Get Adobe Flash player

Monte-Carlo Rallye 2014 - 3. nap

A Monte-Carlo Rallye 3. napja

 

Négy szakasz, nyolcvan gyorsasági kilométer, ennyit írtak elő a szervezők a Monte-Carlo Rallye befejező napjára. Ez nem sok, de a Montén, legfőképpen a Turini-hágón bármi előfordulhat.

A Michelin autósport részlegének vezetője, Jacques Morelli már a délelőtt folyamán megerősítette, egészen más kihívásokkal kellett a csapatoknak és a versenyzőknek szembenézniük ezen a Montén, mint az előző években. „Nagyon-nagyon vizes idén, hihetetlenül vizes. Sokkal kevesebb a jég és a hó, de ez más kihívásokat tartogat a versenyzőknek. Ez Monte-Carlo varázsa” – mondta el a szakember. Az enyhébb időjárás ugyanakkor azt jelentette, a verseny folyamán a párosok ugyanúgy a hógumikat használják, amik most nem a jeget és a havat törték, hanem mintázatukkal a vizet próbálták elvezetni.

Mivel a jégkémek hóesésről számoltak be, az élmezőny minden tagja szöges gumikkal vágott neki a világ egyik leghíresebb gyorsaságijának a délután megrendezett első körben. A havazás azonban nem bizonyult erősnek, bár a körülmények így sem voltak túl kedvezőek, egy rövid havas részt kivéve állt a latyak és a víz mindenütt. Hasonlóak voltak a feltételek a másik pályán is, Sospelben, ahol már két szög nélküli hógumival álltak rajthoz az autók.

A 23 kilométeres La Bollene Vesubie-Turini-hágó-Moulinet szakaszon a leggyorsabb három a körülmények ellenére egy másodpercen belüli időt autózott. Bár állítása szerint nem vállalt kockázatot, a gyorsaságit a versenyt vezető Sebestien Ogier nyerte Jari-Matti Latvala és Bryan Bouffier előtt. A versenyt vezető francia bizonyult a legjobbnak aztán a következő különpróbán is. A legjobb tízben mindössze egy helycsere történt a kör folyamán, Mikko Hirvonen megelőzte csapattársát, Elfyn Evans-ot, aki érthető módon nem tette fel a csomagtartóban lévő szuperlágy aszfaltgumijait.

Befejezésként jött a hosszú kések éjszakája, a lámpasorok hosszan hasítottak az Alpok sötétjébe. Ez azonban nem úgy alakult, mint ahogyan bárki számított volna rá, hiszen már a Gilles Panizzi kormányozta előfutó autó is belecsúszott a hófalba, ahonnan csak öt perc után szabadult. A rajtot emiatt elhalasztották, majd néhány kocsit követően törölték is a Turini-hágó másodszori teljesítését. Történt ugyanis, hogy Jaroslav Melicharek a hármasba ragadt váltónak is köszönhetően szintén a hó fogságába került, a mögötte rajtolók pedig nem tudták kikerülni. A Ford néhány perc után kiszabadult a fogságból, de a körülmények irreálisak voltak. Latvala a célban megjegyezte, nem tudja, négykerékhajtás nélkül hogyan jutott volna át.

A finn az utolsó szakaszon rápattant a gázra, és kiváló időt autózott. A többiekkel együtt Ogier is nagyon le volt maradva a szakasz közepén tőle, de a francia megpróbált visszajönni. Mindössze kéttizeddel, de kikapott, így az évad első Power Stage győzelmét a Volkswagen finnje könyvelhette el. Ogier két pontot, Kris Meeke egyet vihetett ezzel haza.

A versenyt ugyanakkor Ogier nyerte, aki csütörtök délelőtti küszködése után nagy felzárkózást mutatott be, és nyerte meg a futamot. Másodikként a privát színekben rajthoz álló Bryan Bouffier ért célba. A Citroen csapata és pilótái elégedettek voltak, Kris Meeke élete első világbajnoki dobogós helyezését szerezte meg, a negyedik helyen pedig márkatársa, Mads Ostberg érkezett.

Jari-Matti Latvala végre célba ért Monte-Carlóban, utána az M-Sport ifjú titánja, Elfyn Evans, majd Andreas Mikkelsen következett. Melicharek a problémái ellenére célba ért, a nyolcadik lett. Matteo Gamba egy öregecske Peugeot 207-tel megmutatta, Szuper 2000-es kocsival is lehet keresnivalója az embernek, kilencedik helyével megnyerte kategóriáját is. Yurij Protasov zárta tízedikként a viadalt.

Nem ért célba Mikko Hirvonen, akinek Ford Fiestájában az utolsó szakasz előtt tönkrement a generátor. A finn mindent megtett, hogy célba érjen, az M-Sport sajtóközleménye szerint még a szélvédőt is kivették, hogy ne kelljen az ablaktörlőt használni, de az akkumulátor nem bírta.

A WRC 2-ben a Fiesta R5-ök házi versenyét Protasov nyerte, Lorenzo Bertelli egy hajtáshibát szerencsésen megúszva feljött a második helyre. A páramentesítő hibája miatt időt vesztő Robert Barrable állhatott még fel a dobogóra.

A WRC 3 egyetlen indulója, Quentin Gilbert célba érésével bezsebelte a maximális pontszámot. Itt kell megjegyezni, hogy az ugyancsak egy Citroen DS3 R3T-vel versenyző Sebastien Chardonnet számtalan összkerékhajtású kocsit megelőzve az abszolút értékelés tizenegyedik helyén zárta a viadalt!

A szezon nagy kérdése, hogy Sebastien Ogier-t meg lehet-e valahol is szorítani, és ha igen, ki tudja ezt megtenni? A folytatásra nem egész három hetet kell várni, a következő futamra Svédországban kerül sor.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 55min 14.4sec
2. Bryan Bouffier M-Sport Ltd Ford Fiesta RS WRC +1m 18.9s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 54.3s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +3m 53.9s
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +6m 8.3s
6. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +8m 37.4s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +11m 42.3s
8. Jaroslav Melicharek Slovakia WRT Ford Fiesta RS WRC +21m 56.2s
9. Matteo Gamba Peugeot 207 S2000 +23m 50.7s
10. Yuriy Protasov Ford Fiesta R5 +25m 42.8s

 

Andrew

 

2014. január 19.