Get Adobe Flash player

Melyik autót vigyük a hétvégén?

A Ford Argentínában két vadonatúj autót biztosít a BP Abu Dhabi csapat számára, míg a Subaru World Rally Team ugyanazokkal a kocsikkal áll rajthoz, mint amiket Mexikóban használt.

Mivel ugyanabban a bajnokságban indulnak, nem furcsa ez egy kicsit? A válasz igen, de a szabályok azok, amik nagyon furák…

Az FIA rali világbajnokságra vonatkozó szabályai szerint minden egyes gyártóként nevező csapat tíz karosszériát gyárthat évente, ami azt jelenti, hogy a két versenyzőpáros összesen tíz autót használhat, beleértve a teszteket is.

De mi történik, ha túl sok kocsi semmisül meg a szezon folyamán? Ebben az esetben használható extra karosszéria, de ez ötperces büntetéssel jár az autó első bevetése alkalmával.

A soron következő versenyt tervezve a csapat használhatja-e bármelyik kasztnit? Nem, miután tekintetbe kell venniük azt az öt futamot, melyeknél az FIA megköveteli ugyanazon motorok és karosszériák használatát.

Az FIA szabályai azt is kimondják, hogy a bajnokságba regisztrált versenyzők a szezon során nem használhatnak öt motornál többet. A csapatoknak előre meg kell adniuk, melyik motort melyik futamon vetik be, észben tartva azt az FIA megkötést is, hogy öt versenyen az adott karosszériába ugyanazt a motort kell szerelni, mint előtte.

Mi van akkor, ha tönkremegy egy erőforrás? Az baj. A megmaradt motorokat gyakrabban kell használni.

Ha egy autó bármilyen okból kifolyólag kiesett egy versenyen, a következő futamra büntetés nélkül lehet másik egységet beszerelni.

A mexikói futam előtt kialakult Loeb-ügy tehát nem arról szólt, hogy egy hiba után kicserélték a Svédországban használt erőforrást, hanem arról, hogy megelőzzék a büntetést, amit egy új motor gépátvétel és rajt között történt beépítésével kaptak volna.

Vita volt a szabályokról (meglepő?), de amikor kiderült, hogy az eredeti helyben javítható, visszaszerelték, ezt követően pedig a technikai felügyelők hatályon kívül helyezték a büntetést.

Bonyolult? Nincs még vége.

A további szerkezeti elemek, mint például az erőátviteli egységek, segédkeretek, kormányművek használata is korlátozott.

És mi történik abban az esetben, ha egy gyártó év közben vet be egy új típust, mint ahogyan azt várhatóan a Subaru is tenni fogja az S14-es modellel?

A csapatok ennek megfelelően kell, hogy ütemezzék a terveiket. Két szett alkatrészt kellene használniuk a szezon első, hármat a szezon második felében?

A Subarunál úgy érezték, az a biztonságos, ha a régi autóik annyit futnak az első félévben, amennyit csak tudnak.

Alapvetően ezért van az, hogy a Ford új autókkal megy Argentínában, a Subaru nem. Bonyolult…

 

Forrás: www.GPweek.com, 2008. március 24.

 

Andrew