Get Adobe Flash player

Mentális tréning - Taxi Ausztráliába

 

Taxi Ausztráliába

A Rallytheworld emberei teljesen szétestek fejben. Taxi Ausztráliába? Nyilvánvalóan nem megvalósítható ez. Jari-Matti Latvala számára azonban a taxizásos téma a kulcs, hogy visszatérjen a pályára a Deutschland Rallye-n történt kiesést követően, ahol nem sokkal a vége előtt balesetet szenvedett. A Rallytheworld JML mentáltrénerével, Christoph Treierrel beszélgetett, akinek az a feladata, hogy a déli féltekén a Repülő Finn visszatérjen régi önmagához.

- Christoph, sok túlórád lehetett Jari-Mattival a Deutschland Rallye-t követően. Így volt?

- (Nevet.) Nem, nem igazán. Nyilvánvalóan csalódott volt az utolsó napi balesetét követően. Ki ne lenne az, amikor a győzelem látótávolságban van. De ez a sport: sokszor nagyon vékony a határ a győzelem és a vereség között.

- Milyen fajta munkát végeztél a Deutschland Rallye után?

- Beszélgettünk arról, hogy mi alakult rosszul. Az ok nem Jari-Matti mentális állapota volt, hanem a felkészülés egy része az útvonal egy adott szakaszára vonatkozóan, ami nem százszázalékosan volt jó.

- Mentáltrénerként nem tudsz mit tenni az útvonal egyes részeiben történő felkészüléskor. Mi volt a kihívás számodra?

- Felkészíteni arra valamiféleképpen Jari-Mattit, mint ami Németországban történt, ami már a múlté számára és most már teljes mértékben Ausztráliára tud fókuszálni. Sokat beszélgettünk egymással, átmentünk néhány fejlesztőprogramon. Azt lehet mondani, egy különleges felkészülés volt ez.

- Pontosan mit beszéltetek meg?

- Az egyik téma az önbizalom volt és hogy hogyan kell felülkerekedni az önbizalomhiányon, amikor a dolgok nem teljesen mennek a tervek szerint, mint ahogyan Németországban is történt, vagy korábban a Lengyel Rally-n.

- Könnyű azt hinni, hogy a versenypilóták nem ismerik az önbizalomhiány jelentését, és megvan mindig minden bizalmuk a saját képességeiket illetően.

- A versenypilóták is csak emberek, úgyhogy a kétely és a félelem csak természetes. Ez teljesen normális.

- Te hozod elő Jari-Mattinál ezeket a témákat vagy ő az, aki keres bizonyos szituációkban?

- Van egy nagyon jó asszisztensem Miikka Anttila személyében, aki a navigátora. Mindig vele lépek kapcsolatba először, mivel kívül-belül ismeri Jari-Mattit. Ő mondja el, hogyan mentek a dolgok a kocsiban. Aztán megyek Jari-Mattihoz, és megbeszélünk bizonyos szituációkat vagy a releváns problémákat. Mindenkinek jó ez a mód.

- Miról beszélgettetek a Lengyel Rally csalódást keltő eseményeit követően?

- A legfontosabb dolog az volt, hogy ismét győzelemre éhessé tegyük őt. Újra fel kellett vennie az érzést, mint amilyen volt is Finnországban – valami olyasmi, mint amit már csinált 2010-ben is. Nem csak győzni akarni kellett Finnországban, de igazán vágynia is arra a győzelemre.

- Úgy tűnik, ez jól működött. A Finn Rally első részében Jari-Matti harminc másodperc előnyt épített ki, és virtuálisan legyőzhetetlen volt. Seb Ogier is ugyanezt mondta. Milyenfajta állapotba került Jari-Matti, amikor hirtelen azt látta, hogy az előnye három másodpercre csökkent?

- Egy kulcsfontosságú pillanat volt az. Normál esetben alig beszélünk, amikor az autóban ül. Ugyanakkor ez alkalommal kapcsolatba lépett velem Jari-Matti. Korábban végigvettünk különféle forgatókönyveket a Finn Rally-val kapcsolatban. Azt is, hogy sokkal vezet, azt is, hogy kicsi az előnye. Az a tény, hogy az előnye fél percről hirtelen néhány másodpercre csökkent, egy sokk volt. Nem könnyű átkapcsolni egy nagy előnyről kicsire.

