Get Adobe Flash player

A Ford Fiesta paletta

 

Akkor, amikor a Ford még hivatalosan jelen volt a ralisportban, a raliautókat fejlesztő M-Sporttal közösen létrehozta a „lehetőségek létráját”, melyen végighaladva a kezdő, tapasztalatlan versenyzők eljuthatnak akár a ralisport csúcskategóriás autójáig, a WRC-ig.

Az M-Sport majd minden kategóriára kínált megoldást, ami mostanság – a Ford visszavonulását követően, nyilván üzleti érdekekből is – több olyan járművel egészül ki, melyek nem kapnak homologizációt.

De mit is kell tudni a Fiestákból álló termékpalettáról, és miről lehet megkülönböztetni ezeket az autókat?

 

Fiesta R1 és MS1

A ralisport 2000-es évek végén hatályba léptetett kategória besorolásának legelső lépcsője az R1. Az ide tartozó járművek esetében tulajdonképpen csak a biztonsági eszközök beszerelése engedélyezett. Ez a helyzet az 1600 köbcentiméteres Fiesta R1 esetében is.

Az M-Sport lehetőséget biztosít a 120 lovas gép felpiszkálására homologizáción kívül, ezt több lépcsőben lehet megtenni, egészen 170 lóerőig lehet eljutni az MS1 különböző csomagjaival.

Miről lehet megismerni? Az R1-es változat a legkevésbé gyors Fiesta, ha pedig ötajtós karosszériával látunk Ford Fiestát a gyorsasági szakaszokon, akkor nagy valószínűséggel egy MS1-es változattal van dolgunk.

 

Fiesta R2

Az R2 a következő fok a kategóriák között, ez már lehetővé tesz bizonyos műszaki módosításokat. A Fiesta motorja ebben a verzióban 170 lóerős teljesítményre képes, az erőforráshoz ötfokozatú szekvenciális váltó és korlátozott zárású differenciálmű kapcsolódik. Az utcai változatnak megfelelően az első kerekek a hajtottak ennél a verziónál is.

Miről lehet megismerni? Sebesen haladó utcai kinézetű Fiesta.

 

Fiesta R200

Az M-Sport megpróbált kicsit nagyobb teljesítményt kihozni a Fiesta R2 erőforrásából, amihez átalakította a szívócsonkot. Ez azonban a kategóriára vonatkozó előírások szerint nem lehetséges, így a kocsi nem kaphatott homologizációt. A Fiesta R200-ra keresztelt jármű ettől függetlenül a kétkerékhajtásos járművek számára kiírt brit bajnokságban rajthoz állhat, ahol az M-Sport reményei szerint a plusz 30 lóerőnek köszönhetően oda tud piszkálni az R3-as gépeknek is.

Miről lehet megismerni? Az R200 már a Fiesták új orrkiképzésével rendelkezik.

 

Fiesta S2000

2010-ben homologizálta a cumbriai cég a Szuper 2000-es előírásoknak megfelelő kocsit. Ezt az összkerékhajtásos gépet a kétliteres szívómotor 296 lóereje hajtja, a hatfokozatú sebességváltó egy szekvenciális egység.

Miről lehet megismerni? A hátsó rész leszorításáról kis hátsó szárny gondoskodik, de a különleges ismertetőjegy a szögletes hátsó sárvédő.

 

Fiesta S2400

A Fiesta S2400 a Szuper 2000-es változat homologizációval nem rendelkező testvére. Az aggregát immár egy 2400 köbcentis egység, mely az eredeti változathoz képest 30 lóerővel produkál többet. Az erőforráson kívül minden mást változatlanul hagytak a mérnökök.

Miről lehet megismerni? Jobban ordít, mint az S2000-es változat.

 

Fiesta RS WRC

2011-ben az új World Rally Car szabályozásnak megfelelően homologizálta a Fiesta RS WRC-t a Ford. A kocsi mozgatásáról 1,6 literes, kötelezően közvetlen befecskendezéses turbómotor gondoskodik, a feltöltőbe érkező levegő mennyiségét 33 milliméteres szűkítő korlátozza. A nyomaték a motortól a hatsebességes szekvenciális váltón, valamint a mechanikus első és hátsó differenciálművön keresztül jut el a kerekekhez. A középső diffi alkalmazását tiltják a szabályok.

Miről lehet megismerni? Nagy hátsó szárny, kerek hátsó sárvédőszélesítés, az orrkialakítás pedig lehet a régi és az újfajta is.

