Get Adobe Flash player

Hírek: Jipocar Czech National Team - Egy privát csapat élete

 

Egy privát csapat élete

 

Martin Prokop a tízedik szezonját kezdheti meg jövőre a rali világbajnokságon, a következő idényben elérkezhet a századik futamához is. A cseh pilóta ezzel messze a legtapasztaltabb kelet-európai versenyző a ralisport legfelsőbb kategóriájában.

Csapata, a Jipocar Czech National Team 2013-ban regisztrált világbajnoki alakulatként vett részt a sorozatban. A privát csapatok generációkon keresztül képezték az autósport világbajnokságok gerincét. Mielőtt a Grand Prix-k a Forma-1-es sorozattá formálódtak volna, a versenyzők legszínesebb képviselői által rajthoz privátként. Martin Prokopot aligha lehetne ennyire színes egyéniségnek mondani, de nem kétség, ugyanolyan elkötelezett és elszánt, mint bárki más, és nagyon sok célja van.

Prokop és csapatvezetője, Quirin Müller mesél most arról, hogy milyen számukra a sportág csúcsán versenyezni.

 

- Érzed azt, hogy az FIA emberei méltányolnak és akarják, hogy részt vegyél a világbajnokságon?

Martin Prokop: - Ez az, ami miatt nem voltam boldog, amikor megérkeztünk a World Rally Car-unkkal. Senki sem üdvözölt minket. A tisztviselők nem voltak tisztában azzal, milyen keményen kellett dolgoznunk ahhoz, hogy ilyen szinten versenyezhessünk. A legfőbb jellemző egy privát csapatnál, hogy csak néhány ember van, nekik kell megoldaniuk mindent. Vannak a szerelők, egy menedzser, egy mérnök és senki más, aki az időjárással, az úttal kapcsolatos információkkal foglalkozna, aki a technikai dolgokról informálódna. Nagyon nehéz egy kis csapattal dolgozni. Semmilyen kis segítséget nem kaptunk, nem volt semmilyen kis utalás arra, hogy értenék, mit is csinálunk. Ez volt a legnagyobb probléma 2012-ben. A többi World Rally Car-os csapattól messze kaptunk helyet a szervizparkban, a kis privát csapatok mellett, kis területen, ahol a teherautóink el sem fértek.

2013-ra hivatalos csapatként neveztünk az FIA-nál. Ez az év sokkal jobb volt, mert befizettük az extra díjat, így a nagy csapatokhoz hasonlóan elég helyünk volt. Még mindig megvolt ugyanakkor az érzés, hogy a végén vagyunk a sornak, és senki sem ismert el minket a játék részeként. Sok pénzt kell fizetni, hogy meglegyenek a jogaink. Nem az a rendszer ez, amit mi szeretnénk, de ez az a játék, amit játszani kell, ha valaki itt akar lenni.

Sok dolog könnyebb így, mert az FIA odafigyel sok részletre. Együttműködnek velünk, információkat adnak, meghívnak bennünket a hivatalos megbeszélésekre, ahol első kézből kapunk információkat, szóval ilyen szempontból jobb.

Quirin Müller: - Nem minden jobb ugyanakkor. A tesztelés egy dolog. Regisztrált csapatként tíz tesztnapot engedélyeznek nekünk az egész évben, plusz a teszteket a saját otthoni tesztpályánkon. A privát csapatok tesztkorlátozása egy nagy probléma.

- Mi a különbség az autótok és Neuville, Ostberg vagy Novikov autójának specifikációja között?

Quirin Müller: - Úgy gondolom, kilencvenöt százalékban ugyanazok. Megkapunk minden új specifikációt az M-Sporttól, ha szükségünk van rá, ha ki tudjuk fizetni, nagyjából tehát a legutolsó specifikációnk van. Természetesen a legfőbb ok egy privát versenyzőnél, ha a versenyző nem a csúcssebességen megy, mint a többi pilóta, hogy Martin az autó tulajdonosa! Tudja, ha összetöri, sok pénzbe fog kerülni, és csak akkor elég a költségvetésünk a teljes szezonra, ha minden jól megy. Ha összetörné, nem tudnánk befejezni a szezont. Egy olyan pilótának tehát, mint Martin, felelősségteljesnek kell lenni, nem lehet nagy kockázatokat vállalni a buta helyzetekben, mikor nincs rá szükség. Martin okos, használja a fejét vezetés közben.

- Szükséges a két autó a bajnokság teljesítéséhez?

Quirin Müller: - Kezdetben az egyik autót murván, a másikat aszfalton használtuk. Amikor 2012-ben Németországban jött a szerencsétlenség az aszfalt autónkkal, ami kigyulladt, egy éven keresztül ugyanazzal az autóval kellett csinálnunk az összes versenyt. Jövőre túl drága lenne felületenként kijelölni egy autót, úgyhogy keverni fogjuk őket.

- Vannak olyan szabályok, melyekről úgy gondoljátok, hogy meg kellene változtatni, hogy könnyebbé tegyék az olyan csapatok működését, mint amilyen ti is vagytok?

