Get Adobe Flash player

Monte-Carlo Rallye 2014

A tavalyi évad szezonzárójának utolsó napját követően mindössze 61 nappal ismét harcba száll a rali világbajnokság mezőnye, a 2014-es nyitány a hagyományok szerint Monte-Carlóban zajlik.

Kétség kívül a megjósolhatatlan időjárás és ebből adódóan a kilométerről kilométerre változató útviszonyok nyújtják a legnagyobb kihívást a versenyzők számára a világ legrégebbi raliversenyén. A Monte-Carlo Rallye-t a szakértők a három legpatinásabb autóverseny közé sorolják az Indy 500 és a monacói Forma-1-es nagydíjjal karöltve, de van, aki negyedikként hozzáteszi a Dakar Rally-t is.

Az 82. alkalommal megrendezésre kerülő esemény teljesen megújult, útvonala kilencven százalékban eltér az előző évihez képest. Az első két nap a regnáló világbajnok, Sebastien Ogier szülővárosa, Gap környékén zajlik, a mezőny az utolsó négy szakaszra autózik át Monte-Carlóba.

Több szabálymódosítás lépett életbe az új szezon kezdetével. Eltörölték a murvás versenyeken alkalmazott kvalifikációt, aminek értelmében a rajtsorrendre is új előírásokat vezettek be. A versenyek első napján az 1-es és 2-es prioritással rendelkező versenyzők a bajnoki pontverseny állásának megfelelően indulnak, a második és harmadik nap sorrendje pedig az előző nap végi állásnak lesz a fordítottja. A Rally 2-es szabály szerint visszaálló autók minden kihagyott szakaszért 7 perc büntetőidőt kapnak. A Rally 2 alkalmazása most is a versenyszervezők döntése, Monte-Carlóban például a versenyzők nem élhetnek a szabállyal.

A versenyek életébe következetességet hozva, ezáltal a promótert segítve, a versenyeknek fix formátumot kell követniük csütörtök-vasárnap lebonyolítási renddel, ugyanakkor ez a szezon első két viadalára nem érvényes az elhúzódó szabályalkotásnak köszönhetően.

A csapatok megállapodtak a technikai szabályok befagyasztásában, ami azt jelenti, hogy a legújabb szoftvereken, az új futómű beállítási lehetőségeken, néhány mechanikai módosításon kívül csak a rendelkezésre álló jokereiket vehették igénybe technikájuk csiszolására.

Ezekből a Volkswagen használta ki a legtöbbet, az újdonsült világbajnok a fentieken kívül új erőátviteli és motoralkatrészeket homologizált, de módosították a motor és a váltó felfogatását is a Polo R WRC-ben. Ogier nyilatkozataiban máris azzal ijesztgette az ellenfeleket, hogy a Polo, amivel nem sok gondja adódott a csapatnak az első szezon során, a módosítások után még megbízhatóbb lett.

A versenyzői felállásban sem történt változás, annyit azonban kinyilvánított a csapat, hogy Sebastein Ogier és Jari-Matti Latvala egyenlő esélyekkel kezdheti az évet. Ők a Volkswagen két utolsó karosszériáját használják az idénynyitón, előbbi autója kettő, utóbbié egy futamot teljesített eddig, Andreas Mikkelsen viszont egy ötversenyes géppel rajtolhat el. A jégkém teendőket Ogier esetében Nicolas Vouilloz, Latvalánál Toni Gardemeister, Mikkelsennél pedig David Doppelreiter látja el.

A német csapat kezdte el a legkorábban a felkészülést a Monte-Carlo Rallye-ra, a wales-i idényzáró után két héttel már Gap közelében teszteltek.

Míg a Volkswagen nyugodtan dolgozott, a többiek a csapatösszeállításokkal voltak elfoglalva, értékes időt veszítve a Monte-Carlo Rallye-ra történő felkészülésben.

A korábbi világverő alakulatnál, a Citroennél most először fordult elő, hogy teljes egészében új versenyzői felállással kezdenek egy idényt, ráadásul francia pilóta nélkül. Mads Ostberg és Kris Meeke feladata a futamgyőzelmek elérése. Monte-Carlóban Ostberg jégkéme édesapja, Morten lesz, Meeke-é pedig Mark Higgins, de a csapat a Meteo France megbízható időjárás előrejelzéseire is nagyban számít.

A franciák két részre osztották a felkészülést, karácsony előtt mindkét pilótájuk két napot vezethette a DS3-at állandó körülmények között azért, hogy szokhassa a technikát. Néhány nappal a verseny előtt trükkössé tette a Citroen a helyzetet a versenyzők számára, szöges abroncsokkal kellett száraz úton menniük, aszfaltgumikkal havon, de meg is keverték az egyes gumitípusokat az autón.

