Get Adobe Flash player

Hibrid jövő a ralisportban

Az alternatív hajtás és a hibridizáció a nagy kérdés mostanság az autósportban. A nagyvilág több szériája is elmozdult afelé, hogy hibrid járművek fussanak, a szabályzatok pedig végül elfogadták, hogy a versenysport kövesse az országúti technológiát, így releváns maradhasson. Mind a Forma-1, mind a sportautó széria feszegeti az energiasűrű hibrid rendszerek lehetséges határait, az ezt a területet érintő fejlesztések pedig elkerülhetetlenül segítik a sorozatgyártású autók tervezését is. A rali világbajnokságon azonban hiányoznak a hibrid hajtóművekkel kapcsolatos törekvések, és mivel az FIA legalább 2017-ig nem akar új autókat, úgy néz ki, a hibrid WRC-ktől távol vagyunk még.

Az azonban, hogy a sportág csúcsán hiányoznak az ilyen irányú lépések, nem gátolta a privát csapatokat, hogy a hibrid technológiával foglalkozzanak alacsonyabb szinteken. Még ha nem is voltak ezek a masinák azonos teljesítményszinten a WRC-khez viszonyítva, bizonyították, hogy a hibridrendszerekkel nagyon is hatékony raliautók építhetők. A ralisport két végletéből is akadt példa erre. Az egyik az OSCar E0, egy meglévő, V8-as motorral hajtott Dakarra fejlesztett autó egy változata, míg a másik az Oaktec Honda Insight, ami a brit Formula 1000-es bajnokságban futott 2011-ig. Az autók eléggé eltérő hajtómű megoldással rendelkeztek, de azt mindkettő megmutatta, hogy a hibrid technológia a ralis környezetben is hatékonyan alkalmazható.

Az OSCar E0-t nem sok minden különbözteti meg kívülről a Dakaron, a világ legnehezebb raliversenyén rajthoz álló különleges építésű versenygépektől. A borítás alatt ugyanakkor nem egy hagyományos technika lapul, a kocsi mozgatásáról egy V6-os Nissan erőforrás és egy 150 kilowattos villanymotor gondoskodik. A hajtást a villanymotor végzi, a benzinmotor csupán csak a generátor meghajtásáért felel. Ennek megfelelően utóbbi állandó üzemben működhet, ami nagyban csökkenti az üzemanyag fogyasztást.

A kocsi, melybe kereskedelmi forgalomban kapható akkumulátorokat, motort és invertert szereltek, sikerrel teljesítette a 2012-es Dakar Rally-t, ami bizonyította, hogy a technológia elég életképes ahhoz, hogy túlélje a világ legkíméletlenebb versenyét. Környezetvédelmi szempontból lenyűgöző eredmények születtek: ott, ahol a hagyományos építésű OSCar hatvan liter üzemanyagot égetett el száz kilométerenként, a hibrid beérte hússzal – nyilvánvalóan mérsékeltebb tempóban, mint a V8-as motorral szerelt testvére.

Az Oaktec Insight egy teljesen más technika a dakaros autóhoz képest. A parányi, 995 köbcentis háromhengeres erőforrást egy tíz kilowattos villanymotor és egy fokozat nélküli erőátviteli rendszer egészíti ki. Utcai változatban a kocsi fogyasztása 2,8-3,5 liter száz kilométerenként. Az Oaktec autója átesett némi átalakításon, korszerűbb lítium-ion akkumulátorokat kapott, de a hajtásrendszert nézve alapvetően a gyári kialakítást alkalmazta.

A csapat szempontjából nem túl kedvező módon ez a kombináció azonban egy idő után túl potensnek bizonyult a Formula 1000-es bajnokságban, ahol rajthoz állt. A 2006-os bemutatkozását követően temérdek kategóriagyőzelmet aratott, 2011-ben úton volt a bajnoki diadal felé, de három futam után akkora volt az előnye, hogy a szervezők a visszalépésre kérték az alakulatok.

A bajnokság szervezői tehát hagyták, hogy az első helyre kerüljön az autó, amivel az megmutathatta képességeit, de mindig is benne volt a levegőbe, hogy a csapatnak félre kell állnia, ha túl domináns lesz a technikája a hagyományos kocsik ellenében.

A Citroen 2008-ban bemutatta már a C4 WRC HYmotion4 tanulmányt, mely négy üzemmódra képes

 

A két autó sikere is bizonyítja, hogy semmi sem indokolja a hibridek világbajnoki szintű nélkülözését. Jelenleg azonban a költségek korlátozása mindenek felett áll, és az új generációs WRC-k – legyenek azok hagyományosak vagy hibridek – beruházási költségszintjéhez nem jött még el az idő. Az azonban bizonyos, hogy a hibridek egyre inkább meg fognak jelenni a nemzeti futamokon, mivel a gyártók egyre több költséghatékony utcai autót állítanak elő, melyek a versenyautók bázisát is szolgálhatják, teljesen új területeket nyitva a technikai fejlesztésekre.

 

Andrew

 

2014. március 15.