Get Adobe Flash player

Hibrid jövő a ralisportban - Közeleg a hibrid, illetve elektromos rendszerek bevetése a ralisportban

 

Közeleg a hibrid, illetve elektromos rendszerek bevetése a ralisportban

 

A 2022-es szezontól elektromos vagy hibrid hajtású autókkal fog zajlani a rali világbajnokság.

A rali világbajnokság kulcsfontosságú szereplői a 2018-as év elején kezdték meg a megbeszéléseket az alternatív energiaforrások sportágban történő bevezetéséről.

Az FIA elnöke, Jean Todt elismerte, zavarja, hogy ennyire lassan haladnak a dolgok, aminek oka a gyártókban keresendő. „Egy nagy frusztráció ez számomra, hogy nem látom, hogy a ralisport nem alkalmaz már legalább valamennyi hibridizációt vagy új technológiát” – nyilatkozta a korábban a ralisportban is csapatvezetői tisztséget betöltő Todt. „Az oka ennek az, amit nekem mondtak azok az emberek, akik az üzletet viszik, hogy nem akarják ezt a gyártók. Nem akarnak az előírásokon változtatni. Számomra egy teljesen új helyzet ez, amikor elmegyek autószalonokra Frankfurtba, Párizsba, Kínába, Japánba, Genfbe, csak új technológiákat látok. Frusztráló azt látni egy FIA világeseményen, hogy nem akarnak új technológiákat. Most azonban azt mondják végül a gyártók, hogy valamennyi hibridizációra van szükségünk. Az FIA műszaki emberei a gyártók bemenő információival azon dolgoznak, hogy bevessék ezt 2022-ben.”

A következő generációs autóknak – melyek a jelenlegi ötéves homologizációs ciklus 2021-es végén kerülnek majd bevetésre – részleteit és az előírások körvonalait az év későbbi szakaszában fedik fel.

„Nagyon jól tudjuk, hogy mi az időkeretünk, 2019-ben lesz az, amikor kiadjuk a szabályokat, és ez több mint elegendő időt biztosít a gyártóknak” – mondta el az FIA rali igazgatója, Yves Matton.

Az M-Sport csapatvezetője, Richard Millener elárulta, a gyártók egyöntetűen tudják, hogy 2022-ben előrelépésre van szükség. „A hibrid valamilyen formája lesz 2022-ben, ez elengedhetetlen” – mondta a szakvezető. „Ez az egyetlen módja, hogy a jelenlegi gyártók a sportágban maradjanak, és ez az egyetlen módja számunkra, hogy új gyártókat vonzzunk be. Nagyon fontos, hogy kijöjjenek ezek az előírások idén. Amennyiben meglesznek ezek ennek a szezonnak a közepén, az hat hónapot ad a sportágnak, hogy elmenjen új gyártókhoz és azt mondja, ’ez az, amivel rendelkezünk, akarjátok?’”

Millener beismerte, a hibrid rendszerek bevezetésének folyamata hosszabb időt vesz igénybe, mint kellene. „Mindannyian tudjuk, hogy akarjuk, a probléma azonban az, hogy egyetértsünk abban, hogy mit akarunk” – tette hozzá. „Olyan ötleteket terjeszt elő mindenki a legjobb megoldásra, ami a saját termékéhez a legjobban megfelel, és ez érthető. Az FIA-nak félre kell tennie ezeket a nézeteket, visszajönni és megmondani nekünk, hogy mit fogunk csinálni. Szükségünk van rá, hogy tudjuk például azt, hogy lesznek-e közös, az FIA által beszállított alkatrészek és ha igen, mik lesznek azok.

Úgy tűnik, a fő vita az alacsony feszültségű és a nagyfeszültségű hibrid rendszereken van, de hogyan integráljuk azokat, és mit használunk alapként? Lesz valamiféle standardizált rendszer az autókban? Limbóban vagyunk most, úgyhogy szükségünk van némi iránymutatásra, szükségünk van rá, hogy tudjuk, mi M-Sport, hogy van-e szükségünk valamennyi külső segítségre.”


Andrew


2019. április 30.