Get Adobe Flash player

Colin Clark interjúja Malcolm Wilsonnal a Fiesta R5-ről

 

A rali világbajnokság népszerű riportere, Colin Clark Cumbriában, az Ford Fiesta R5-ös bemutatását megelőző teszten kérdezte az M-Sport Qatar csapatának főnökét, Malcolm Wilsont az új autóról.

 

- Malcolm, fantasztikusan néz ki ez a kocsi. Az M-Sport szempontjából sok függ ettől az autótól?

- Igen. Úgy gondolom, nem csak az M-Sport és a Fiesta számára, de a ralisport következő generációja számára is. Ez egy igencsak fontos kategória lehet. Az FIA technikai emberei, együttműködve a gyártókkal nagyszerű munkát végzetek a szabályokon. A legfontosabb dolog az autó költségvetése. A 2015-ös év végéig költségsapka van az autó és az alkatrészek árára vonatkozóan meghatározva.

Jónak tűnik az új, R5-ös Fiestának a teljesítménye. Meg kell, hogy mondjam, nagyon izgatottak vagyunk, tudjuk, mennyire versenyképes a World Rally Car-hoz képest. Gyorsabb lesz a Szuper 2000-esnél és gyorsabb a regionális autónál is, de az ára kevesebb, mint a fele a World Rally Car-énál. Nagyszerű autó lesz szerte a világon, bármilyen bajnokságban.

- Nagyon jól hangzik ez. El tudnád mondani, hogy mik a különbségek eközött és a Regional Rally Car között? Számomra nagyon hasonlónak tűnik. Mik a különbségek kívül?

- Így van. Kívülről az új, ráncfelvarrott Fiesta az alap. Úgy gondolom, még inkább a célfeladat szerint épített autónak néz ki. Nagyon tetszik, ahogyan kinéz. A nagy különbség azonban, ahol a költséget lehet csökkenteni, hogy sokkal több standard alkatrészt kell használni. Ahelyett, hogy egyedi hűtőket, intercoolert, kormányművet használnák, utcai járművek alkatrészeit kell találni hozzá. Ez egy feladat, nagyon sok időt és kutatómunkát töltöttünk ezzel is és az autó fejlesztésével. Nagyon sok időbe került, hogy olyan hűtőt találjunk, aminek megfelelő a kapacitása. A Ford Edge hűtőjét használjuk például, ami egy amerikai gyökerű jármű. Nagy segítség volt tehát a Fordtól, hogy megvizsgálhattunk minden aspektust, hogy melyik például a legnagyobb teljesítményű generátor, amit felhasználhatunk.

- Ezek standard utcai alkatrészek? Standard utcai hűtő és generátor?

- Így van. Alapjában véve sorozatgyártású alkatrészek ezek, a turbófeltöltő, a hűtő, a generátor. Nagyon nagy kutatómunka folyt, hogy a leghatékonyabb alkatrészek kerüljenek bele, és remélhetőleg a megálmodott megbízhatóságot is hozzák. Nyilvánvalóan a speciális egységek, mint a négykerékhajtás egyedileg, ehhez az autónkhoz készült. De ami azt illeti, a célunk, hogy két felújítás között kétezer kilométert kibírjon, ami jobb, mint a jelenlegi Szuper 2000-es, World Rally Car vagy a Regional Rally Car esetében.

- Nézzük az autót! Mennyire vagy büszke, hogy látható, hallható az autó, tudván azt, hogy az emberek meg fogják vásárolni?

-  Ez nagyon nagy megerősítés. De őszintén megvallva az M-Sportnak és az embereinek a legnagyobb bizakodása a megrendelések számában van. Tizennyolc megrendelést kaptunk már erre az autóra, a múlt hétig bezárólag befizették az előleget és megmutattuk az autót. Ez az önbizalomnak a legjobb mutatója az M-Sportnál arra, amit a srácok csinálnak.

- Többen is javasolhatják majd azt, hogy ez lehetne talán a következő World Rally formula. Bekövetkezhet ez szerinted, vagy még messze vagyunk ettől?

- Úgy gondolom, ettől még távol vagyunk, de egy dolgot el tudok mondani, tudjuk azt, hogy mennyire versenyképes ez az autó. Ha valaki kint áll a szakaszok mellett és nézi a percenként, kétpercenként elhaladó autókat, nem tudja megmondani a különbségeket, mivel időben olyan kicsik a differenciák a World Rally Car és és eközött az autó között. Ha ott állsz az út mellett, nem fogod tudni megmondani a különbséget.

- Mi a helyzet az új gyártókkal, akik jönnének, ha tegyük fel, ez lenne a World Rally Car formula? Vonzóbb lenne ez az új gyártók számára? Ennek az autónak a fejlesztési költsége jelentősen kevesebb, vagy többé-kevésbé ugyanannyi, mint a jelenlegi formuláé?

- Úgy gondolom, ennek az autónak a fejlesztés költsége nagyon hasonló a World Rally Car-hoz, mivel meg kell tervezed az autót. A fejlesztési kutatásaink legnagyobb része az említett sorozatgyártású alkatrészek beszerzése. Nagyon sok időt töltöttünk ezzel. Az üzemeltetési költség azonban jelentősen kevesebb, mint a Szuper 2000-es autóé. Az alkatrészek növelt élettartama teszi ezt a szintű autót annyira költséghatékonnyá, amennyire csak lehet.

- Izgalmas lesz meggyőződni erről. Mikor fogjuk látni versenykörülmények között a szakaszokon?

- Első alkalommal VIP autóként láthatjuk az Ypres Rally-n a mezőny előtt, Thierry Neuville fogja vezetni. Valójában először mi, mint M-Sport Elfyn Evans-szal fogjuk futtatni az autót a Finn Rally-n. Már előtte is lesznek autók az Észt Rally-n és a világ más részein, de a rali világbajnoki bemutatkozásra Finnországban kerül sor.

- Malcolm, gratulálok az M-Sport fiainak, lányainak ehhez a fantasztikus kinézetű autóhoz! Szép munka volt!

- Köszönöm!

 

Andrew