyárakat fokozott fejlesztésre késztetik, aminek következtében a turbófeltöltés újból teret hódított a motorok megkonstruálásakor. A ralisportban is megjelentek szépen lassan ezek a típusok, holott a feltöltéses erőforrások nem voltak jellemzőek a kisebb hengerűrtartalmú géposztályokban korábban. Ráadásul a Nemzetközi Automobil Szövetség R-es kategóriái sem bizonyultak életképes gondolatnak és megjelentek a Szuper 2000-es kocsik is, melyeket kényszerűen az N csoportba, a szériautók kategóriájába sorolta be. A kesze-kusza helyzet miatt az FIA a 2011-es szezonra új besorolást dolgozott ki, mely a WRC-n kívül tíz további kategóriát tartalmaz. A különböző koncepcióval rendelkező autókat ezek valamelyikébe sorolták be, próbálva biztosítani az esélyegyenlőséget kategórián belül.
Az FIA sportszabályzatának kategóriabesorolása:
Kategóriák | |
WRC | WRC autók (2011-től): 1.6 literes turbómotorral, WRC kittel |
1 | Szuper 2000-es autók 1.6 literes turbómotorral |
2 | Szuper 2000-es autók 2 literes szívómotorral |
R4-es autók | |
3 | N csoportos autók 2000 ccm felett (korábbi N4-es géposztály) |
4 | R-GT autók |
5 | A csoportos autók 1600 és 2000 ccm között |
Szuper 1600-as autók | |
R2C autók 1600 és 2000 ccm között | |
R3C autók 1600 és 2000 ccm között | |
R3T autók 1600 ccm-ig (turbószorzó nélkül) | |
R3D autók 2000 ccm-ig (turbószorzó nélkül) | |
6 | A csoportos autók 1400 és 1600 ccm között |
R2B autók 1400 és 1600 ccm között | |
Kit-Car-ok 1400 és 1600 ccm között | |
7 | A csoportos autók 1400 ccm-ig |
Kit-Car-ok 1400 ccm-ig | |
8 | N csoportos autók 1600 és 2000 ccm között |
9 | N csoportos autók 1400 és 1600 ccm között |
R1B autók 1400 és 1600 ccm között | |
10 | N csoportos autók 1400 ccm-ig |
R1A autók 1400 ccm-ig |
Részletek, magyarázat:
WRC: 1,6 literes, direkt befecskendezéses turbófeltöltéses motor (33 mm-es turbószűkítő), 6 fokozatú szekvenciális sebességváltó, passzív négykerékhajtás.
1: a módosított „body kit”-ben (kisebb hátsó szárny, módosított első lökhárító), a 30 mm-es turbószűkítőben és a lendkerékben különböznek ezek az autók a WRC-ktől. Az átépíthetőség kötelező a két változat között.
2: a „hagyományos” Szuper 2000-es autók (kétliteres motor, 6 fokozatú szekvenciális sebességváltó, passzív négykerékhajtás), valamint a korábbi N4-es autók R-es kittel (módosított futómű, súlycsökkentési lehetőségek).
3: szériagyártású autók, 2 literes, turbófeltöltéses motor (33 mm-es turbószűkítő), négykerékhajtás.
4: hátsókerékhajtású autók, tetszőleges motorelrendezés (1987-től ez idáig nem lehetett közép- vagy farmotoros kocsit raliautóként homologizálni).
5: tuningolt autók. Szuper 1600: 1,6 literes szívómotor; R2C és R3C: 2 literes szívómotor; R3T: 1,6 literes, turbófeltöltéses motor (29 mm-es turbószűkítő); R3D: 2 literes, turbófeltöltéses dízelmotor.
6: tuningolt autók 1,6 literes szívómotorral.
7: tuningolt autók 1,4 literes szívómotorral.
8: szériagyártású autók 1,4 literes szívómotorral.
9: szériagyártású autók 1,6 literes szívómotorral.
10: szériagyártású autók 1,4 literes szívómotorral.
Az FIA ajánlása szerint a WRC-k kizárólag a rali világbajnokságon vehetnek részt.
A 4-es kategóriától lefelé csak kétkerékhajtású autók sorolhatóak be.
A 2012-es szezontól:
- a rali világbajnokság SWRC kategóriájában a szívómotoros Szuper 2000-es autók mellett a turbófeltöltéses változatok és az R4-es kocsik is részt vehetnek;
- az IRC sorozatban lehet indulni a Szuper 2000-es autók turbófeltöltéses változataival is;
- az Országos Rallye Bajnokságban a Szuper 2000-es autók turbófeltöltéses változatával is lehet nevezni.
Andrew