Hibrid jövő a ralisportban - Gyári Skoda támogatás az elektromos raliautóhoz
Gyári Skoda támogatás az elektromos raliautóhoz
A Skoda Motorsport gyári támogatást biztosít a tizennégyszeres osztrák ralibajnok Raimund Baumschlager csapatának, melynek nevéhez fűződik az elektromos hajtású Skoda Kreisel RE-X1 kifejlesztése.
A Baumschlager Rallye & Racing a Kreisel Electric-kel együtt dolgozott az autón, de miután az RE-X1 nevű modell csaknem készen áll a versenyzésre, a Skoda bejelentette, segíti a projektet.
„A Skoda Kreisel RE-X1 egy izgalmas kombinációja a hagyományos és jövő orientált technológiának” – mondta el a Skoda Motorsport vezetője, Michal Hrabanek. „A legjobb tapasztalatunkat biztosítottuk, mely a rali Fabia immár három generációjának fejlesztésén alapul. A koncepcióautó a legutolsó generációs Skoda Fabia Rally2 evo minden beállítási lehetőségével rendelkezik, de teljesen elektromos a hajtásrendszere, és igazán hiszem, hogy a ralirajongók igazán érdekesnek fognak találni egy ilyen kombinációt.”
Az RE-X1 a Skoda Fabia Rally2 evón alapul, de a belsőégésű erőforrás helyett egy villanymotort építettek bele, ami 260 kilowattos csúcsteljesítménnyel és 600 newtonméter maximális forgatónyomatékkal rendelkezik. Utóbbi jelentősen nagyobb érték a Rally2-es Fabia 1,6 literes benzinmotorjához képest.
A megállapodás alapján a Skoda szorosan együttműködik a Kreisel Electric-kel az RE-X1 homologizációs folyamatában, hogy az autó az FIA égisze alá tartozó versenyeken is részt vehessen. Az első autó aszfaltos specifikációban épült meg.
Mielőtt a Skoda beszállt volna a projektbe, a BRR négyezer tesztkilométert tett meg az autóval, az RE-X1-et murván is kipróbálták már. Az osztrák alakulat folytatja az autó fejlesztését és tesztelését, a Skoda pedig készenlétben áll arra, hogy további technikai támogatást nyújtson.
A Skoda Kreisel RE-X1 a tervek szerint július közepén az osztrák bajnokság keretein belül megrendezésre kerülő Weiz Rally-n mutatkozik be versenykörülmények között.
„Nagyjából négyezer tesztkilométert tettünk meg az autóval” – nyilatkozta Baumschlager. „Nulláról indultunk, most pedig már elég jó az első versenyhez.”
A BRR szorosan együttműködik az osztrák autósport szövetséggel is, a Skoda Kreisel RE-X1 ezek után nemzeti homologizációval fog versenyezni, ami mellett született egy megállapodás is, hogy a prototípus teljesítménye a potenciális 680 lóerőről vissza lesz véve egy olyan szintre, hogy a Rally2-es autókhoz képest egyenrangú legyen.
„Együttműködtünk a szövetséggel a teljesítménykiegyenlítésen” – mondta el a csapattulajdonos.
„Sok munkát magunk végeztünk el, a Skoda Fabia Rally2 evo ellenében teszteltük ezt az autót. Azt akarjuk, hogy egyenrangúak legyenek az autók. Ha túl erőssé válnánk, le tudjuk venni a teljesítményt – a dolgok ezen oldala eléggé kontrollált, ez az azonban, amit akarok.”
Baumschlager bizakodó azzal kapcsolatban, hogy a kocsi akkumulátora képes megtenni egy teljes versenykört. „Ha két húsz kilométeres szakaszunk van egymás után egy hosszú közúti etappal, akkor talán kérnünk kell további öt percet az autó töltésére” – magyarázta. „Ez azonban elvégezhető bármely normál töltőállomáson.
Nem különbözik ez annyira a Mitsubishi Lancer Evo VII-től és a későbbi modellektől – úgy gondolom, egy negyvenöt literes tankkal rendelkeznek csupán, és meg kellett állunk feltölteni őket. Amikor a szervizbe érünk, az akkumulátor tizenhét perc alatt teljesen feltölthető. A szerelők a töltés alatt is tudnak dolgozni az autón – az egyetlen alkalom, mikor távol kell lennie mindenkinek az autótól, amikor az akkumulátort rácsatlakoztatják, illetve lecsatlakoztatják.”
Mint ahogyan a csapatával szintén elektromos autót fejlesztő Hayden Paddonnak, Baumschlagernek is tetszik a direkt hajtás, valamint a teljesítmény- és nyomatékleadás. „Némi időre van szükség ahhoz, hogy megszokja az ember, hogy nincsen kuplung” – mondta. „Tartod a fékkel, aztán mész. És ez tényleg megy! Autóként könnyebb ezt kezelni, mint egy R5-öst vagy R2-est. Nem kell váltanod, úgyhogy mindkét kezed a kormányon van folyamatosan. Százhetven kilóval nehezebbek vagyunk, ezt érzed, ami világos is – az autót azonban nagyszerű vezetni még így is.”
Andrew
2021. július 6.