Get Adobe Flash player

Svéd Rally: a 4-re végződő évek

 

Mióta 1973-ban útjára indult a rali világbajnokság, mindig történt a Svéd Rally-k életében valami váratlan a 4-re végződő években. Az 1974-es viadal például elmaradt.

A Svéd Rally-k sorozata 1950-ben született meg Midnight Sun Rally néven, melyet akkor még nyári versenyként rendeztek meg. A Varmland régióban zajló viadal 1964-ben került át tél közepi időpontra.

1973-ban egyidejűleg vesztett értékéből a dollár és robbant ki október 6-án az arabok és Izrael között a háború, ami megindította az első olajválságot. 1973 októberének vége és 1974 januárja között az olaj hordónkénti ára megnégyszereződött. A francia miniszterelnök, Pierre Messmer hivatalosan is betiltotta az autósportot. Ezt csak az FFSA elnöke, Jean-Marie Balestre oldotta fel december 10-én, de ekkor már túl késő volt az 1974-es Monte-Carlo Rallye megszervezéséhez. Svédország – melynek energiafüggősége 77 százalékos volt a ’70-es évek elején – súlyos helyzetben találta magát az olaj- és gázellátás tekintetében, ami azt jelentette, hogy Monte-Carlóhoz hasonlóan az ő versenyüket is törölni kellett. Végül Portugáliában rajtolt el az 1974-es rali világbajnokság, ellentétben a Forma-1-es és a sportautó világbajnoksággal, mely sorozatok a terveknek megfelelően zajlottak le.

A hazai hős, Stig Blomqvist az Audi Quattro A2 nyergében hetedik, egyben utolsó Svéd Rally győzelmét aratta 1984 februárjában, annak az esztendőnek a kezdetén, melyet végül a világbajnoki koronával ünnepelt. Björn Waldegard 1979-es világbajnoki címe után ez volt Svédország második világelsősége a sportágban. Az Audi ebben az évben is uralta a futamot, Blomqvist mellett Michele Mouton és Per Eklund állhatott fel a dobogóra. Az eredmény a német gyár negyedik és egyben utolsó svédországi sikere volt.

A Svéd Rally 1994-ben nem szerepelt a „nagyok” világbajnoki kalendárjában. A viadal 43. eseményén a rajthoz állók nem szerezhettek egyéni és a gyártói pontokat, a futam mindössze a Formula 2-es bajnokságba számított bele. A svédek azonban ekkor is próféták maradtak a hazájukban, a versenyt Thomas Radström nyerte Toyota Celica Turbo 4WD-jével, míg a kétliteres géposztály győzelmét Per Svan szerezte meg az Opel Astra GSi-vel.

2004-ben meglepetés következett be. A Svéd Rally akkor ötvennégy éves történetében először állhatott fel latin pilóta a dobogó legmagasabb fokára. Igaz, fő riválisai, Marcus Grönholm, Markko Martin és Petter Solberg balszerencséjét használta ki Sebastien Loeb, de a francia nem érdemtelenül került be a történelemkönyvekbe, mint a futam első nem skandináv győztes. Ezt a tettet honfitársa, Sebastien Ogier tudta megismételni kilenc évvel később. 

A Svéd Rally-k történetében mindig is komoly félelmet okozott a kérdés, mi van, ha egyhébbre fordul az időjárás és nincsenek meg a kellő feltételek az igazi téli verseny megrendezésére. Példa nélküli, hogy az 1990-es futamot éppen az enyhe időjárás miatt kellett törölni. A 2014-es viadal előtti héten igazi téli időjárás uralkodott a Varmland régióban, negyven centi hó esett, a hőmérséklet pedig -10 °C volt Hagfors környékén. Minden arra utalt, hogy kitűnő körülmények fogadják a mezőnyt. Mégsem így történt. Az időjárás felelősök odafenn kellemes időt hoztak a futam napjaira, a hőmérő higanyszála -2 és +2 °C között ingázott. A korábban leesett hónak nem volt lehetősége az útra fagyni, sokkal inkább elkezdett olvadni. A versenyzőknek nagy fejfájást okozott, hogyan óvják szöges gumijaikat a murvás utakon, a shakedown unalomba is fulladt. Az igazi csapás pénteken érkezett, amikor egész délután eső esett. Valamilyen módon mindenki, versenyzők, csapattagok és nézők is túlélték a hétvégét, a célban pedig Jari-Matti Latvala és a Volkswagen örülhetett a legjobban.

 

Andrew