Hibrid jövő a ralisportban - Milyen lesz a ralisport jövője?
Milyen lesz a ralisport jövője?
A Nemzetközi Automobil Szövetség és a rali világbajnokság résztvevői 2018 áprilisában, egy Genfben tartott találkozón megkezdték a tárgyalásokat a World Rally Car-ok jövőjével kapcsolatban, a témának része volt az alternatív energiaforrások potenciális használata is.
A rali világbajnokság abban a szezonban második szezonjukat töltötték a legújabb generációs WRC-k, a döntéshozók azonban azon vannak, hogy a csúcskategória jövőbeli technikai előírásait is formába öntsék.
Az FIA elnöke, Jean Todt azt várja a sorozattól, hogy alternatív energiaforrásokat fedezzenek fel, beleértve a hibrid, illetve a teljesen elektromos hajtást, de korábbi versenyzőként és csapatvezetőként tudatában van az ilyen technológiák használatával kapcsolatos korlátoknak is.
„Nincsen ma gyártó, mely olyan autót biztosít, ami kétszáz kilométert tudna futni versenyútvonalon versenytempóban és gyors feltöltésre lenne képes” – magyarázta Todt akkor. „Jelen pillanatban teljesen kizárt, hogy a rali világbajnokságon elektromos autókban gondolkodjunk. Nagyon fontos, hogy különböző kategóriák legyenek az új technológiák különféle optimalizálásával.
Az világos, hogy környezetbarátabb technológiát kell bevezetnünk a rali világbajnokságon. Az autósport nem csak egy show, laboratóriumnak kell lennie az új technológia és a biztonság számára. Sokkal inkább indokolttá kell tenniük a gyártók számára a befektetést, mint amit csupán a versenyzés jelent. Be kell vezetünk valamilyen hibrid technológiát, világos, hogy igen. Változik a világ, az autóipar változik, a versenyzés változik.”
A rali világbajnokság eseményei kérdéseket ébresztenek a hibrid vagy a teljesen elektromos hajtás alkalmazásával kapcsolatosan, hiszen az autóknak egy kör során több mint százötven kilométert kell megtenniük – melynek fele gyorsasági szakasz –, mielőtt visszatérnének a szervizparkba.
Az egyik csapat egyik meghatározó tagja elmondta, volna lehetőség egy átmeneti időszakra, mielőtt új technológiákat vezetnek be a technikai előírások teljes megváltoztatásával. „Mindannyian tudjuk, hogy változtatnunk kell a dolgokon, de szükség van rá, hogy rohanjunk az elektromosság vagy a hibrid dolog felé?” – tette fel a kérdést az illető. „Vannak dolgok, amiket elég gyorsan meg tudunk tenni a jelenlegi előírásokkal: kikapcsolni a hengereket az etapokon, ilyenfajta dolgok.”
Az FIA rali igazgatója, Yves Matton is tisztában van vele, hogy változni fog az autózás, ezzel együtt a ralisport is. „Szorosan együttműködünk a gyártókkal a WRC autók evolúciójával kapcsolatban mind közép-, mind hosszútávon. Túl korai bármilyen kifejletről beszélni, de fontos a jövőbeli marketingcéljaikat figyelembe venni.”
Az M-Sport akkor már megkezdte a munkát az elektromos raliautóján, mely képes teljesíteni egy egynapos versenyt nemzeti szinten, és a korábbi rali világbajnoki riválisuk, a Prodrive is el volt foglalva a különféle lehetőségek feltérképezésével. A korábban a Subaruval világbajnoki címeket ünneplő brit alakulat technikai igazgatója, David Lapworth a következőket mondta el: „Az első hibrid elektromos projektünk 2004-ben zajlott utcai autóval. Volt egy elektromos csapatunk, kifejlesztettük a saját DC/DC konverterünket, megvoltak a saját szoftveres srácaink – egy fejlesztést készítettünk a Ford számára egy kereskedelmi forgalomban kapható hibrid járművön. Kimondott versenyprojektet nem csináltunk, de megvan a tapasztalatunk, hogy ebbe az irányba menjünk.”
Andrew
2019. február 19.