Get Adobe Flash player

WRC technika - Differenciálművek

 

Differenciálművek

  

Az elmélet

A World Rally Car-ok erőátviteli rendszerében három differenciálmű (vagy diffi) található, egy elöl, egy középen és egy hátul. A differenciálművek teszik azt lehetővé, hogy a kerekek különböző sebességgel forogjanak, így a kocsi könnyebben tud fordulni.

„A differenciálművek nélkül az autó kicsit úgy viselkedne, mint egy tank, aminek mindkét lánctalpa ugyanolyan sebességgel megy; nem fordulna” – magyarázza a Citroen Junior Team mérnöke, Francois Xavier „FX” Demaison. „Ahhoz, hogy egy tankkal kanyarodni tudjál, az egyik lánctalpat le kell lassítanod, ugyanez igaz egy raliautóra is.”

Az első és a hátsó diffik önzáróak, ami azt jelenti, hogyha megszűnik az egyik kerék tapadása, akkor az erő a nem csúszó kerékre tevődik át.

 

Hogyan működik?

 

Az első és hátsó differenciálmű

Elöl és hátul a kerekek között elhelyezkedő diffik szabályozzák azt az erőt, ami a négy féltengelyen keresztül az autó kerekeire jut.

Alapvetően az első és a hátsó differenciálmű teszi lehetővé azt, hogy a kanyar belső ívén haladó kerék lassabban forogjon, mint a külső. De ez csak egy része a dolognak.

Az első és a hátsó differenciálművek 2006 előtt „aktívak” voltak, mivel számítógép vezérlésű rendszert használtak az erő kerekek felé történő továbbításához.

Egy elektronikus vezérlőegység érzékelte, hogy az egyes kerekek csúsznak-e vagy blokkoltak és azonnal változtatták az erő nagyságát ezen, illetve a többi keréken, hogy a maximális tapadást érhessék el. A diffik ezt jellemzően hidraulikusan működtetett mechanizmussal tették.

A cockpitben lévő gombok tették lehetővé azt a versenyzők számára, hogy a szakaszok során módosítsanak a beállításokon, amivel a kocsi kezelhetőségét finomhangolhatták.

A 2006-os rali világbajnoki szezonban az első és hátsó aktív differenciálművek betiltásra kerültek gazdasági okokból, azokat mechanikus egységek váltották. Ezek alapvetően ugyanazt a feladatot látják el, de fogaskerekek, lamellák és rámpák mechanikus szerkezetét használják az erő szétosztására, nem pedig hidraulikus dugattyúkat és számítógépeket.

A mechanikus diffiket is tudják a versenyzők állítani, de csak egy jóval szűkebb tartományban. A legtöbb egységen manuálisan növelhető vagy csökkenthető a szakaszok között az előfeszítés, az a fok, aminél a kerekek összezárnak. Ennél jelentősebb állítás azonban csak a szervizparkban valósítható meg.

 

Középső differenciálmű

A középső differenciálműben az első és a hátsó tengelyekre jutó erők változtatásával lehet az autó kezelhetőségét módosítani.

Ez azzal akadályozhatja meg azt, hogy mindkét kerék elveszítse a tapadást, hogy módosítja a tengelyekre jutó erők nagyságát.

A középső az egyetlen aktív diffi a modern idők World Rally Car-jában, ezt tipikusan számítógép vezérelte hidraulikus mechanizmus állítja. A középső differenciálművet szakasz közben is állíthatja a versenyző, ami rögtön megváltoztatja a kocsi kezelhetőségét. Az alulkormányozottságtól az egység folyamatos zárásával, a különböző nagyságú erők hátsó tengelyre juttatásával lehet elérni a túlkormányozottságot.

A középső differenciálművek fontos szerepe van abban is, hogy a hajtűkanyarokat teljesíteni lehessen. Összeköttetésben van a kocsi kézifékrendszerével, a kézifék meghúzásakor a diffi leold, lehetővé téve a hátsó kerekek blokkolását a kézifékes forduló teljesítéséhez.

 

Andrew