A Citroen Racing egyáltalán nem változtatott a DS3 WRC-n, a csapatnál hat korábbi karosszéria vár bevetésre és egy tartalékban. Ostberg Monte-Carlóban a legutolsó, 19-es számú, 2013-ban épített kasztnit használhatja, míg Meeke az egy évvel korábban készített 17-est.

A Citroen Racing fókuszában jól láthatóan a túraautó világbajnokság áll, ha nem lesznek megfelelően az eredmények a rali világbajnokságon, könnyen lehet, hogy gyári csapatként utoljára látjuk őket idén.

Az M-Sport a tavalyihoz hasonlóan idén is a Ford technikai támogatásával, de privát alakulatként nevezett. Elvesztették főszponzorukat, Katart és távozott mindhárom tavalyi versenyzőjük. A tapasztalat és a fiatalság egyfajta keverékeként a csapathoz visszatérő Mikko Hirvonennel és a WRC Academy 2012-es bajnokával, Elfyn Evans-szal vágnak neki a szezonnak, hozzájuk a saját nevén futó alakulat színeiben Robert Kubica csatlakozott. A korábbi Forma-1-es pilóta azért választotta az M-Sportot, mert nem akarta elveszteni eddigi partnerét, a Lotos-t. Mindhárom versenyző 2012-es építésű kocsival kezdi a szezont. Technikai fronton egyelőre nincsen nagy változás leszámítva az aszfaltra homologizált új sebességváltó áttételeket, az M-Sport tavaszra ígér egy nagyobb fejlesztési csomagot. Kubica autóján annyi módosítást engedélyezett az FIA a lengyel sérült jobb karja miatt, hogy egy pneumatikus működésű váltókart szerelhettek be a kormány mögé bal oldalra, aminek a kapcsolási ideje nem kevesebb a hagyományos, mechanikus szekvenciális váltóénál, valamint a kézifék is fordított elven, a kar nyomására lép működésbe.

A brit alakulat elég szűkös felkészülést tudhat a háta mögött, mivel a decemberre tervezett tesztet törölték. Helyette januárban készültek egy hetet, amit a Fiesta RRC változatával a Jannerrallye-t megnyerő Kubica esetében hátráltatott az a tény is, hogy a versenygépet szállító teherautó Ausztriából Franciaország felé tartva lerobbant. A lengyel ezzel egy tesztnapot veszített.

A jégkém feladatokat a négyszeres világbajnok testvére, Timo Kankkunen látja el Hirvonen esetében, míg Evans-nak édesapja, a többszörös brit bajnok Gwyndaf segít a szakaszok feltérképezésében.

Intenzív felkészülési éven van túl a Hyundai, melynek során új létesítmény hoztak létre Európában az autósport részlegük számára, felállítottak egy nagy tapasztalattal rendelkező agilis szakembergárdát, új autójukkal pedig a tizenhat teszt során nem kevesebb, mint nyolcezer kilométert futottak. A Hyundai Motorsport ezzel készen áll a megmérettetésre.

A dél-koreaiak állandó versenyzője Thierry Neuville lesz, a másik autóban Dani Sordo, Juho Hanninen és Chris Atkinson váltják egymást futamról futamra. Az idénynyitóra Sordo kapta meg a lehetőség. A versenyzők és az i20 WRC mellett egy nyolcvan fős stáb jelent meg Monte-Carlóban. A belga párost Bruno Thiry, míg a spanyolt Enrique Garcia Ojeda segíti jégkémként.

A Michel Nandan vezette csapat egyik kulcsembere az a Paul Murphy, aki az előző szezonban Neuville autójának mérnökeként tevékenykedett az M-Sportnál. Murphy a Hyundai-nál is ezt a szerepkört fogja betölteni.

A dél-koreaiak a szezonnyitóra hatnapos havas és száraz felületen zajló teszttel készültek december közepén, melyet a verseny előtti héten Grenoble közelében megtoldottak még egy-egy nappal. A csapat nem tűzött ki maga elé különösebb célokat, tanulni szeretnének, amihez a célba érést tartják fontosnak. Az összegyűjtött tapasztalatokat 2015-ben szeretnék kamatoztatni, amikor a tervek szerint egy új típusú autóval szállnak versenybe.

A Monte a versenynaptár egyetlen olyan futama, ahol a versenyzők négyfajta abroncsból választhatnak. A 18 collos hógumikból szöges és szög nélküli változat, a hagyományos aszfaltabroncsokból pedig a lágy és a szuperlágy verzió áll rendelkezésükre. A csapatok 82 darab gumival gazdálkodhatnak (24 szöges és 10 szög nélküli hógumi, valamint 24 lágy és 24 szuperlágy abroncs), melyekből negyvenet használhatnak fel a viadal során.

Az FIA négy gumibeszállító termékeit hagyta jóvá, a Michelinhez és a DMACK-hoz a Hankook és a Pirelli csatlakozott. A WRC-s csapatok azonban – egyelőre – egyöntetűen a francia cégnek szavaztak bizalmat.

 

Andrew

 

2014. január 15.