Get Adobe Flash player

Hibrid jövő a ralisportban - Elektromos raliautón dolgozik az M-Sport

 

Elektromos raliautón dolgozik az M-Sport

A rali világbajnokságon is részt vevő M-Sport elektromos raliautó fejlesztésébe kezdett.

A világbajnok csapatnál azt mondják, az új autóval – aminek a Ford Fiesta R5-ös adja az alapot valószínűleg – az egynapos brit versenyeket célozzák meg, hogy megtudják, mekkora versenytávot lehet megtenni az akkumulátorokkal.

„Mindig keressük annak a módját, hogy kihívásokkal állítsuk szembe magunkat. Ez pedig a következő lépés a technológiát illetően a sportban” – kezdte az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson. „Nem fogok elárulni semmilyen technikai részletet, nem árulhatok el, mivel más cégekkel is együtt dolgozunk, akik osztják ezt a nézetet, és aláírtunk egy szerződést, hogy nem adunk ki információkat, de legyen elég annyit elmondani, hogy dolgozunk rajta, és amennyiben mennek a dolgok és képesek leszünk folytatni és előrelépni, akkor remélem, hogy lehet egy olyan autónk, ami már az idén futni fog.”

A kísérleti autó egy R5-ös karosszériából készül, de nem ez lesz a végleges változat. Az autóval kapcsolatosan a fókusz a nemzeti szintű ralizáson van, Wilson egy fenntartható, négykerékhajtásos autót szeretne előállítani versenyképes áron. „Jelen pillanatban nem a rali világbajnokságról szól ez” – tette hozzá a cég tulajdonosa. „Mindaz, ami érdekel, hogy elkezdjük egy olyan autó gyártását, ami képes lesz egy egynapos esemény megnyerésére versenyképes áron. Kétségtelen, hogy van piac egy ilyen négykerékhajtásos autó számára, és biztos vagyok abban, hogy megvan a technológia erre. Ha megnézzük a modern elektromos utcai autókat, a feltöltések között 300-350 mérföldet is meg tudnak tenni.” Ez 480-560 kilométert jelent, szemben a BTRDA, a brit ralibajnokság második lépcsőjének eseményeivel, ahol 55-65 versenykilométert foglal magába egy viadal. „Egy BTRDA forduló vagy egy ilyen szintű esemény 35-40 versenymérföld nem olyan hatalmas etaptávolsággal.”

A projekt az M-Sport jövőbeli elkötelezettségét is alátámasztja arra az esetre, ha szabályváltozás történne és a rali világbajnokság az elektromos irányba mozdulna. „A rali világbajnokságon nincs ez az azonnali horizonton. Ne feledjük, legalább további három évünk van még ezekkel a fantasztikus szabályokkal, és nem szabadna semminek jönnie, ami veszélyeztetné ezt a stabilitást. Előre tekintve azonban meg kell néznünk az elektromos megoldások potenciálját, ez az, ami az egyik oka, hogy ezen dolgozunk.

Alapvető fontosságú, hogy az M-Sport az elektromos hajtású technológia fejlesztésében élenjáró legyen a ralisportban. Úgy vélem, hogy valamilyen módon, a jövő kihívásait szem előtt tartva azt lehet mondani, hogy ez lesz az egyik legfontosabb autó, amin dolgozunk.”

A Ford Performance globális igazgatója, Mark Rushbroook elmondta, az autógyár nem sürgeti az elektromos raliautó gyártásának megkezdését. „Ahogyan az utcai autós ütemtervünket nézzük, kétségtelen, hogy szétválnak a belső égésű motoros, a hibrid és a teljesen elektromos autók, és ugyanerre van szükségünk az autósportban is.

Nem feltétlenül akarjuk azt, hogy az összes sorozat elektromos legyen, egy keveréket akarunk. A rali világbajnokságtól azt várjuk, hogy továbbra is fejlett technológia legyen. Hogy készen áll-e ez a teljesen elektromos autókra? Nem, bár az olyan dolgoknak, mint amilyen az eTurbo is, lehet értelme.”

Nagy-Britanniában kifejlesztettek már egy elektromos raliautót a Project eRally fedőnév alatt. A Renault Zoe indult is már versenyeken, az autósport szövetség megszorításai miatt azonban csak olyan eseményeken vehet részt jelenleg, ami egy helyszínen zajlik. A kocsival a Junior és Szenior 1000 ralibajnokságot célozzák meg, melyet egyliteres autók számára írnak ki.

 

Andrew

 

2018. március 16.