- Nincs sok időtök a szakaszok között beszélgetni. Hogyan sikerül visszahozni valakit a pályára ilyen gyorsan?

- Kulcsszavakkal. Minden versenyre van kettő vagy három. Ezek lényegében témák vagy megoldások, amiket a versenyt megelőzően átfogóan analizáltunk és megbeszéltünk. A kulcsszavak lehetővé teszik, hogy azonnal előhívjuk a problémára a megoldást anélkül, hogy meg kéne fontolnunk az okokat vagy a megközelítést. A finnországi szituáció ugyanakkor nem egy kulcsszóval volt kapcsolatos. A probléma nem Jari-Mattival volt, hanem az autóval, mivel a négy fék közül a továbbiakban az egyiket nem lehetett használni. Emlékeztettem őt a 2012-es Görög Rally-ra, amikor szintén fékproblémákkal küszködött, és túljutott rajtuk. Minden a pozitív gondolkodásról szólt, hogy van egy szituáció, és a problémát az irányítása alatt kell tartania. Ha egyszer megcsinálta ezt valaki, meg tudja tenni újra.

- Hatalmas volt Jari-Matti győzelmi öröme Finnországban.

- Hatalmas volt, de nem spontán.

- Pardon?

- A felkészülésünk alatt lelkiekben minden nap lejátszotta ezt a győzelmet. Minden nap megnézte, hogyan teljesítse ezt a célt. Amikor háromszázegyedik alkalommal éred el a célt háromszáz alkalommal lejátszva már a fejedben, kétségtelen, hogy öröm, de ez különbözik már a spontaneitástól, a meglepetés örömétől, amit akkor tapasztalsz, amikor egy régi barátod hirtelen belép például az ajtón. Ebben az esetben ez egy spontán öröm. Jari-Matti finnországi győzelme esetén ez egy kontrollált öröm volt.

- A Finn Rally egy döntő fontosságú pillanat volt Jari-Matti pályafutásában – mely során többet fejlődött sportemberként, mint a többi siker kapcsán?

- A Finn Rally egy nagy siker volt, de nézőpontom szerint az argentin győzelme sokkal fontosabb. Ott rájött, hogy anélkül tudja legyőzni Sebastien Ogier-t, hogy bármiféle problémából húzna hasznot. Argentína fontosabb volt, mint Finnország.

- Motivált és sikeres akar lenni mindenki. Vagy egy titkos tipped, ami mindig működik?

- Taxizás.

- Taxizás?

- Ez az egyik példám, hogy hogyan tudsz célokat felállítani. Túl gyakori, amikor negatív célokat állítunk fel magunknak: nem akarok dadogni vagy elpirulni, miközben beszélek. Vagy: nem akarok tétova lenni a vizsgám során. Amikor beülünk egy taxiba, azt mondjuk: az állomásra akarok menni. Nem mondjuk: nem a reptérre akarok menni. Vagy: nem a belvárosba akarok menni. Azt mondjuk: az állomásra akarok menni. Az agyunk szereti tudni, mit akarunk. Nem érdekes, mit nem akarunk. Ha tiszta a cél, van egy elérhető cél az agyunk számára – egy pozitív kép.

- Vannak mentáltrénerek a sportban, akik azt mondják, verseny közben nem kell gondolkodni. Mi a véleményed? Be vagy ki kell kapcsolni az agyat a sport során?

- Jobb kikapcsolni. De könnyebb ezt mondani, mint megtenni. A top sportembereknél mindennek automatikusnak kell lennie, amikor versenyeznek. Nincs idő gondolkodni. Gyakran a verseny után jön a probléma, amikor a sportemberek elkezdenek gondolkodni bizonyos szituációkon. Ez blokkot eredményezhet. Ez az a helyzet, melyben a sportpszichológusok és a mentáltrénerek a pénzüket keresik.

- Visszatérve Jari-Mattira: vissza kell hoznod a földre egy siker után?

- Nem. Vannak sportemberek, akiknél a siker esetlegesen túlzott önbizalmat eredményez, amit egy mentáltrénernek ellensúlyozni kell. Léteznek erre fejlesztőmódszerek. Jari-Mattinál ugyanakkor nem ez a helyzet. Ő nem ilyen ember, akit egy ilyen elragadna.

 

Andrew

 

2014. szeptember 6.