WRC technika - Átbeszélő
Átbeszélő
Az elmélet
Legyen az közúti etap vagy gyorsasági szakasz, a World Rally Car cockpitje különösen zajos hely. A sorozatgyártású járművekben használatos hangtompító anyagokat itt a súlycsökkentés miatt nem alkalmazzák, így az autó mechanikus részei által generált mindenfajta hang és a gördüléskor ébredő zaj akadály nélkül juthat be a pilótafülkébe.
A motor, a turbófeltöltő, az egyenes fogazású váltó és a három differenciálmű sivítása éppen elég, de ehhez még hozzájön a doblemezeket golyószóró módjára beterítő murva zaja és a kipufogórendszer folyamatos zsongása, ami egy olyan környezetet teremt, amiben akár meg is lehet süketülni.
Mindezen káoszban ugyanakkor létfontosságú, hogy a kocsiban ülő pilóta és navigátor fenn tudja tartani koncentrációját és meglegyen a kétirányú kommunikáció. Ez az a pont, ahol az átbeszélő megjelenik.
Hogyan működik?
Matthew Wilson az egykori Stobart VK M-Sport Ford versenyzője szerint a pilóta és a navigátor átbeszélője az egyik legalapvetőbb rendszer volt, amit a Ford Focus World Rally Car-ba beépítettek. „Hihetetlen tud lenni a zaj a kocsiban, főként a murvás versenyeken” – mondja Wilson. „E nélkül Scott egy szavát sem érteném, még akkor sem, ha úgy kiabálna, ahogyan csak tudna.”
A rendszer tartalmaz egy kis vezérlődobozt, melyet általában a két ülés között helyeznek el és két különböző típusú headset-et. A vezérlőegység kezeli a bemenő audio jeleket és a kimenő hangerőt, ehhez a versenyzők biztonsági övéhez rögzített csatlakozóaljzaton keresztül vezetékekkel kapcsolódnak a headset-ek.
A headset egyaránt tartalmaz egy fülhallgatót, mely pontosan illeszkedik a fülhöz, kizárva a külső zajok nagy részét, valamint egy zajszűrővel ellátott, szárra rögzített, könnyen állítható mikrofont, melyet a száj elé lehet pozícionálni.
„A kit alapvetően ugyanaz a headset-ek két típusánál, de azokat különböző időszakokban használjuk” – magyarázza Wilson. „Az egyik a gyorsasági szakaszokon használt bukósisakba van beépítve, míg a másik csak a fülhallgatóból és a mikrofonból áll, ezt az országúti szakaszokon és a pályabejáráson használjuk. A gyorsaságikon tapasztalható extra zaj miatt a sisakba épített egység hangosabbra és tisztábbra van állítva, mint a csak headset-ként használt verzió, de ezen kívül ugyanolyan.”
Miután kijöttek a gyorsaságiról, a versenyzők kihúzzák az átbeszélő zsinórját a csatlakozóból, leveszik a sisakjukat, majd beleteszik azt az ülések mögött, a bukócsőhöz erősített tartóhálóba. Az etapátbeszélőt, melyet általában ugyancsak a hálóban tárolnak, ezután felveszik és csatlakoztatják az országúti szakaszra.
A WRC-s párosok általában a versenyt megelőző pályabejáráson is használják az etapátbeszélőt, nem csak az országúti szakaszokon. „Nagyon fontos, hogy ne tévessz el semmit, nem teheted meg, hogy leveszed” – mondja Wilson. „Kritikus, hogy Scott az első áthaladáskor halljon mindent, amit mondok, amikor jellemzem az utat, és ugyanez a helyzet a második alkalommal is, amikor visszamondja az információkat nekem. Az átbeszélő segít koncentrálni, kiszűr minden háttérzajt.”
Az átbeszélő nem csak a két versenyzőnek segít a tiszta kommunikációban, de kapcsolatban is tartja őket a csapattal. „Az átbeszélő úgy van bekötve, hogy a mérnökeinkkel is tudjunk beszélni a csapatrádión vagy az autó telefonján keresztül, ha valami olyan kényes dolgot akarunk megvitatni, amit nem akarunk közhírré tenni” – mondja Wilson.
„A hosszú utakon még egy iPod-ot is csatlakoztathatunk, zenét is tudunk hallgatni így. Ez kicsit segít elűzni az unalmat, főleg ha egy 160 kilométeres országúti etapot teljesítesz, mint néhány évvel ezelőtt tettük azt Japánban.”
Az „etapból” a „szakasz” üzemmódra átkapcsolva a versenyzők összeköttetésén kívül aztán kiiktatásra kerül minden. „A szakasz rajtja előtt megtesszük ezt, így nem zavarhat semmi. Scott megpöccinti a kapcsolót, mikor befejeztük a szakaszt, és rádión bemondja a csapatnak az időnket” – magyarázza a brit versenyző.
A rendszer egy kipróbált, megbízható technológia, de az átbeszélővel kapcsolatos problémák nem ismeretlenek.
„Ha elromlik, bajban vagyunk” – árulja el Wilson. „Viszünk magunkkal tartalék mikrofont, amit elég egyszerű kicserélni, de ha komolyabb javításra van szükség, meg kell várnunk a szervizparkot, addig pedig valamilyen megoldást ki kell találnunk.
Volt Norvégiában egy problémánk, az átbeszélő közvetlenül a szakasz rajtja előtt romlott el. Akkor úgy döntöttünk, sokkal fontosabb, hogy én halljam Scott-ot, mint a másik irány, emiatt sisakot cseréltünk, és rendben ment a dolog.”
Andrew