Get Adobe Flash player

A Ford Fiesta R5 technikája - Sikertörténet

Sikertörténet

 

A Fiesta R5 valóságos sikernek bizonyult az M-Sport számára. 2014 márciusának közepére ötven autó készült el és további húsz volt összeszerelés alatt, ami máris felülmúlta a S2000-es Fiesta teljes gyártási számát. A siker azonban problémákat is okozott, az M-Sport küzd azzal, hogy a megfelelő gyorsasággal tudja legyártani az autókat.

A 2013 novemberében tartott Brit Rally előtt Williams a következőket mondta el: „A múlt héten három ember jött, hogy ott és akkor kifizeti a teljes árat, ha januárra garantálni tudjuk neki az autót. A probléma ugyanakkor az, hogy 2014 márciusáig mindent eladtunk!” Ez oda vezetett, hogy a cégnek felül kellett vizsgálnia a gyártási folyamatát, hogy eleget tehessen az igényeknek. Havi szinten öt R5-ös autó készül el. Hétfőnként kerül be egy karosszéria a műhelybe, ami szerdán már készen áll a shakedown-ra, ezt csütörtökön teszi meg az autó, pénteken pedig kiszállításra kerül.

Ez megerőltető ütemezés, de az M-Sport tudja kezelni, a nagyobb igények azonban további változtatásokat vonnának maguk után a munkavégzést tekintve. Ez kockázatokat is hordoz. „Kihívás lenne ennél is jobban fokozni a gyártást, a végrehajtáshoz is időre lenne szükség, amikor már lehet, hogy nem is lenne igény az autókra” – mondja Williams. „Ez olyan dolgokat tenne szükségessé, mint az éjszakai műszak, de a beszállítókra is nagy terhet róna, főként azokra, akik hosszú beszállítási idővel adják az alkatrészeket.”

Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az R5-ös projekt terméke lesz az M-Sport kereskedelmi szempontból eddigi legsikeresebb autója, hiszen ötven autó került kiszállításra, mire a vetélytársak egyike – a Peugeot és a Citroen közül előbbi – homologizálásra került. Míg elkerülhetetlen az, hogy a PSA csoport autói hasznot húzhatnak abból a leckéből, hogy az M-Sport miként teljesítette az R5-ös előírásokat, valószínűtlen, hogy bármelyik francia márka is fölébe kerekedne a piacon, mivel az M-Sport autóiból akkora mennyiség fut már a versenypályákon.

Egy dolog bizonyos ugyanakkor. Az M-Sport bebizonyította, hogy a WRC masina árának töredékéből is lehetséges egy igazán potens raliautó építése, ami igazolja az R5-ös előírások szándékát és szellemét. Végül, az autósport egyre inkább költségkényszer alatt lévő globális világában az olyan előíráscsomagok, mint amilyen az R5 is, egyre inkább normává válnak, és a WRC-k 95 százalékos képességével rendelkező Fiesta R5 bizonyítja, hogy ez a fajta váltás nem megy szükségszerűen a teljesítmény vagy látvány kárára.

 

Andrew