Get Adobe Flash player

Hibrid jövő a ralisportban - Az elektromos ralizás a jövő – vélik a bennfentesek

 

Az elektromos ralizás a jövő – vélik a bennfentesek

 

A raliautók elektromossá tétele úton van, és akár szeretnénk, akár nem, ez egy olyan változás lesz, amihez a versenyzőknek és természetesen a rajongóknak is hozzá kell szoknia.

A rali világbajnoki sorozat kiemelkedő kommentátora, Colin Clark (a képen), valamint gyári csapatokban megfordult pilóták, Mads Ostberg és Hayden Paddon is kifejtette nézetét a raliautók új technológiájáról az új-zélandi Otago Rally előtt.

A hibrid technológiának megvannak a maga kihívásai, de ahogyan Clark, Ostberg és Paddon is megerősítette, úton van a változás, és hamarosan meg is érkezik.

„Úgy gondolom, ez az az út, amerre tartunk, nemde? – mondta Clark. „És ezen az úton kell mennünk. Ez nehéz az olyanok számára, mint amilyenek mi is vagyunk, akik élvezik a tradicionális ralisportot. Szerintem azonban egy óriási lehetőség ez a rali számára.

Tudjátok, miért? Mivel annyi kihívása van az autóiparnak az elektromossá tétel tekintetében. És a ralisport egy csaknem tökéletes tesztágy, egy tökéletes próbaterület a hibriddé és aztán a teljes elektromossá tétel számára.

Számomra valójában nagyon izgalmas ez, mivel hírnöke lehet ez egy teljes új korszaknak a gyártói részvétel tekintetében és a versenyzői ülések tekintetében.

A 2022-es szabályzat hibrid szabályzat lesz, onnan pedig végül az elektromosság felé megy, és ennek az útnak kell lennie annak, ami felé tartani kell, és ahogyan mondtam, úgy gondolom, potenciálisan ez lehet a megmentője annak, hogy továbblépjen a sport, ami eléggé az ellentéte annak, amit sok más ember gondol.”

„Teljesen egyetértek Colinnal, és valójában én és Hayden beszéltünk már erről, miután találkoztunk itt Új-Zélandon” – tette hozzá Ostberg. „Tudja mindenki, változnak a dolgok, nem kétség, és úgy gondolom, ha a ralisport nagy rajongója vagy, nagy rajongója vagy a motorhangoknak és a szagoknak és mindennek, ez egy nagy része ennek.

Úgy gondolom, be kell látnunk, hogy ez fog történni, és úgy gondolom, be is fogjuk látni. Úgy gondolom, a sportág emberei értik, hogy kell valaminek történnie, és úgy gondolom, dolgoznunk kell ezzel és megpróbálni javítani ezt, valamint megpróbálni felkészülni, amikor elérkezik ez.

Úgy gondolom, ez a jövő, és elkezdem hozzászoktatni a gondolataimat, és elkezdem várni a ralisport új időszakát, és remélem, ott leszek, amikor ez megtörténik.”

Paddon egyetértett annak ellenére, hogy bevallottan ugyanúgy benzin csörgedezik az ereiben, mint sok más embernek.

„Szeretem a ralisportot. Be kell azonban látnunk, hogy a ralisport mindig is az autóipar csúcstechnológiája volt, most pedig bérelni vagy vásárolni tudsz egy olyan autót, ami több technológiával rendelkezik, mint egy raliautó, ami szerintem egy rossz út” – magyarázta Paddon. „Mindig lesz tehát hely a jelenlegi autóknak. Sosem fognak változni, de nagyon a top szinten vannak.

Úgy gondolom, változnia kell ennek a gyártók számára, hogy benne maradjanak, továbbra is fektessenek bele és magas szinten tartsák a sportágat, úgyhogy igen, ez fog történni.

Mindannyiunknak el kell fogadni ezt. Minden, amit mondanék, hogy várjuk a híreket, de gyorsabban meg fog ez történni, mint ahogyan gondolnánk.”

 

A Chile Rally előtti hivatalos sajtótájékoztatón aztán Ignacio Psijas, az chilei S Motors újságírója feltette a kérdést a jelen lévő sztároknak, hogy mit gondolnak a hibrid technológia ralisportbeli jövőjéről.

Sebastien Ogier: „A hibrid fontos, de én nem leszek már itt …”

Andreas Mikkelsen: „Remélem, hogy itt leszek. Fontos, hogy új technikai fejlesztésekre kerüljön sor és új gyártók lépjenek be, hogy érdekesebbé tegyék a dolgot. Az autósportunk a leglátványosabb az összes közül, az ember pedig szélsőséges terepeken, havon és jégen tesztel a gyártók számára. Új technológiára van szükségünk inkább előbb, mint utóbb.

Jari-Matti Latvala: „Nem vagyok benne biztos magam sem, hogy itt leszek, a korom miatt. Talán egy évet jó lenne látni egy hibrid autóval. Látjuk, hogy a világ a zöld irányba megy, és látnunk kell, hogyan zajlik le az átmenet. Nem lesz ez könnyű a ralisportban. Nem mehetünk a teljesen elektromos irányba. A sportágunk a hangokról szól. A hibrid rendszer lenne a jó megoldás.

Teemu Suninen: „Remélem, itt leszek, amikor bejönnek az elektromos autók. Arra azonban kíváncsi vagyok, hogy hogyan jönnek. A ralisportban hosszú közúti szakaszok vannak, a második dolog pedig a biztonság.”

 

A Hyundai már arra a hírre reagált, hogy Yves Matton, az FIA rali igazgatója szerint 2022-től hibrid hajtásra vált a sorozat. „Támogatunk minden szabályváltozást, ami javítja a rali világbajnokság pozícióját a globális autósportok körében és a javítja a relevanciáját a sorozatgyártású autók technológiához képest. Ugyanakkor mielőtt bármilyen véleményt adhatnánk, szükségünk van arra, hogy az FIA részéről technikai előterjesztést kapjunk. Mindaddig nem tudunk állást foglalni a témában. További tisztázásra van szükség, ami ahhoz kell, hogy könnyebben meg lehessen érteni a szükséges fejlesztési területet.”

 

Andrew

 

2019. június 5.