Quirin Müller: - Egy dolgot lehetne törölni, azt, hogy mennyi futamon keresztül kell használni az egyes alkatrészeket. Sokkal költséghatékonyabbá tenné a privátok számára a dolgokat, ha gazdaságilag jobb időpontban cserélhetnénk az alkatrészeket. Talán az is segítene, ha a tesztszabályokat megváltoztatnák, de alapvetően rendben van a privátok számára, ahogyan most van.

- Mi a legszebb emlék ebből az évből?

Quirin Müller: - A németországi negyedik hely. Tavaly az lett a legrosszabb emlék, amikor elvesztettük az aszfalt autónkat. Tavaly azt mondtam Martinnak, hogy többet nem megyünk Németországba. Mindig balszerencsénk volt ott, de aztán ott érte el a szezon legjobb eredményét! Most azt mondjuk, többet nem megyünk Franciaországba, mert ott balszerencsénk volt idén, de úgy gondolom, jövőre újból el kell mennünk oda…! 2013 privátként nagyon jó év volt nekünk. Több pontot szereztünk a szezon folyamán, mint amit gondoltunk az idény elején, hogy lehetséges – 63 pont a tíz versenyből, amelyeken célba értünk és legjobb privát autóként kilencedikek lettünk a bajnokságban. A csúcspont Németországban volt, ahol volt egy pont, amikor harmadik helyen álltunk, mikor Thierry kicsúszott, így az első dobogónkban reménykedtünk. De általánosságban boldogok vagyunk. Ha nem lett volna a franciaországi és a finn kiesés, talán egy hellyel még előrébb tudtunk volna végezni a bajnokságban.

- Mennyire súlyos számotokra a televíziós közvetítési jogok korlátozása és a filmezésnek a lehetősége?

Martin Prokop: - Jó kérdés. Ez egy nehéz része a játéknak nálam. Össze kell hozom a költségvetést úgy, hogy a televíziós cégek támogatása nagyon alacsony, és ki kell elégítenünk a szponzorainkat. Nem egyszerű ez számomra, minden évben abban reménykedek, hogy jobb és jobb lesz a támogatás a rali világbajnokságtól. A cseh fanok imádják a ralisportot, a cseh ralis közösség hatalmas támogatást ad, de nem látják a képeket, nem mennek fel az internetre. Remélem, a rali világbajnokság munkája ennek megfelelően mozdul előre és az embereknek nem kell napokat várni arra, hogy a TV-ben láthassák.

- Hogyan érzed, lehet privát csapatként versenyezni a világbajnokságon?

Martin Prokop: - Többé-kevésbé jól mennek a dolgok az M-Sport támogatásával, azzal, hogy megkapjuk az alkatrészeket és az információkat tőlük. Jól működik, de nem egyszerű. Az év nagy részén működik a dolog, de az év végén nagyon nehéz a büdzsé miatt, mivel az kimerül, és nem tudni, mi fog történni a következő évben. Az év második része sosem könnyű, de tisztában vagyunk vele, hogy nagy versenyeket akarunk csinálni kis költségvetésből.

- Ki a legnagyobb kereskedelmi partneretek, a Jipocar?

Martin Prokop: - Sok fontos támogató van, mint például a Jipocar és a Praga. Az ő támogatásukkal sikerül a szezont teljesítenem. A Praga egy kereskedelmi vállalat, nagy figyelmet fordítanak most az autósportra, go-kartokon és a kart sportban dolgoznak, de most kezdenek el pályaautókkal is foglalkozni, úgyhogy ez egy nagy kereskedelmi vállalat.

- A jövő évben mit szeretnél csinálni?

Martin Prokop: - Maradni szeretnék a világbajnokságon. A szezon végén mindig ez az, amit akarok – vissza akarok térni Monte-Carlóba ismét, mert ha nem térek vissza, mindennek vége lesz. Ott akarok lenni és remélhetőleg annyi versenyt csinálni, amennyit lehet. Szeretnék elmenni Ausztráliába jövőre. Meglátjuk. Ha meglesz a költségvetésünk a teljes szezonra, teljes szezont fogunk csinálni, de jelen pillanatban kicsit ideges vagyok, mivel nem vagyok benne igazán biztos, hogy mennyi pénzt fogunk összeszedni.

- Mit csinálnál, ha nem lenne ralicsapatod?

Martin Prokop: - Segítenék az édesapámnak a cégében. El fog jönni ez az idő is, úgyhogy örülök minden esztendőnek, amit a ralisportban tölthetek. Meglátjuk, hány év fog még összejönni.

 

Mára már az is kiderült, nem kell, hogy ideges legyen a korábbi junior világbajnok, hiszen úgy néz ki, összeállt a költségvetésük, és az ausztrál versenyt kivéve ott lesznek a jövő évi világbajnokság minden egyes fordulóján. A 31 éves Prokop továbbra is a Jipocar Czech National Team színeiben versenyez, mely az idei évhez hasonlóan jövőre is hivatalos csapatként képviseli magát a ralivilág csúcsán, ráadásul hat versenyen egy második autót is indítanak.

 

Andrew

 

2013. december 22.