Get Adobe Flash player

Ralisport ABC - Menetlevél

 

Menetlevél

 

Még napjainkban, a másodperc pontosságú GPS nyomonkövetés idején is elengedhetetlen a menetlevél. A navigátor ezt használja arra, hogy kiszámolja, mikor kell megérkezniük a következő időellenőrző állomásra, ahol azt a menetlevélen igazolják a sportbírók. A gyorsasági szakasz végén a beíró állomás sportbírói is a menetlevélen rögzítik az elért időeredményt. Ez teszi lehetővé a későbbi számítógépes kiértékelésnél a hibák gyors pontosítását és helyesbítését.

A menetlevél nem csak egy kártya, sokkal inkább egy kis füzet, mely indigós, az eredeti oldal alatt indigóval két másolat keletkezik. A versenyzők nem is egyet használnak ebből, általában a szervizparkba történő visszatéréskor új tömböt kapnak. Mikor leadják a betelt tömböt, az egyik másolatot megtartják belőle, a másik kettő példány a szervezőkhöz kerül.

A verseny kezdetén minden navigátor felírja a nyitó időellenőrzőre, azaz a TC0-ra vonatkozó előzetes rajtidejét a menetlevélre. Ezt általában ceruzával teszik, hogy javítható legyen. A sportbíró ráírják az aktuális rajtidőt, és útjára indítják a párost.

Ettől az időponttól fogja számolni a következő időellenőrző állomás aktuális érkezési idejét a navigátor, majd a kiszámolt időben fogja bemutatni az ott posztoló sportbíróknak, akik szintén feljegyzik rá az aktuális időt. A folyamat ez a verseny rajtjától egészen a céljáig.

A navigátorok a gyorsasági szakaszokat megelőző időellenőrzőkön az ablakukon keresztül adják ki kezeltetésre a menetlevelet, hiszen akkor már beöltözve, bekötve várják a három perc múlva soron következő rajtot. Máskor azonban, legfőképpen a szervizparkok bejáratánál kiszállnak, hiszen az a húsz másodperc is, amíg a menetlevél kezeltetése tart, fontos a javítások elvégzésére. Ekkor a navigátorok gyalog jutnak el a szervizsátrukig.

A menetlevél alapvető fontosságú a pilóta és a navigátor számára, csak a sportbírók javíthatnak bele, ha elvesztik a versenyzők, kiszálltak a versenyből.

 

Andrew