Get Adobe Flash player

Hibrid jövő a ralisportban - Csak új hajtásrendszerrel marad a Citroen

 

Csak új hajtásrendszerrel marad a Citroen

A Citroen azt mondja, el fogják hagyni a rali világbajnokságot 2020 után, amennyiben nem kerül bevetésre valamilyen elektromos technológia.

Nem valószínű, hogy 2020 után folytatja a ralisport legfelsőbb szintjén a francia gyártó, hacsak a sportág szabályalkotói nem vezetnek be valamilyen elektromos hajtási formát – figyelmeztetett a cég vezetője.

A Citroen hosszú és sikeres történettel rendelkezik a rali világbajnokságon, gyártóként nyolc címet nyertek, Sebastien Loeb pedig kilenc egyéni koronát ért el velük. Az idei szezon is jól kezdődött a százéves cég számára, a csapathoz visszatérő Sebastien Ogier rögtön megnyerte az idénynyitó Monte-Carlo Rallye-t. Az uralkodó világbajnok kétéves szerződést írt alá a Citroen Racinggel.

A Genfi Motor Show-n ugyanakkor a Citroen vezérigazgatója, Linda Jackson elmondta, a márkának fontolóra kell vennie a sorozatban történő részvételt, amennyiben a jelenlegi szabályok – melyek 1,6 literes turbófeltöltéses motorral és négykerékhajtással rendelkező autók használatát írják elő – nem módosulnak és tartalmaznak majd legalább hibrid hajtásrendszert.

Amikor megkérdezték az autószalonon Jacksont arról, hogy a cég fontolóra veszi-e a szereplését Ogier szerződésének lejárta után, amennyiben nem vetnek be semmilyen elektromos hajtást, a következőket válaszolta: „Úgy gondolom, a válasz erre a kérdésre igen, mivel minden változik és nem látom, gyártóként hogyan támogathatnék egy olyan dolgot, aminek nincs semmilyen visszatükröződése arra, hogy mi folyik a társadalomban. Ha 2021-ről vagy 2022-ről beszélünk, keményen dolgozunk azon, hogy megfeleljünk a szén-dioxid előírásoknak az utcai autóinkkal és hogy biztosítsuk, hogy az utcait autóinknak lesznek elektromos verziói.

Tudom, hogy folynak tárgyalások arról, hogy milyenné válhat a rali világbajnokság – hibriddé, elektromossá vagy vegyessé –, és nagyon fontos ez számomra. Kemény dolog számomra olyan dolgot fontolóra venni, ami nem fordít figyelmet arra, hogy mi folyik a szélesebb társadalomban.

A C3-mal meg tudom csinálni a kapcsolatot; nincs annak sportos változata, hogy támogassuk a rali világbajnoki kampányt, ez igaz, de tudatosítani tudom és hatást tudok elérni, ez pedig nagyszerű. De minél nagyobb lesz a különbség a rali világbajnokság autóinak típusai és aközött, hogy mi folyik a termékkínálatunkban az elektromos irányzattal, annál inkább egyszerűen marketing eszköz lesz ez. És akkor egy olyan dolgot használsz, ami nem feltétlenül megfelelő a márkádnak.”

Az autósportok felügyelő szerve, a Nemzetközi Automobil Szövetség jelenleg is fontolgatja azt, hogy elektromossá tegye a rali világbajnokság autóit akkor, amikor a jelenlegi szabályok 2021 végén lejárnak. Ez az időzítés azt is jelentheti, hogy a Citroen 2016-hoz hasonlóan legalább egy évre kivonul a sorozatból, hogy aztán egy hibrid vagy teljes elektromos hajtású járgánnyal visszatérjen.

„Úgy gondolom, a fő cél az, hogy egy teljesen elektromos verzió felé tudjuk vezetni az autót” – mondta el Pierre Budar, a Citroen Racing vezetője a Mexikó Rally idején. „Szükségünk van valamire, ami száz százalékban elektromos, mint például a szervizparkban vagy amikor a városokon vegy falvakon megyünk keresztül az olyan országokban, ahol a nagyon hangos autók problémák lehetnek néha a közelben lévők számára.

A raliversenyeken a hibrid egy jó imázsát akarjuk bemutatni, és azt is meg tudjuk mutatni, hogy nagyteljesítményű autókat tudunk készíteni a szakaszokra, melyek nagyon csendesen tudnak lenni és nulla emissziójuk van az utakon.”

 

Budar tisztázta csapata álláspontját

Mindeközben március 7-én a Motorsport Világtanácsnak született egy határozata, mely szerint a jelenlegi homologizációs ciklust meghosszabbítják, az öt évre szól, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi specifikációjú World Rally Car-ok a 2021-es év végéig lesznek használatban. A rali világbajnokságban érintettek nagy része ezt a döntést várta.

Budar elmondta, a Citroen elvárása az, hogy 2022-re vezessenek be valamilyen alternatív technológiát – ez egy olyan álláspont, ami nem változott és amit a rali világbajnokságon részt vevő többi gyártó is oszt.

„Úgy értem, hogy amit Linda mondott, az nem pontosan az, ami a sajtóban megemlítésre került” – magyarázta a Citroen Racing első embere. „A 2022-ben életbe lépő új előírásokra fókuszálunk, és ahogyan azt sokszor említettük már, szükség van valamilyen elektromos vagy hibrid technológiára.

Promotálnunk kell ezt, ahogyan Linda magyarázta. És ha nem veszik tekintetbe ezt az új szabályok, nem lesz Citroen a rali világbajnokságon. Nem vagyunk azonban egyedül ezzel az állásponttal, nem lesz senki.”

Amikor arról kérdezték, hogy jelen lesz-e a Citroen a világbajnokság 2021-es szezonjában, a következőket válaszolta Budar: „Nem döntöttünk 2021-ről, és nem fogunk dönteni addig, amíg nem tudunk semmit 2022-ről. Számos lehetséges forgatókönyv van, a tervet azonban az új szabályok döntik el.”

 

Andrew

 

2019. május 19.