 

Fiesta RRC

A 2011-ben érvénybe lépő WRC szabályok megkövetelték a gyártóktól, hogy a csúcskategóriás autójuk jóváhagyását megelőzően annak S2000-es verzióját is homologizálják. Ezek a Regional Rally Car nevet kapták. A kérdéses változat az FIA rendelkezései értelmében rajthoz állhat a nemzetközi és nemzeti versenyeken. A WRC-hez képest kisebb az RRC első lökhárítójának légbeömlő felülete és a hátsó szárny, könnyebb a lendkerék a motoron, amit ráadásul egy 30 milliméteres turbószűkítővel fojtottak le, de az első fékekre is szigorúbb előírások vonatkoznak. A kocsi teljesítményéről nem tett közzé adatot az M-Sport, a forgatónyomatéka 90 newtonméterrel kevesebb, 360 egységnyi.

Ugyan 2013-ban elkezdett hódítani a Fiesta R5-ös változata, de bizonyos területeken, főként a durva felületeken megrendezésre kerülő futamokon és bajnokságokban nem cserélték le az RRC-ket a versenyzők, mondván ezek futóműve strapabíróbb, mint az újdonságé.

Miről lehet megismerni? Ne lepődjünk meg, ha egy rendszám egyszer WRC-ként, utána pedig RRC-ként fut, a két verzió ugyanis oda-vissza alakítható egy kit segítségével. Az S2000-es változat hátsó szárnya látható az autón, ez külsőre a megkülönböztető jelzés.

 

Fiesta RS34

Azok számára, akik nem elégednének meg a WRC teljesítményével, az M-Sport kínál egy nagyobb teljesítménnyel rendelkező változatot. Ez a 34 milliméteres szűkítővel rendelkező RS34, ami ezzel a technikai paraméterrel nem kaphat homologizációt.

Miről lehet megismerni? Hasonló képességű sofőrrel kicsit gyorsabban halad, mint a WRC változat.

 

Fiesta R5

Az FIA legújabb kategóriája azt célozta meg, hogy szigorú költségkorlátozások mellett biztosítsanak a versenyautóknak az S2000-es és RRC kocsikhoz hasonló gyorsaságot. Műszakilag ez azt jelenti, hogy szabályozzák az egyes egységek árait (a turbófeltöltő 1000, az erőátvitelé, beleértve a sebességváltót, az első és hátsó differenciálműveket, valamint a hűtőrendszereket 28000, a kész, de csupasz karosszéria 18500 euró lehet maximálisan), a gyártóknak több olyan alkatrészt, többek között töltőlevegő visszahűtőt és turbófeltöltőt kell használni, ami a cég valamilyen sorozatgyártású járművéből származik és előírták az egyes egységek minimális futásteljesítményét is. Éppen ezért robosztusabb, ötfokozatú szekvenciális váltókat lehet csak alkalmazni, a futóműalkatrészek pedig sokkal egységesebbek, mint a WRC-k és az S2000-es autók esetében. A széria blokkból – ami a Fiesta esetében egy kétliteres egység – kialakított 1,6 literes, turbómotor teljesítményét 32 milliméteres turbószűkítő korlátozza. A nagy piaci sikert arató, az előírások szerint maximum 180000 euróba kerülő Fiesta R5 megépítéséhez négyszáz munkaóra szükségeltetik.

Miről lehet megismerni? A hivatalosan először 2013 nyarán pályára lépő autó a Fiesták új front kialakításával rendelkezik, a hátsó ajtón a kis szárny található, a hátsó kerekek szélesítésének íve hátul pedig mélyre húzott.

 

Fiesta R5 LPG

A Rally il Cioccón tűnt fel először az LPG hajtotta Fiesta R5. A hagyományos üzemanyagoknál olcsóbb és környezetbarátabb cseppfolyós gázzal üzemelő kocsit az azt támogató BRC Gas Equipment alakította át. Az olaszok privát kezdeményezése mellett az M-Sport is foglalkozik az LPG üzemű Fiesta R5 fejlesztésével, melyet homologizálni is szeretnének.

Miről lehet megismerni? A kocsi belső terében gáztartály található.

 

Fiesta R5+

A cumbriai cég kínál egy teljesítményjavító csomagot is az R5-ös Fiestához. A motort a széria turbó helyett a 34 milliméteres szűkítővel ellátott WRC-ken használatos egység eteti, de módosították a levegőbeömlő rendszert is. A változtatások 30 lóerős teljesítményjavulást eredményeztek. Az autó nem került homologizálásra.

Miről lehet megismerni? A Fiesta R5+-ra a WRC hátsó szárnyat szerelik.

 

Andrew