Get Adobe Flash player

Svéd Rally 2014

A rali világbajnokság egyetlen igazi téli versenye, a Svéd Rally mindig is különleges kihívást tartogat a versenyzők számára. A hóval és jéggel borított szakaszok, valamint a szöges gumik az évad egyik leglátványosabb küzdelmét biztosítják a rajthoz állóknak és a rajongóknak egyaránt.

A verseny kulcsa a gumiabroncs, a fekete mágiát a svéd megmérettetésre 380-384 darab 20 milliméter hosszú szöggel látják el, melyek 6,5-7 milliméter hosszan állnak ki a futófelületből. Ezek a volfrámból készült szögek törnek utat a lefagyott felületbe, és – bármilyen meglepő – nagyobb tapadást biztosítanak, mint amilyet a murvás versenyeken az oda való gumik elő tudnak állítani.

A Michelin az X-Ice North 2-es abroncsot szállítja Skandináviába, míg hosszú idő után ismét feltűnnek a Pirelli gumijai a világbajnokság keretén belül egy WRC autón, Henning Solberg szavazott bizalmat a Sottozero Ice abroncsoknak. A párosoknak 28 gumi áll rendelkezésükre a verseny során.

A versenyzőknek azonban óvatosnak kell lenniük. A szokatlanul meleg időszak után a verseny előtt nem sokkal esett nagyobb mennyiségű hó a viadalt vendégül látó Varmland régióban, így a privát utakon az nem fagyhatott még rá igazán az úttestre. Az autók a puha havat valószínűleg gyorsan le fogják takarítani itt, az előbukkanó murva pedig meg fogja enni a szögeket, aminek hatására a tapadás drasztikusan le fog csökkenni.

Az idénynyitó Monte-Carlo Rallye-n a korai kiesésekkel némi csalódást okozó újonc Hyundai csapat az északi sarkkörhöz közel, a finnországi Rovaniemiben ötnapos teszttel készült, hogy megtalálja az i20 WRC legjobb havas beállításait, melyet további kettővel megtoldottak még a rajt előtt. Az állandó pilóta, Thierry Neuville mellé érthető módon a csapat skandináv versenyzője, Juho Hanninen csatlakozik. „Svédország egy speciális verseny, ahol számos kihívással találjuk szembe magunkat: biztosítanunk kell, hogy az autó extrém alacsony hőmérsékleten is működjön, főleg a közúti szakaszokon, ahol a motor nem olyan nagy fordulatszámon dolgozik, de abban is biztosnak kell lennünk, hogy jó beállításai legyenek az autóinknak, ami a lehető legnagyobb tapadást és stabilitást adja. A harmadik fő kihívás a hófalak jelenléte az út szélén. Nagyon könnyen eltömít mindent a motornál, még a legkisebb ütközés esetén is” – mondta el a Hyundai Motorsport igazgatója, Michel Nandan. Hanninen a Dani Sordo által Monte-Carlóban használt 1-es karosszériaszámú kocsival áll rajthoz, melyben egy kapcsoló dobta be a törülközőt a hercegségben. Neuville új autóba ülhet bele, a 3-as számú kasztnit használja majd.

Mint ahogyan a többi csapat, az M-Sport is extra védelemmel látta el a Ford Fiesta RS WRC-ket, hogy a szöges gumik ne tegyenek kárt az autókban, a beszerelt fűtés pedig a versenyzők komfortját szolgálja. A brit alakulathoz visszatérő Mikko Hirvonen kétszer nyert már itt Forddal, egyszer ráadásul ezzel a modellel. A tesztek után így nyilatkozott a finn: „Nem éreztem sokkal másabbnak a Fiestát, mint amire emlékeztem, hogy korábban hogyan vezettem. Mindig is jó volt a gyors szakaszokon, ez volt mindig az egyik erősségünk, és most is így érzem.” Hirvonentől elvárható, hogy a győzelemért szálljon csatába, nem úgy csapattársától. A fiatal Elfyn Evans-nak ugyanis ez lesz az első igazi havas versenye pályafutása során. A szintét Fordot hajtó Robert Kubica elmondta, nem tudja, mit várjon, hiszen ilyen körülmények nem autózott még, de nagy várakozással tekint az esemény elé.

Az M-Sporttól kap autót Henning Solberg és mostohafia, Pontus Tidemand is. Az egy évvel ezelőtt a műszaki hibáig remekül autózó fiatal svéd a Mountain Rally-val melegített, ahol legyőzte Mads Ostberget, igaz, ő a nagyobb sebességet lehetővé tevő szűkebb abroncsokkal futott, míg a citroenes pilóta a világbajnokságon használatos szélesebb gumikkal teljesítette a távot.

Ostberg márkatársa, Kris Meeke bevallotta, a monte-carlói harmadik helyezés után visszaül az iskolapadba, hiszen sem Svédországban, sem az azt követő mexikói és portugál viadalon nem indult még. Meeke Ostberg mellé beülve próbálta ellesni egy-két fogást a havas vezetés rejtelmeiből. A Citroen ebben az évben először indít három autót, a két állandó páros mellett Khalid Al Qassimi és navigátora, Chris Patterson áll rajthoz.

A Volkswagen az idénynyitó győzelme után csendben készült a Svéd Rally-ra, de céljuk nem lehet más, mint az itteni tavalyi siker megismétlése. Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala is vadonatúj autóval vág neki a viadalnak.

A csapatbajnokságba nevező Martin Prokop egy héttel a verseny rajtja előtt jelentette be, navigátort vált, Jan Tomanek ül vissza Fionába, „a WRC-be”. Nevezett, de pénzügyi okok miatt nem tud elindulni a PH Sportos Citroen DS3 WRC-vel Eyvind Bryinldsen, míg Richard Tuthill azért nem vehet részt a futamon, mert az R-GT kategóriás Porsche 997 GT3-nak nem tudták elintézni a homologizációját időben.

A hagyományos programhoz képest a Szocsi Téli Olimpiai Játékok miatt egy nappal előre hozott versenyen a mezőnynek huszonnégy szakaszt – ebből négyet Norvégiában – kell teljesíteni, ez 323 versenykilométert foglal magában.

 

Andrew

 

2014. február 3.